Zile cu filme și pepene: Festivalul „Ceau, Cinema!“

Publicat în Dilema Veche nr. 807 din 8-14 august 2019
Zile cu filme și pepene: Festivalul „Ceau, Cinema!“ jpeg

Nici măcar o ediție aflată sub semnul filmului noir, cu ochii actriței Mălina Manovici privindu-ne – neașteptat de fioroși – de pe afiș și cu „domnul Bebe“ prezent, în carne și oase, printre jurați, n-a putut schimba impresia generală: „Ceau, Cinema!“ e un festival prietenos și dichisit, care aduce – preț de cîteva zile – o altă briză în Timișoara încinsă. La „Ceau“ se ia micul dejun – compus din pepene și suc natural de pepene – alături de membrii juriului, iar seara, în prezența cîtorva sute de spectatori, se văd filme în grădina de vară, culmea, servind tot lubeniță la pahar! „Festival de buzunar? Adică mic?“, ridic, deloc convins, din sprîncene. „Mai degrabă intim“, îmi răspunde o prietenă venită, ca și mine, pentru prima oară la „Ceau“.

La capitolul filme, putem deplora alegerea juriului – format, deci, din actorii Vlad Ivanov, Mălina Manovici și Maria Drăguș – de a desemna Versuri pocite, al maghiarului Gábor Reisz, drept cîștigător. Mai potrivit pentru un premiu al publicului – pe care, fără surprize, l-a și luat –, filmul se folosește de clișeul ratatului pe toate planurile, dar mai ales în dragoste, care își rememorează viața amoroasă penibilă, plină de episoade hazlii. (Auto)ironia regizorală atinge uneori notele juste, insuficient însă pentru a salva filmul – și nici măcar rupturile narative în care, să zicem, o fanfară imaginară intră în cadru pentru a-l înveseli pe protagonist, nu sînt vreo inovație. Într-o Ungarie naționalistă, mai interesante rămîn aluziile politice ale plot-ului, dar și ele sînt repede abandonate în favoarea unei puerile eschive amoroase.

Alte filme din competiția concepută de criticul Ionuț Mareș erau mult mai ofertante: Nebuloasa calului mort, de pildă, al turcului Tarik Aktaș, cel mai dificil clasabil film al selecției. Deja premiat pentru regie la Locarno, Aktaș e fără îndoială un cineast înzestrat, capabil să treacă de la o atmosferă ceylaniană – o adunătură de oameni în mai multe mașini se chinuie să scoată un cal mort dintr-o viroagă – la compoziții originale puternice – ca secvența în care un tînăr cară în spate o oaie pe o uliță sătească. Astfel de găselnițe vizuale fascinante justifică tot interesul filmului care – în ciuda unui anume manierism – construiește un joc captivant și absurd între cîrligele acțiunii vaporoase: mașini și utilaje se tot împotmolesc și răsună bizar în liniștea Turciei rurale, provocînd destabilizarea datelor realiste de la care a pornit filmul.

One Day, al Zsófiei Szilágyi, selectat și la Cannes într-o secțiune paralelă, a fost cel mai echilibrat film al selecției. O mamă traversează o zi crîncenă de-a lungul căreia, pe lîngă că trebuie să aibă grijă de patru copii aflați la vîrste „problematice“, mai are și necazuri cu un soț nepăsător. Filmului i se poate reproșa povestea cam cusută cu ață albă, dar prezența – precis coregrafiată, dar mereu indisciplinată – a copiilor care fug în toate direcțiile e de ajuns pentru a-l menține greu previzibil.

Chiar și filmul moldovenesc Beautiful corruption al lui Eugen Damaschin are momentele lui sclipitoare, care-l scot din letargia filmului-cu-personaj-tracasat-de-corupția-endemică și îl aruncă pe alte coordonate: un cadru lung surprinde un foc de artificii neanunțat, iar un altul – pe protagonist „înotînd“ în propriul apartament inundat. Astfel de scene apărute de niciunde, apte să rupă tempo-ul lălăit al unui film altminteri destul de timorat, mă fac să cred că Damaschin poate mult mai mult – și să vreau să-i urmăresc proiectele viitoare.

În afara competiției am putut viziona în premieră documentarul Superhombre, regizat de Lucian Mircu și Mircea Gherase, despre alpinistul român Horia Colibășanu. În ciuda unor stîngăcii de înțeles – regizorii au pornit în acest proiect mai degrabă ca amatori –, filmul devine repede atașant, căci strategia sa, foarte eficace, e să-l arate pe Colibășanu mai ales în sînul familiei, departe de glorie și de munte, unde are probleme cît se poate de triviale de rezolvat. Empatia e cuvîntul-cheie și în cazul filmului Serbistan_Jurnal de bord, al cineastului sîrb Zelimir Zilnik, invitat special al festivalului. Documentarul său din 2014 urmărește, cît se poate de umil, o seamă de imigranți africani; e imposibil să nu evoci scenele în care străinii dansează hora cu niște săteni, gustă din specialitățile locului, apoi își evocă timid visul de a ajunge în vestul Europei. În astfel de clipe, Serbistan se transformă – vorba filosofului Jean-Luc Nancy – într un film-refugiu.

Dar cea mai frapantă descoperire a fost ocazionată de mini-retrospectiva dedicată cineastului cvasi-necunoscut Dobrivoie Kerpenișan, născut în România și plecat înainte de 1989. Două documentare – Legea lui Ioan (1993) și Călătorul în timp (1995) – au fost suficiente pentru a da măsura talentului nebănuit al lui Kerpenișan: primul, o frescă frisonantă a unui sat din apropierea Timișoarei, filmată în timpul de după, lucrează cu același imaginar al damnării – barul comunal, dezolarea citadină – specific lui Béla Tarr; al doilea, chiar limitat de o voce din off prea explicativă, e aproape la fel de straniu, prezentînd periplul unui surdo-mut neajutorat – deja reperat în primul film – prin America, pe urmele surorii sale care a emigrat pe vremuri. Împreună formează un diptic foarte valoros, care luminează chestiuni rar dezbătute în cinema-ul românesc: în atracția sa pentru frumusețea monstruoasă a figurilor anonime, în compozițiile sale enigmatice – un tramvai trecînd pe sub fereastra unei case părăsite – se poate desluși o manieră singulară de a înregistra deprimarea tranziției post-comuniste.

Festivalul de film „Ceau, Cinema!“ a avut loc la Timișoara și Gottlob, între 18 și 21 iulie.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Semnul că ai putea fi alcoolic funcțional care te dă de gol în cârciumă: „Vei găsi inevitabil o scuză”
Un expert în dependență a dezvăluit care este semnul că cineva ar putea fi un alcoolic funcțional și poate fi observat cu ușurință.
image
Medicamentul foarte ieftin care poate să provoace o scădere în greutate de 14 kilograme într-o lună. Avertismentul specialiștilor
Un nou „medicament-minune” pare să fi intrat în atenția oamenilor care vor să slăbească. Este vorba de un produs de mai puțin cinci euro care ar putea provoace o scădere în greutate de aproape 14 kilograme într-o lună.
image
Nou cutremur în industria IT. Gameloft a concediat toți angajații din Cluj-Napoca
Gameloft, unul dintre cei mai mari producători de jocuri video din lume, a anunțat că renunță la filiala din Cluj. Criza internațională din domeniul IT se simte din ce în ce mai mult și în România. în contextul în care lunile trecute, NTT Data a fost nevoită să recurgă la concedieri.

HIstoria.ro

image
Amânarea unui sfârșit inevitabil
„Născut prin violenţă, fascismul italian era destinat să piară prin violenţă, luându-și căpetenia cu sine“, spune istoricul Maurizio Serra, autorul volumului Misterul Mussolini: omul, provocările, eşecul, o biografie a dictatorului italian salutată de critici și intrată în topul celor mai bune cărţi
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.
image
Bătălia de pe frontul invizibil al celui de-al Doilea Război Mondial
La izbucnirea războiului, în 1939, în Marea Britanie exista pericolul formării unei puternice coloane a cincea. Agenții Serviciului britanic de securitate (MI-5) au reușit să neutralizeze rețele importante de simpatizați pro-germani din Regatul Unit.