„Vreau să văd!“

Publicat în Dilema Veche nr. 934 din 3 – 9 martie 2022
„Vreau să văd!“ jpeg

● Europa ’51 (Italia, 1952), de Roberto Rossellini.

Filmul lui Roberto Rossellini din 1952 pune în scenă o căutare intimă fundamentală, din genul acelora care angajează străfundurile ființei, dar titlul său lărgește dramatic perspectiva. Într-adevăr, Europa ’51 posedă rezonanța grea a bilanțului, a imaginii de ansamblu, a privirii care sintetizează. Se pune astfel în mișcare o tensiune subtilă între adîncimile existențiale ale acestui parcurs profund personal, care o va purta pe Ingrid Bergman dinspre opulență înspre periferiile populare, și sensul ei secund, care în ochii lui Rossellini deține implicații mai generale. Experiența burghezei jucate de Bergman e ca o reumanizare pe invers: personajul trebuie să piardă toate parîmele unei foste vieți – de la copilul mort la căsnicia distrusă – pentru a putea dibui o nouă bucurie a trăirii. Însă secvența din urmă, cu silueta actriței lucind stins în spatele unor ferestre cu zăbrele, închisă undeva la etaj, în timp ce jos, în curte, familia sa resemnată se îndepărtează, e cel puțin contradictoriu în decalajul pe care-l operează între un imaginar aproape medieval – sfînta schingiuită pentru convingerile sale – și o falsă speranță la care obligă happy end-ul. Femeia s-ar putea să fi acces la un adevăr deplin, dar asta o înstrăinează pe vecie de lumea mercantilă a muritorilor.

Măiestria lui Rossellini atinge un fel de fierbințeală extatică în Europa ’51. Chiar așa: cine ar mai putea pretinde, astăzi, să aducă laolaltă, între marginile aceluiași cadru, o poveste apăsat ideologică despre lupta de clasă și o rezolvare de ordin aproape epifanic, aptă să prezerve senzualitatea lucrăturii filmice și să-i deschidă morala spre orizonturi îndepărtate? Dacă filmul impresionează în continuare, faptul e datorat, întîi de toate, tonului său măsurat, care știe să se mențină la egală distanță de tentația militantismului dur – factorul principal al îmbătrînirii rapide a multor capodopere circumstanțiale – și de absolutul artei pentru artă, confecționînd materie sensibilă din lozinci și alți Dumnezei. În epoca noastră, care mai pîlpîie politic ici și colo, în amintirea unor vremuri palpitante (Mai ’68 etc.) cărora nu le poate imita decît suprafața, Europa ’51 e un film grăitor în ocolul său metafizic. Schimbările de caracter cu care valsează povestea nu vin pe calea unor cuvinte de ordine evocate răstit, ci se dizolvă în lumina ca de veioză a mizanscenei: e de văzut, în sensul ăsta, tranziția protagonistei de la statutul de amfitrioană înțolită cu rochii sclipitoare la acela al unei figuri pierdute în peisajul anonimilor, care coboară din autobuz în urma unor muncitori din fabrică.

Secretul acestui supliment de sens la care ne face părtași Rossellini e cu atît mai izbitor cu cît înțelegem că el se cuibărește în detalii de construcție cinematografică: există un dozaj grozav al distanțelor și al duratelor – revelația avută de Bergman se traduce, vizual, prin trecerea sa dinspre gros-plan-ul suferind înspre cadrul de ansamblu care o integrează organic în comunitate –, iar descoperirea acelui palton răpciugos care a înlocuit haina de blană acționează ca o mică descărcare electrică pe pînza delicată a filmului. De fapt, dibăcia lui Rossellini de a unge cu sens angrenajele unei ficțiuni care amenința să troncăne de-atîta prozaism nu e nicicînd mai evidentă decît în această superbă secvență cu Bergman reîntoarsă din uzină, cînd decide să nu dea curs invitației la teatru a apropiaților, ci se refugiază într-o biserică goală, apoi dă peste o tînără bolnavă care se prostituează, o conduce acasă și rămîne la capul ei. Găsim aici tușe dintr-o întreagă tradiție epică revoluționară, care-l amintesc pe Brecht și-l anticipează pe Pasolini, cu dragostea lor pentru pestiferați și tîrfe. O societate invizibilă este astfel chemată la lumină, dezvăluită de privirea la început miloasă, apoi emancipatoare a acestei femei care dă piept cu tristețea și nedreptatea din lume.

Europa ’51 ne privește, sub raport politic, în mai multe feluri. Remarcabilă e tocmai conștientizarea acestui impas inegalitar, venită din partea unui artist-fanion al burgheziei fine (cu Călătorie în Italia, următorul său film, Rossellini va prefigura dramele de cuplu antonioniene), care trece la fapte fără să-și uite vreodată armătura liberal-moderată. Îmi place mai ales scena cînd, în chip de consolare, un prieten excedat îi spune unei Bergman îndoliate: „Dacă chiar trebuie să învinuiești pe cineva, învinuiește această societate postbelică!“. În fond, Europa ’51 e un film rupt între trauma catastrofei abia încheiate, care va bîntui în chip decisiv aceste filme de Rossellini, transformîndu-l în creatorul chintesențial al tranziției spre maturitatea cinema-ului găurit de sens și de dialog, și consumerismul trîmbițat de dragul unei lumi mai înstărite. Căci filmul poate fi văzut, într-o lectură ușor cinică, drept comentariu ironic-mirat la adresa acestor oameni ai puterii care decid, într-un moment al istoriei, să ia parte la cîte-un safari în cartierele săracilor, acolo unde cadrul e mai viu – priviți copiii care se bulucesc la aparat în încăperile săracilor – și mai fotogenic. Așa cum Stromboli avea să prevadă transformarea caselor pescărești din sudul Italiei în kitsch turistic pentru occidentali dornici de „autentic“, Europa ’51 expune instinctul, lăudabil sub forma binevoitoare, chestionabil în fondul voyeurist, de a-i vizita pe săraci, care va ajunge să fie cunoscut drept poverty porn. În 2008, un film foarte interesant numit Je veux voir o arăta pe Catherine Deneuve descoperind ravagiile războiului libanez. Însă acest „Vreau să văd!“ afirmat cu timiditate de un star chemat printre muritori cu fața ridată e deja inclus pe de-a-ntregul, pătrunzător, în filmul lui Rossellini.

Europa ’51 va rula în cadrul unei retrospective organizate de „Arhiva activă“.

Victor Morozov este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.