Vîrful piramidei

Publicat în Dilema Veche nr. 966 din 13 octombrie – 19 octombrie 2022
image

 Enquête sur un scandale d’État Ancheta unui scandal de stat (Franța, 2021), de Thierry de Peretti.

Aș îndrăzni să spun că Enquête sur un scandale d’État este cel mai ciudat film distribuit la noi anul acesta. Nu din rațiuni estetice – filmul e o mostră de hiperrealism care se mulează fin ca o a doua piele pe formatul reportajului jurnalistic –, ci pentru că îmi dă mereu cu virgulă atunci cînd încerc să îmi imaginez un public-țintă autohton pentru ceea ce propune. Această poveste inspirată după un caz real, despre un mai-mare angrenat în serviciile de antidrog care se dovedește că încurajează importul unor cantități colosale doar pentru a-și boosta cifrele de captură, e tot ce se poate mai clasic în materie de cinema franco-francez: țintește direct la Élysée, rulează nume pline de conotații locale, dar ininteligibile dincolo de frontiere, mizează pe o documentație in extenso a realităților politice ale țării. De unde și pînă unde, atunci, ne-am trezit că acest film ancorează pe Dîmbovița și pe Tîrnave, gata să stîrnească priviri perplexe și abureală? N-am de ce specula: important e că realizarea este atît de riguroasă cu materialul de lucru, atît de sobră în dorința ei de a informa pe oricine e dispus să asculte, încît pentru mine a devenit una dintre opțiunile cele mai palpitante de care ne-am putut bucura pe ecran mare în ultimele luni. 

image

Enquête sur un scandale d’État este scena unor paradoxuri. Se simte, în spatele său, prezența unui om care a petrecut multe ore cu ochii în burtiere, editoriale, dezbateri de platou. Nivelul execuției e remarcabil: de la conferințe de presă orchestrate în detaliu la ședințe de redacție, making off-uri de reportaje și discuții intime, filmul mătură un întreg areal deja balizat de imaginea de TV și are suprema înțelepciune de a se menține la distanță atît de inovația manieristă („vă arăt eu cum se face arta”), cît și de pastișa satirică, într-un raport modest, aproape transparent, față de realitatea situației. Lucrînd cu materia cea mai disputată și cea mai respingătoare – știrile” –, cineastul Thierry de Peretti pășește pe terenul tot mai abandonat al filmului comercial de artă. Căci există un răspuns la întrebarea: „Cui i se adresează, de fapt și de drept, această producție?”. Aș zice că absolventului de Științe Politice vag cinefil, spectatorului interesat să vadă un film de public decent – și oricui in between. Documentat cu acribie, filmul curge într-o cascadă de referințe și ocheade; nimic mai străin de transcendență, dar iată că plot-ul devine aproape poetic în mania cu care își desfășoară ancheta.

Să nu ne îmbătăm cu apă rece. Chestiunea situării inexacte a filmului este pe cît de pasionantă, pe atît de irelevantă. Enquête sur un scandale d’État e mult prea responsabil, mult prea puțin dispus să simplifice o situație spinoasă pentru a trece astăzi, în epoca blockbusterizării forțate a cinema-ului, drept altceva decît film de autor. Și totuși, ce senzație aproape eliberatoare să vezi un cineast care filmează într-un decor contemporan – o autostradă sau o vilă pe malul mării – nu pentru a ne oferi un statement politic superior-ironic, ci pentru că acolo, în acel decor, se întîmplă chestii pe bune, care au drept de întîietate în fața balastului sociologizant: un firesc demn de Hollywood-ul clasic ia atunci în stăpînire povestea, dovedind că și azi se mai poate vorbi despre corupție, bani mulți, complot sau secret cu măsură și fără clișeu, grație unui autor care știe să se eclipseze cînd e nevoie. Există ceva vintage în toată această desfășurare onestă de forțe, ceva hotărît să se lipsească de tot arsenalul bombastic al filmului de investigație american – revelații dătătoare de speranță, sentimentul că oamenii din fața noastră mută munții: o uscăciune lucidă a tonului care îmi trezește respectul.

Ajunge să privim mai îndeaproape pentru a constata cum întreg eșafodajul mediatic coregrafiat cu minuție de film se descuamează instantaneu într-o mare minciună, o senzație sublimă de futilitate. În esență, Enquête sur un scandale d’État este povestea unor bărbați – Vincent Lindon, ca de obicei redutabil în rolul individului la costum nevoit să-și apere interesele; Roschdy Zem, informator pus pe deconspirat; Pio Marmaï, jurnalist de investigație care tabără pe scoop –, bărbați ce mobilizează extraordinare resurse pentru o bătălie falsă, chemată să facă ecran în fața bătăliilor reale de culise. Poliția vrea să dea bine în statistici; jurnaliștii își văd de ascensiunea pe scara socială; informatorul pare animat de sinceritate și de dorința de a face bine, dar boala îl macină, iar în locul mortului nu e frumos să vorbești. Producția se dezumflă într-o iluzie-deziluzie, cu atît mai magnifică cu cît ridiculizează aparență după aparență, cu sentimentul că nu s-a rezolvat nimic, dar onoarea (estetică) e salvată. Thierry de Peretti a izbutit să confere senzația că ceva, undeva, se întîmplă în permanență în „Sistemul” putred al statului și că orice clipire poate fi fatală. O reușită importantă, care punctează pe tabela intensității folosindu-se de un stil mereu egal, mereu reținut și cu atît mai înșelător.

Enquête sur un scandale d’État rulează în cinematografe din 30 septembrie.

Victor Morozov este critic de film.

973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.

Adevarul.ro

11172012 jpg
Costa Rica - Germania. Fosta campioană mondială din 2014 părăsește pentru a doua oară consecutiv competiția încă din faza grupelor
Multipla campioană mondială, Germania, părăsește pentru a doua oară consecutiv această competiție după triumful obținut în 2014.
1 horoscop zodia taur jpg jpeg
Două zodii de care trebuie să fugi cât poți. Cine sunt vampirii energetici care își epuizează semenii
Există două zodii de care trebuie să te ferești neapărat pentru că sunt vampiri energetici. Ei sunt oameni care te „storc” de energie și alături de care chiar și cea mai mică discuție poate fi epuizantă.
Fane Croația la Campionatul Mondial de fotbal din Qatar 2022 FOTO Profimedia (2) jpg
Spectacol al frumuseții în tribunele din Qatar, la Campionatul Mondial. Croatele au furat toate privirile FOTO
Croatele au făcut un adevărat spectacol în tribunele din Qatar, la Campionatul Mondial, la fiecare meci pe care naționala lor l-a disputat în faza grupelor, la turneul din acest an.

HIstoria.ro

image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.
image
Noiembrie 1918: O lume în revoluție
1918, așa cum este creionat de literatura memorialistică, este anul unei lumi în plină revoluție. Desfășurată de la un capăt la celălalt al continentului european, revoluția este inegală și îmbracă diverse forme.
image
Scurt istoric al zilei naţionale
Instaurată încă de la venirea pe tronul României a lui Carol I, 10 Mai a rămas în tradiţia românilor ca Ziua Naţională a României moderne, până în 1947, când a fost impus regimul comunist. Un principe strãin pe tronul României reprezenta o necesitate politicã întrucât dupã abdicarea forţatã a lui Cuza la 11 februarie se ridica problema menţinerii recunoaşterii unirii celor douã principate.