Unde dragoste nu e

Publicat în Dilema Veche nr. 610 din 22-28 octombrie 2015
Unde dragoste nu e jpeg

● The Lobster (Irlanda-Marea Britanie-Grecia-Franţa-Olanda, 2015), de Yorgos Lanthimos.  

David (Colin Farrell) a fost părăsit de soţie şi are de petrecut patruzeci şi cinci de zile într-un hotel cu oameni fără parteneri ca să îşi găsească o nouă jumătate, altfel se va transforma într-un homar. Asta e convenţia socială în

primul film în limba engleză al regizorului grec Yorgos Lanthimos, într-o lume fictivă în care tirania cuplului a ajuns aşa de severă, încît singuraticii care nu se descurcă să îşi găsească iubirea sînt în felul acesta „ajutaţi“; ca animal, i se explică lui David, ar primi o nouă şansă de a se îndrăgosti de un animal similar. 

Lanthimos (care a lucrat aici împreună cu co-scenaristul constant Efthymis Filippou) şi-a cîştigat reputaţia de cineast conceptual, după filme precum

(2009, cu titlul internaţional

), despre o familie cu copii adulţi care sînt ţinuţi captivi de părinţi şi sînt învăţaţi noţiuni false, încît să nu descopere niciodată o lume mai largă decît casa lor, şi

(2011), despre un grup de actori care îşi intră în rol ca rudele decedate ale clienţilor (sau orice fel de

şi reconstituie împreună cu ei momente preţioase sau, din contra, încasează insultele reprimate faţă de cei regretaţi de-a lungul vieţii lor. Cu alte cuvinte, Lanthimos e omul potrivit să ia concepte tradiţionale care supravieţuiesc în societatea modernă (familie, doliu, iubire romantică) şi să le ducă mai departe pînă la concluzia ilogică. 

Legile societăţii din

sînt amuzante (pentru spectatori, care le pot privi detaşat şi fără frică de metamorfoză) în sensul în care e amuzant un lucru stabilit arbitrar şi apoi impus cu forţa. Cineva îşi găseşte perechea cînd descoperă o compatibilitate destul de strictă – dacă, de exemplu, amîndoi au sîngerări frecvente din nas sau miopie, sau amîndoi sînt foarte buni la matematică, mai buni decît erau partenerii lor anteriori. După cum o demonstrează cazul lui David, la regula de aur a fericirii în cuplu nu se fac concesii pentru oameni părăsiţi, nu li se acordă nici un răgaz pînă cînd sînt nevoiţi să îşi caute o nouă iubire durabilă. În schimb, există un mod de a amîna transformarea în animal, şi pentru asta se organizează (pentru singuraticii-în-căutare) o vînătoare, în pădure, de oameni care n-au partener (şi care nici nu îşi mai caută); fiecare

care e împuşcat cu tranchilizant de către cineva din hotel îi aduce vînătorului prelungirea cazării cu o zi, astfel încît cea mai crudă femeie din hotel locuieşte acolo practic dintotdeauna. 

Hotelul-purgatoriu în care va petrece David cele patruzeci şi cinci de zile ar semăna cu o destinaţie de vacanţă (e luxos, se organizează petreceri) dacă n-ar avea o numărătoare inversă şi tot felul de exerciţii de umilire pentru cei care au ajuns aici: în prima zi, lui David i se prinde cu cătuşe un braţ la spate pentru a-i aminti „cu cît e mai bine în doi decît singur“, iar restul zilei trebuie să se descurce cu o mînă; apoi, periodic, menajera (Ariane Labed) vine în camera lui să se frece cu fesele învelite doar în ciorapi de pantalonii lui (nu ni se spune care e prevederea echivalentă pentru femei, dar sîntem informaţi că masturbarea e interzisă). Există demonstraţii puse în scenă de personal cu scopul de a-i convinge pe privitori de pericolele ce decurg din a trăi neînsoţit (înecatul cu mîncare, violul iminent din timpul plimbării de seară…), care în plus sînt jucate cu o stilizare explicativă care aminteşte de gesturile stewardeselor. Pentru un loc în care toată lumea încearcă să se facă plăcută, viaţa socială e destul de anostă şi tulburătoare, din moment ce nimeni nu poate intra în vorbă cu altcineva fără presiunea că ar putea fi legaţi unul de altul pentru tot restul vieţii. 

Urmînd personajul lui Colin Farrell, care pare să aibă mai mult elan să exploreze, ajungem să cunoaştem destul de bine dinamica vieţii din hotel. Alţii ca el sînt mai grăbiţi să îşi îndeplinească misiunea într-un fel sau altul: sîsîitul interpretat de John C. Reilly nu se poate gîndi decît la ce urmează să se întîmple, iar şchiopul lui Ben Whishaw îşi inventează o problemă pe care nu o are pentru a seduce o fată care îl interesează. Partea a doua din film se petrece în tabăra de

evadaţi din pădure, unde regulile sînt altele, dar la fel de stricte. Conducătoarea anonimă (interpretată de Léa Seydoux) e acolo ca să se asigure că nimeni nu pleacă în cuplu şi nimeni n-are timp să se facă foarte comod. Lui David îi tot aminteşte să îşi sape mormîntul. 

e mai uşor de reţinut pentru concept şi scenariu decît pentru execuţie, dar o parte din deciziile regizorale sînt şi ele destul de inspirate. Jocul actorilor e în mod consistent lipsit de vlagă – o opţiune stilistică ce face parte din repertoriul cinema-ului european, dar n-ar ajunge niciodată într-un

în care totuşi actorii sînt cei care aduc publicul la film, nu premisa; deci merită apreciat aici faptul că un ansamblu de actori talentaţi sînt dispuşi să mai ţină capacul peste artificiile pe care le au în recuzită. Pe lîngă progresia narativă, urmărim şi explicaţiile unei voci (ocazionale) din

, şi ea fără vlagă, despre care aflăm tîrziu că îi aparţine lui Rachel Weisz, avînd la rîndul ei o fugară fără pereche.  

va rula pe 24 şi 25 octombrie în cadrul festivalului Les Films de Cannes à Bucarest şi merită văzut – e printre cele mai interesante filme care au avut premiera mondială în 2015 la Cannes, un festival în care filmele incisive sînt destul de rare, în ciuda faptului că selecţia preţuieşte tematica lor mai mult decît exigenţele cinefile. E relevant pentru lumea de azi în măsura în care există conceptul de „

-ism“ – prejudecata socială că oamenii care sînt

sînt mai puţin fericiţi, umani, compleţi sau capabili să treacă prin viaţă decît cei care o împart cu altcineva. Altfel, la cît de schematică e lumea diegetică creată de Lanthimos, pare că, atunci cînd doi oameni se potrivesc, pot să aibă o viaţă bună împreună chiar dacă amîndoi sînt orbi (şi că familia lor nucleară nu va ajunge ca în

). La fel, simplismul legilor compatibilităţii e atît de deprimant încît ar fi greu de înţeles de ce ar căuta cineva iubire. Ar părea mai plauzibil un final fericit în realitate.  

Irina Trocan e critic de film şi coordonează site-ul de cultură şi media Acoperişul de Sticlă. 

Dilemei vechi

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Rezultatul protestelor împotriva turiștilor: stațiunile spaniole se golesc
Spaniolii furioși din cauza turismului în masă au primit exact ceea ce au cerut, deoarece Magaluf , unul dintre cele mai importante locuri de vacanță din Mallorca, este pe jumătate gol. De fapt, arată ca un oraş fantomă.
image
Alimentele pe care experții în siguranță alimentară nu le-ar mânca niciodată de la bufetul de mic dejun al unui hotel
Cu toţii suntem de acord că, în vacanţă, unul dintre avantajele de a sta la un hotel este bufetul de mic dejun inclus în pachetul achiziţionat. În acelaşi timp, ultimul lucru pe care ni-l dorim este să rămânem în cameră din cauza vreunei boli digestive.
image
Caravană electorală, atacată cu bâtele într-o comună din județul Buzău VIDEO
Lupta politică se duce și cu ciomagul, pe alocuri. O demonstrează filmarea realizată de membrii unei caravane electorale din comuna buzoiană Calvini, în care se vede cum sunt alergați și amenințați cu bâtele de un grup de săteni.

HIstoria.ro

image
Efectele surprinzătoare ale prezenței ofițerilor ruși în Bucureștiul anului 1877
În cadrul Războiului ruso-turc din 1877, după declararea de Război Imperiului Otoman, trupele ruse intră în România, în drum spre Turcia. Ca urmarea a acestui fapt, Bucureștii lui 1877 sînt luați cu asalt de ofiţerii ruși, gata să-și cheltuiască banii nebunește.
image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.