Un top 2013

Publicat în Dilema Veche nr. 515 din 24-30 decembrie 2013
Un top 2013 png

La întocmirea acestui top, regula jocului (căci fără una nu se poate) a fost următoarea: să aleg doar dintre filme proiectate în premieră, de-a lungul anului 2013, pe ecrane cinematografice româneşti, însă eliminîndu-le pe acelea care au beneficiat doar de una-două proiecţii în cadrul unor festivaluri, evenimente speciale etc. Iată:

1. Calul din Torino (A torinói ló): După ce calul său refuză, într-o dimineaţă, să se mai lase scos din grajd, un vizitiu rămîne izolat, împreună cu fiica sa, în coşmelia lor din pustă, suflată de un vînt sălbatic. Următoarele zile aduc, pe lîngă înteţirea vîntului, alte semne cum că sfîrşitul lumii e aproape, şi nici un semn cum că activitatea fiinţelor umane ar fi, în ultimă instanţă, concludent distinctibilă de procesele brute ale naturii. Repetitivitatea lor fără ieşire transformă activităţile zilnice ale celor doi – trebăluit, mîncat, dormit, tăcut, vizitat degeaba grajdul, privit prostrat pe fereastră – în ritualuri absurde. De o elementaritate biblică şi totodată neo-neo-…-neorealistă, filmul maestrului maghiar Béla Tarr combină indeterminarea istorică a parabolei cu ascuţimea senzorială a experienţei conjugate la hiperprezent.

2. Înainte de miezul nopţii (Before Midnight): La 9 ani după Before Sunset şi la 18 ani după Before Sunrise, regizorul american Richard Linklater operează un reality check asupra cuplului său de suflete-pereche, Céline (Julie Delpy) şi Jesse (Ethan Hawke), trecuţi şi ei, între timp, de 40 de ani: cum a rezistat dragostea lor la frecuşul zilnic cu ceea ce Jesse numeşte „the bullshit of life“? Dincolo de răspunsurile abrazive de-aici, ceea ce se adună, din 1995 încoace, e o tot mai emoţionantă mărturie cinematografică despre trecerea a doi oameni prin timp.

3. Inside Llewyn Davis: Deloc romantizantă, dar nici meschin-crudă, comedia fraţilor Coen despre un loser de folkist american, din epoca frigidă de dinainte ca anii ’60 să devină chiar anii ’60, îl portretizează pe artistul-în-luptă-cu-o-lume-represivă ca pe un catîr absurduţ, semănător de haos şi recoltator de umiliri, dar îi concede demnitatea unei doze de talent muzical şi de mister biografic.

4. Cînd se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism: Cînd un crush pe o actriţă secundară îl distrage de la ambiţia sa (nu se ştie cît de demnă de a fi luată în serios) de a face un film politic, un regizor contorsionat îşi aranjează o zi de chiul de la filmare, zi pe care şi-o petrece, în bună parte, perorînd compulsiv, în urechile încordate ale actriţei, despre artă şi viaţă. Sub ochii neamăgiţi ai lui Corneliu Porumboiu, în subteranele verbiajului intelectualist al celor doi se dau lupte pentru dominare şi independenţă. Capacitatea artei cinematografice de a spune „adevărul“ e simultan afirmată şi pusă la îndoială.

5. Heli: Notorietatea dobîndită de filmul lui Amat Escalante s-a datorat reprezentării explicite a unui episod de tortură, dar mai remarcabilă decît episodul în sine este atmosfera de paranoia politico-metafizică pe care o lasă în urmă. În ultimul său act, filmul transcende mizerabilismul made in Mexico şi devine o generalizare poetică despre vulnerabilitatea săracilor, oricînd strivibili de forţe teribile şi pentru ei obscure.

6. Gravity: Viziunea asupra măreţiei Omului faţă cu măreţia Cosmosului e cam New-Age-sentimentală pentru gustul meu, dar Gravity rămîne nu doar un blockbuster, ci şi un autentic film de avangardă – în măsura (deloc neglijabilă) în care regizorul Alfonso Cuarón a venit cu soluţii noi la problemele punerii „în scenă“ a unor acţiuni dramatice derulate în spaţiul cosmic.

7. Zero Dark Thirty: Focalizată pe „tehnicalităţile“ reci (şi uneori seci, cum ar fi nenumăratele şedinţe) ale unor operaţiuni militare şi de spionaj, în detrimentul retoricii, al licenţelor spectacularizante şi al „umanizării“ personajelor, această relatare despre vînarea lui Bin Laden (foarte bine regizată de Kathryn Bigelow) e un film cu probleme, dar înseşi problemele lui – vizînd pretenţiile de apolitism (de no comment, just facts) ale unei asemenea maniere de relatare – îl fac demn de o discuţie mai largă.

8. Nu (No): Această cronică a referendumului chilian pentru demiterea lui Pinochet se concentrează pe orchestrarea şi desfăşurarea celor două campanii de propagandă televizuală – cea pro şi cea contra. În regia lui Pablo Larraín, prezentarea acestei bătălii a discursurilor (mulate pe formatele moderne ale entertainment-ului TV) e captivantă, instructivă şi complet nesentimentală.

9. Vacanţa de primăvară (Spring Breakers): Această feerie trash, care celebrează ambiguu cultura de plajă (cu hedonismul ei preformatat, cu pornografia ei nu-chiar-pe-faţă şi faţa ei interlopă nu-chiar-ascunsă), este cel mai mainstream film al bad boy-ului american Harmony Korine.

10. Aici trişez, inventînd o proiecţie de durata unui lungmetraj obişnuit, dar compusă din cele mai bune bucăţi ale lui Django Unchained (cam toate secvenţele cu proprietarul de sclavi jucat de DiCaprio), urmate de cele mai bune bucăţi din Grandmaster-ul lui Wong Kar-wai (nu poate lipsi lupta din gara înzăpezită), şi, pour la bonne bouche, o secvenţă muzicală: cei doi fraţi din Io e te al lui Bertolucci, dansînd strîns îmbrăţişaţi pe „Ragazzo solo, ragazza sola“ al lui David Bowie. 

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

Deputatul Andrei Guruliov  Foto captură The Mirror
General rus, despre imaginile cu recruții beți: „Nu am văzut oameni treji în taberele de instrucție”
Andrei Guruliov, general rus în rezervă, în vârstă de 54 de ani, a declarat la televiziunea de stat din Rusia că niciodată nu a văzut oameni treji în taberele de instrucție.
accident defileul jiului gj jpg
A murit șoferul mașinii peste care a căzut un bolovan pe Defileul Jiului VIDEO
Șoferul autoturismului peste care s-a prăbușit un bolovan căzut de pe un versant în zona Defileului Jiu, in județul Gorj, a murit, deși salvatorii au făcut manevre de resuscitare.
Alina Parnescu face carieră în muzica populară FOTO Arhivă personală A.P.
Studenta romă de la Conservator îndrăgostită de folclor: „Drept să vă spun, acasă n-am ascultat Bach!“
Studentă la Conservatorul din București, în anul III, o tânără de etnie romă vrea să ducă mai departe folclorul românesc. Alina Parnescu s-a născut la Rovinari și recunoaște că acasă nu a ascultat Bach.

HIstoria.ro

image
Bălcescu, iacobinul român despre care nimeni nu mai vorbește
Prima jumătate a veacului al XIX-lea a reprezentat pentru Ţările Române un timp al recuperării. Al recuperării parţiale – ideologice şi naţionale, cel puţin – a decalajului ce le despărţea de Occidentul european. Europa însăşi este într-o profundă efervescenţă după Revoluţia de la 1789, după epopeea napoleoniană, Restauraţie, revoluţiile din Grecia (1821), din Belgia şi Polonia anului 1830, mişcarea carbonarilor din Italia, toată acea fierbere socială şi naţională, rod al procesului de industria
image
„Historia Special”: 100 de ani de la încoronarea regilor României Mari
„Historia Special”: 100 de ani de la Încoronarea de la Alba Iulia
image
Victor Babeș, cel mai elegant savant român
Victor Babeș a fost savant, profesor universitar, unul dintre cei mai renumiți oameni de știință, cunoscut și recunoscut în toată lumea. Când apărea profesorul Babeș la catedră, sau cu alte ocazii, acesta era îmbrăcat impecabil, foarte elegant, având o ținută exemplară.