"Un festival mic, dar voios" - interviu cu Andrei CREŢULESCU

Publicat în Dilema Veche nr. 423 din 22-28 martie 2012
"Un festival mic, dar voios"   interviu cu Andrei CREŢULESCU jpeg

BUCUREŞTI IFF a început. L-am întrebat pe directorul artistic ce filme au pregătit pentru această a 8-a ediţie a Festivalului. Nu sînt puţine, aşa că rezervaţi-vă weekendul pentru mers la cinema.

Cum se poziţionează BUCUREŞTI IFF printre celelalte festivaluri de film?

Dat fiind că este singurul festival din Capitală dedicat exclusiv filmului de lungmetraj, aş zice că se poziţionează taman acolo unde trebuie. E drept că nu sîntem încă foarte luaţi în serios – mă refer la acreditarea FIAPF şi alte asemenea lucruri trebuincioase –, dar avem vreme şi poftă să creştem. Deocamdată, oamenii vin la festival strictamente să vadă filme – ceea ce pe mine unul mă bucură îndeajuns.

Ce aţi pregătit pentru această a 8-a ediţie?

Opt filme în competiţie (dintre care şase debuturi), unsprezece în afara competiţiei (dintre care nouă în proiecţii exclusive), plus o gală de deschidere cu La source des femmes, în prezenţa regizorului Radu Mihăileanu (care susţine şi un masterclass, intitulat Du bonheur et de la liberté de créer et de s’exprimer) şi o ceremonie de închidere garnisită de proiecţia unică în România a celui mai aparte titlu de la Cannes-ul trecut – This Must Be the Place, al italianului Paolo Sorrentino, cu Sean Penn într-un rol inenarabil. În plus, am profitat de prezenţa în fruntea juriului a producătorului Jan Harlan şi am alcătuit o miniretrospectivă Stanley Kubrick – în afară de seminalul Portocala mecanică, de la a cărui premieră se împlinesc 40 de ani, am fost un pic egoist şi am ales filmele pe care eu îmi doream din tot sufletul să le văd pe un ecran mare, anume Barry Lyndon şi The Shining. Toate cele trei clasice semnate Kubrick vor fi proiectate în versiuni restaurate digital – îi sfătuiesc prieteneşte chiar şi pe cei care le posedă acasă, pe DVD sau Blu-ray, să bată drumul pînă la Cinema Studio.

Care sînt filmele-vedetă? Aveţi şi vreo premieră românească?

În principiu, BUCUREŞTI IFF programează, în afara competiţiei, titluri de răsunet ale anului trecut, mai mult sau mai puţin premiate, aplaudate, (de ce nu?) înjurate. Vedetele ediţiei 2012 ar fi impresionantul/fascinantul We Need to Talk About Kevin, regizat de Lynne Ramsay; Red State, o satiră macabră semnată de un Kevin Smith care se crede niţel Peckinpah şi niţel Carpenter, lansată într-un cor de proteste la Sundance 2011 (atenţie, film-şoc!); The Murderer (selecţie oficială „Un certain regard“), fabulă greu încadrabilă în regia coreeanului Na Hong-jin, debutat în 2008, tot la Cannes, cu ultraviolentul The Chaser; Headhunters, thriller norvegian de Morten Tyldum, la care rîzi îngrozindu-te, şi invers, proiectat anul trecut la Locarno; şi bineînţeles Shame – formidabilul studiu de caz al lui Steve McQueen, cu un Michael Fassbender „expus“ din toate poziţiile şi, ca atare, premiat la Veneţia şi „jefuit“ la Oscar.

În ceea ce priveşte competiţia, ea se axează, comme d’habitude, pe regizori aflaţi la primul sau al doilea film. Debuturile ar fi Martha Marcy May Marlene, de Sean Durkin, titlul-cult (sic!) al anului 2011, premiat la Sundance; Sette opere di misericordia, coproducţie româno-italiană semnată Gianluca & Massimiliano de Serio şi aplaudată anul trecut la Locarno; Sleeping Beauty, de Julia Leigh, eseu deranjant/provocator lansat în competiţia de la Cannes 2011; Submarine, de Richard Ayoade, coming of age şarmant/optzecist, proaspăt nominalizat la BAFTA; Tyrannosaur, de Paddy Considine, deprimant, sec şi britanic, proaspăt cîştigător la BAFTA; şi Snowtown de Justin Kurzel, poveste australiană reală şi terifiantă, de o violenţă aproape insuportabilă, distinsă cu o menţiune specială FIPRESCI, anul trecut, la Cannes. „Veteranii“ sînt reprezentaţi de francezul Vincent Garenq, cu Présumé Coupable – povestea adevărată a unei erori judiciare siderante şi genul de film care te face să scuipi pe prima uniformă care-ţi iese în cale; şi de Radu Jude, cu Toată lumea din familia noastră – probabil cel mai fierbinte titlu neaoş al momentului.

Mă bucur foarte tare că-l avem din nou în competiţie pe Jude (debutul lui, Cea mai fericită fată din lume, a cîştigat, în 2009, premiul pentru scenariu). Toată lumea din familia noastră, al doilea său lungmetraj (experimentul Film pentru prieteni rămîne un mediumetraj), e un film dificil/curajos, parte exorcizare, parte satiră, un film la care rîzi cu lacrimi, dar nu eşti sigur că toate lacrimile vin din rîs, un film care ar trebui să zgîlţîie cumva cinema-ul românesc (şi nu neapărat din cauza violenţei de pe ecran) şi care ar trebui să repună în discuţie noţiunile de familie, onoare, laşitate, agresiune, independenţă, discreţie, normalitate. La Berlin părerile au fost împărţite (de la „prea mic“ la „foarte mare“), cu excepţia complimentelor pentru Şerban Pavlu – un tur de forţă într-un rol pe muchie, cu care te întîlneşti cam o dată-n viaţă.

Dacă ar fi să descrieţi festivalul, ce aţi spune despre el?

E mic, dar e voios; e aplicat, dar e prietenos. Mi se pare important de precizat că toate filmele sînt difuzate în premieră absolută în România, şi nu „ciupite“ de la diverşi confraţi; că proiecţiile se întîmplă numai digital şi 35 mm, şi nu beta sau dvd; că filmele din competiţie (şi majoritatea celor din afara competiţiei) sînt alese exclusiv pe baza vizionării respectivelor titluri în cadrul festivalurilor străine (fie ele în proiecţii „de market“ sau oficiale), şi nu şterpelite din selecţiile sau palmaresurile aflate la îndemîna oricui, pe Internet; şi că intenţia asumat/declarată a festivalului este să aducă în România, în principal, filme care nu vor intra în circuitul cinematografelor din patrie şi care merită văzute pe un ecran cît mai mare.

Ce s-a schimbat de la o ediţie la alta?

Din 2009, de cînd Dana Dimitriu ne-a încredinţat mie selecţia, iar Codruţei Creţulescu coordonarea festivalului, mi se pare că am evoluat sensibil. Nu vreau să par trufaş (şi chiar dacă par, asta-i piesa – alta n-am!), dar am reuşit împreună mici victorii – un Woody Allen la senectute (Vicky Cristina Barcelona) şi un Jeff Nichols la debut (Shotgun Stories) în 2009; un double-bill exclusiv (A Single Man/A Simple Man), plus două premiere româneşti (Caravana cinematografică şi Portretul luptătorului la tinereţe) în competiţia din 2010; un Urs de Aur „proaspăt“ (Nader şi Simin), un Leu de Aur controversat (Somewhere) şi o proiecţie extraordinară (De ce trag clopotele Mitică?) în 2011 – plus independente americane, „măceluri“ asiatice, provocări europene şi inclasabilul Exit Through the Gift Shop, slăvită fie-i amintirea. E mult, e puţin? E suficient... deocamdată. În 2012 avem mai multe filme, mai mulţi prieteni şi ne „petrecem“ cu o lună mai devreme, între 19 şi 25 martie. A luta continua. 

a consemnat Ana Maria SANDU

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

trupe ucrainene ridicând steagul național în orașul Novoselivka Foto: Captură video
Noi câștiguri teritoriale pentru forțele ucrainene, în estul regiunii Donețk VIDEO
Forțele ucrainene au înregistrat noi câștiguri în estul regiunii Donețk, potrivit unor înregistrări video geolocalizate pe rețelele de socializare și rapoartelor unui blogger militar rus din zonă.
Teava gaze apa FOTO Shutterstock jpg
CIA a avertizat Germania în privința unor acte de sabotaj împotriva gazoductelor Nord Stream
CIA (Agenția Centrală de Informații) a avertizat acum câteva săptămâni Germania în privința unor posibile atacuri asupra conductelor de gaze din Marea Baltică, scrie „Der Spiegel”.
Soldat rus in Ucraina FOTO Profimedia
Armata lui Putin comasează forțe la granița regiunii Harkov: „Nu știm ce vor face în continuare”
Rusia concentrează trupe militare și echipamente în apropierea graniței cu Harkov pentru un posibil atac.

HIstoria.ro

image
Care este importanța strategică a Insulei Șerpilor?
De mici dimensiuni, având doar 17 hectare, Insula Șerpilor are cu toate acestea o importanță geostrategică semnificativă. Controlul insulei și al apelor înconjurătoare afectează toate rutele de navigație care leagă Ucraina de restul lumii.
image
Cum era la ora de istorie ținută de I.L. Caragiale?
Ca mulţi alţi literaţi, Ion Luca Caragiale a avut o pasiune pentru istorie, inclusiv pentru cea naţională. Blamat de unii încă din timpul vieţii pentru că, în scrierile sale, s-ar fi relevat drept anti-român, el a avut, uneori, o viziune romantică (dacă nu chiar idilică) asupra trecutului neaoș.
image
Aristide Blank, finanțistul camarilei lui Carol al II-lea
Aristide Blank (1883-1961) a fost o personalitate complexă, care după ce a studiat dreptul și filosofia, s-a implicat în lumea financiară națională și internațională, reușind astfel să influențeze major viața politică românească dintre cele două războaie mondiale.