"Un festival mic, dar voios" - interviu cu Andrei CREŢULESCU

Publicat în Dilema Veche nr. 423 din 22-28 martie 2012
"Un festival mic, dar voios"   interviu cu Andrei CREŢULESCU jpeg

BUCUREŞTI IFF a început. L-am întrebat pe directorul artistic ce filme au pregătit pentru această a 8-a ediţie a Festivalului. Nu sînt puţine, aşa că rezervaţi-vă weekendul pentru mers la cinema.

Cum se poziţionează BUCUREŞTI IFF printre celelalte festivaluri de film?

Dat fiind că este singurul festival din Capitală dedicat exclusiv filmului de lungmetraj, aş zice că se poziţionează taman acolo unde trebuie. E drept că nu sîntem încă foarte luaţi în serios – mă refer la acreditarea FIAPF şi alte asemenea lucruri trebuincioase –, dar avem vreme şi poftă să creştem. Deocamdată, oamenii vin la festival strictamente să vadă filme – ceea ce pe mine unul mă bucură îndeajuns.

Ce aţi pregătit pentru această a 8-a ediţie?

Opt filme în competiţie (dintre care şase debuturi), unsprezece în afara competiţiei (dintre care nouă în proiecţii exclusive), plus o gală de deschidere cu La source des femmes, în prezenţa regizorului Radu Mihăileanu (care susţine şi un masterclass, intitulat Du bonheur et de la liberté de créer et de s’exprimer) şi o ceremonie de închidere garnisită de proiecţia unică în România a celui mai aparte titlu de la Cannes-ul trecut – This Must Be the Place, al italianului Paolo Sorrentino, cu Sean Penn într-un rol inenarabil. În plus, am profitat de prezenţa în fruntea juriului a producătorului Jan Harlan şi am alcătuit o miniretrospectivă Stanley Kubrick – în afară de seminalul Portocala mecanică, de la a cărui premieră se împlinesc 40 de ani, am fost un pic egoist şi am ales filmele pe care eu îmi doream din tot sufletul să le văd pe un ecran mare, anume Barry Lyndon şi The Shining. Toate cele trei clasice semnate Kubrick vor fi proiectate în versiuni restaurate digital – îi sfătuiesc prieteneşte chiar şi pe cei care le posedă acasă, pe DVD sau Blu-ray, să bată drumul pînă la Cinema Studio.

Care sînt filmele-vedetă? Aveţi şi vreo premieră românească?

În principiu, BUCUREŞTI IFF programează, în afara competiţiei, titluri de răsunet ale anului trecut, mai mult sau mai puţin premiate, aplaudate, (de ce nu?) înjurate. Vedetele ediţiei 2012 ar fi impresionantul/fascinantul We Need to Talk About Kevin, regizat de Lynne Ramsay; Red State, o satiră macabră semnată de un Kevin Smith care se crede niţel Peckinpah şi niţel Carpenter, lansată într-un cor de proteste la Sundance 2011 (atenţie, film-şoc!); The Murderer (selecţie oficială „Un certain regard“), fabulă greu încadrabilă în regia coreeanului Na Hong-jin, debutat în 2008, tot la Cannes, cu ultraviolentul The Chaser; Headhunters, thriller norvegian de Morten Tyldum, la care rîzi îngrozindu-te, şi invers, proiectat anul trecut la Locarno; şi bineînţeles Shame – formidabilul studiu de caz al lui Steve McQueen, cu un Michael Fassbender „expus“ din toate poziţiile şi, ca atare, premiat la Veneţia şi „jefuit“ la Oscar.

În ceea ce priveşte competiţia, ea se axează, comme d’habitude, pe regizori aflaţi la primul sau al doilea film. Debuturile ar fi Martha Marcy May Marlene, de Sean Durkin, titlul-cult (sic!) al anului 2011, premiat la Sundance; Sette opere di misericordia, coproducţie româno-italiană semnată Gianluca & Massimiliano de Serio şi aplaudată anul trecut la Locarno; Sleeping Beauty, de Julia Leigh, eseu deranjant/provocator lansat în competiţia de la Cannes 2011; Submarine, de Richard Ayoade, coming of age şarmant/optzecist, proaspăt nominalizat la BAFTA; Tyrannosaur, de Paddy Considine, deprimant, sec şi britanic, proaspăt cîştigător la BAFTA; şi Snowtown de Justin Kurzel, poveste australiană reală şi terifiantă, de o violenţă aproape insuportabilă, distinsă cu o menţiune specială FIPRESCI, anul trecut, la Cannes. „Veteranii“ sînt reprezentaţi de francezul Vincent Garenq, cu Présumé Coupable – povestea adevărată a unei erori judiciare siderante şi genul de film care te face să scuipi pe prima uniformă care-ţi iese în cale; şi de Radu Jude, cu Toată lumea din familia noastră – probabil cel mai fierbinte titlu neaoş al momentului.

Mă bucur foarte tare că-l avem din nou în competiţie pe Jude (debutul lui, Cea mai fericită fată din lume, a cîştigat, în 2009, premiul pentru scenariu). Toată lumea din familia noastră, al doilea său lungmetraj (experimentul Film pentru prieteni rămîne un mediumetraj), e un film dificil/curajos, parte exorcizare, parte satiră, un film la care rîzi cu lacrimi, dar nu eşti sigur că toate lacrimile vin din rîs, un film care ar trebui să zgîlţîie cumva cinema-ul românesc (şi nu neapărat din cauza violenţei de pe ecran) şi care ar trebui să repună în discuţie noţiunile de familie, onoare, laşitate, agresiune, independenţă, discreţie, normalitate. La Berlin părerile au fost împărţite (de la „prea mic“ la „foarte mare“), cu excepţia complimentelor pentru Şerban Pavlu – un tur de forţă într-un rol pe muchie, cu care te întîlneşti cam o dată-n viaţă.

Dacă ar fi să descrieţi festivalul, ce aţi spune despre el?

E mic, dar e voios; e aplicat, dar e prietenos. Mi se pare important de precizat că toate filmele sînt difuzate în premieră absolută în România, şi nu „ciupite“ de la diverşi confraţi; că proiecţiile se întîmplă numai digital şi 35 mm, şi nu beta sau dvd; că filmele din competiţie (şi majoritatea celor din afara competiţiei) sînt alese exclusiv pe baza vizionării respectivelor titluri în cadrul festivalurilor străine (fie ele în proiecţii „de market“ sau oficiale), şi nu şterpelite din selecţiile sau palmaresurile aflate la îndemîna oricui, pe Internet; şi că intenţia asumat/declarată a festivalului este să aducă în România, în principal, filme care nu vor intra în circuitul cinematografelor din patrie şi care merită văzute pe un ecran cît mai mare.

Ce s-a schimbat de la o ediţie la alta?

Din 2009, de cînd Dana Dimitriu ne-a încredinţat mie selecţia, iar Codruţei Creţulescu coordonarea festivalului, mi se pare că am evoluat sensibil. Nu vreau să par trufaş (şi chiar dacă par, asta-i piesa – alta n-am!), dar am reuşit împreună mici victorii – un Woody Allen la senectute (Vicky Cristina Barcelona) şi un Jeff Nichols la debut (Shotgun Stories) în 2009; un double-bill exclusiv (A Single Man/A Simple Man), plus două premiere româneşti (Caravana cinematografică şi Portretul luptătorului la tinereţe) în competiţia din 2010; un Urs de Aur „proaspăt“ (Nader şi Simin), un Leu de Aur controversat (Somewhere) şi o proiecţie extraordinară (De ce trag clopotele Mitică?) în 2011 – plus independente americane, „măceluri“ asiatice, provocări europene şi inclasabilul Exit Through the Gift Shop, slăvită fie-i amintirea. E mult, e puţin? E suficient... deocamdată. În 2012 avem mai multe filme, mai mulţi prieteni şi ne „petrecem“ cu o lună mai devreme, între 19 şi 25 martie. A luta continua. 

a consemnat Ana Maria SANDU

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Hipertermia, urgența medicală care ne amenință viața pe caniculă. Care este măsura imediată care ne ajută
După o săptămână de Cod Roșu, serviciile de ambulanță aproape că nu mai fac față solicitărilor. Dintre acestea, hipertermiile cauzate de caniculă sunt urgențe majore, supraîncălzirea organismului punând viața pacienților în pericol.
image
Șase dintre cele mai supraestimate atracții turistice din lume. „Nu a fost deloc ceea ce mă așteptam” VIDEO
Fiecare țară are obiectivele sale turistice despre care se spune că nu trebuie să le ratezi când vizitezi acele locuri. Adesea, realitatea se ridică sau depășește nivelul așteptărilor, dar sunt și situații în care atracțiile turistice sunt supraestimate.
image
„Nostradamus cel viu” a prezis căderea sistemelor informatice încă de acum trei luni și prevestește un nou război mondial
Clarvăzătorul brazilian Athos Salomé, supranumit „Nostradamus cel viu”, a prezis o „pană tehnologică de trei zile” în 2024, potrivit Daily Mail Online, iar acum susține că ar urma un conflict la scară largă, asemănător unui al treilea război mondial.

HIstoria.ro

image
Vechi magazine și reclame bucureștene
Vă invităm să descoperiți o parte din istoria Capitalei, reflectată în vitrinele magazinelor și în mesajele reclamelor de odinioară.
image
„România va fi ce va voi să facă Stalin cu ea”
Constantin Argetoianu avea să ajungă la o concluzie pe care istoria, din păcate, a validat-o.
image
Lucruri știute și neștiute despre Mănăstirea Arbore și ctitorul ei
Pe ruta mănăstirilor din Moldova, din cel mai recent proiect de turism cultural – „România Atractivă” –, cunoaștem profund patrimoniul românesc, construit, meșteșugit sau povestit. Străini și români deopotrivă, suntem chemați de sunetul de toacă și ne plecăm capetele la auzul cântărilor din zori. Ne