Ţintuit

Publicat în Dilema Veche nr. 377 din 5-11 mai 2011
Ţintuit jpeg

● 127 de ore / 127 Hours (SUA, 2010), de Danny Boyle. 

127 de ore e filmul-cu-ăla-care-şi-taie-mîna. Într-un fel, orice altă descriere e de prisos, principala motivaţie a aducerii acestui film pe lume constituind-o senzaţionalismul. Dar, lăsînd asta la o parte, e posibil ca regizorul Danny Boyle să fi văzut în acest subiect – povestea adevărată a unui alpinist amator care şi-a petrecut cinci zile imobilizat între doi pereţi de stîncă, nereuşind să se elibereze decît prin actul acela de automutilare – o provocare regizorală: Boyle (Trainspotting, Vagabondul milionar) e recunoscut drept kinetoman şi drept om al Spectacolului cu „s“ mare, or, iată un subiect cu un potenţial extrem de redus de Spectacol şi de kinesis (mişcare). În primele 15 minute, cînd eroul (James Franco) încă mai zburdă liber prin munţii din Utah, Boyle îl poate filma şi de la nivelul pămîntului, şi de deasupra, şi de şi-mai-de-deasupra, şi cu camera răsturnată, şi din tufişuri, şi de peste tot. Dar ce mai poate face odată ce eroul e ţintuit, în poziţia de drepţi, pe fundul unui canion, cu mîna prinsă sub bolovanul care i-a fugit de sub picioare şi care, în cădere, s-a înţepenit între pereţii canionului? Soluţia dramaturgică a lui Boyle (şi a scenaristului său, Simon Beaufoy, care a scris şi Vagabondul...) este cea mai la îndemînă: să iasă cît mai des din canionul-mormînt, folosind ca alibi visele de evadare ale eroului, amintirile lui despre oameni dragi şi, de la un punct încolo, halucinaţiile lui. Iar atunci cînd trebuie să se întoarcă în canion, soluţia lui regizorală de combatere a claustrofobiei este să continue să vîneze – şi să varieze cu mare viteză – unghiurile de filmare cele mai apte a smulge un „oau!“ de la spectatorii care se impresionează uşor la asemenea contorsiuni operatoriceşti: oau, „punctul de vedere“ al ultimei picături de apă din termosul eroului! Oau, „punctul de vedere“ al pipiului pe care acesta e silit să-l bea! Sau (în cazul spectatorului mai puţin impresionabil): oau, stupiditatea de a căuta cu orice preţ dinamismul!

La urma urmei, efectul de claustrofobie vine la pachet cu subiectul pe care şi l-a ales Boyle; a-l combate atît de asiduu e o formă de autosabotaj – o dramă pe subiectul ăsta, în care spectatorul e distrat şi distras în permanenţă de unghiuri „interesante“ şi de alte prostioare, e o dramă ratată. Deşi Beaufoy e la rîndul lui un crowd-pleaser pînă în vîrful unghiilor (a mai scris şi The Full Monty), el îl lasă pe erou să-şi articuleze, la un moment dat, disperarea în termeni pop-existenţialişti: în ceasul lui cel mai negru, eroului i se pare că bolovanul acela l-a aşteptat acolo de cînd s-a născut. Numai că retorica audiovizuală a lui Boyle nu poate decît să alunge instantaneu implicaţiile unui asemenea gînd. E o retorică fundamental tonică (într-un mod impersonal), învăţată din televiziune, unde totul trebuie să fie dinamic, indiferent dacă dinamismul are sau n-are rost. Fiecare dintre fanteziile şi amintirile eroului e practic o reclamă la bere sau la Kodak (ideal, după cum se ştie, pentru imortalizarea clipelor frumoase petrecute în familie). Mai rău, din toate aceste fantezii şi amintiri se încheagă treptat o morală: eroul a fost prea independent – nu numai în sensul că a plecat pe munte fără să lase vorbă nimănui, ci şi în sensul că i-a refuzat comunicarea unei fete care-l iubise; pe fundul canionului, el descoperă greşeala în care a trăit şi are o viziune cu copilul pe care-l va face.

Cu alte cuvinte, filmul n-ar fi fost destul de „inspiraţional“ dacă se concentra, pur şi simplu, pe inteligenţa lui practică şi pe tăria lui de ţîţînă. I-a mai trebuit şi o „iluminare morală“ regulamentară, cu toţi waţii hollywoodieni la locul lor – ceva ce, deloc întîmplător, nu veţi găsi în nici unul dintre marile filme (de la Un condamnat la moarte a evadat al lui Robert Bresson la Evadare din Alcatraz al lui Don Siegel) despre captivitate şi despre ieşirea lentă la lumină. Filmele acelea pornesc de la premisa că nu ne interesează cum au trăit eroii lor înainte; mîntuirea rezidă nu în vreo hotărîre de-a lor de-a se schimba, ci doar în acţiuni practice reprezentate cu răbdare, pas cu pas. 127 de ore conţine cîteva minute de acţiuni interesante – eroul folosindu-şi degetele de la picioare ca să recupereze un briceag care i-a căzut sau construind un sistem de scripeţi cu care să-şi ridice bolovanul de pe mînă – şi multe-multe minute de banalitate scenaristică şi regizorală. Atunci cînd eroul, care s-a apucat să vorbească singur, pretinde că e pe un platou de televiziune, pus să dea socoteală pentru greşelile lui în faţa prezentatorului, a prietenilor şi a publicului, regizorul nu-l lasă nici pe actor să facă atmosferă de studio TV numai prin talentele lui de om-spectacol, nu ne lasă nici pe noi să ne folosim imaginaţia; Boyle îl ajută şi ne ajută punînd rîsete înregistrate şi deschizînd ecrane-mai-mici-în-ecran. Estetica asta mură-n-gură o fi făcînd din 127 de ore un excelent program virtual de televiziune comercială (un superpilot pentru o emisiune dedicată sportului extrem), dar tot ea îl face să fie şi cinema de proastă calitate.        

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Japonia mănâncă mici și sarmale. Românul care le prepară: „Clienții ling farfuria“ VIDEO
În vizită în Japonia, Andreia și Ionuţ, vloggerii de la canalul de YouTube „HaiHui în doi”, au prezentat povestea românului care vinde mici și alte feluri de mâncare tradițională în Țara Soarelui Răsare.
image
Dilema incredibilă a unui român din Spania: „Am aflat că nu sunt tatăl copiilor mei, ce să fac?“
Postarea în care un bărbat a dezvăluit că prietenul său văduv a aflat că ai săi copii, rămași doar în grija sa, nu sunt de fapt ai lui, a devenit virală pe Facebook.
image
File de istorie. S-au plantat curmali, bananieri și palmieri pentru vizita Împăratului Franz Josef FOTO
Un oraș din vestul României a fost între 9 și 12 septembrie 1893 centrul de interes al Imperiului Austro-Ungar. Împăratul Franz Josef şi trei arhiduci au fost așteptați cu mare fast.

HIstoria.ro

image
Când a devenit Sicilia romano-catolică?
Mai mult de 13 civilizații și-au pus amprenta asupra Siciliei din momentul apariției primilor locuitori pe insulă, acum mai bine de 10.000 de ani, dar normanzii și-au tăiat partea leului.
image
Amânarea unui sfârșit inevitabil
„Născut prin violenţă, fascismul italian era destinat să piară prin violenţă, luându-și căpetenia cu sine“, spune istoricul Maurizio Serra, autorul volumului Misterul Mussolini: omul, provocările, eşecul, o biografie a dictatorului italian salutată de critici și intrată în topul celor mai bune cărţi
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.