Teatru de război

Publicat în Dilema Veche nr. 982 din 2 – 8 februarie 2023
image

● Kampen om Narvik (Norvegia, 2022), de Erik Skjoldbjærg.

Cine ar fi crezut, acum un an, că începutul lui 2023 ne va găsi cu două filme de război – sclipiciosul Pe Frontul de Vest nimic nou, de Edward Berger, și fratele său mai mic, dar la fel de publicitar ca înfățișare, Narvik al lui Erik Skjoldbjærg – în Top 10 al popularității pe Netflix? Așa se face că ceea ce părea o idee proastă în primele luni ale conflictului ucrainean (lansarea lui Narvik a fost îndelung amînată) s-a dovedit – on second thoughts – prilej ideal de marketing și de fanfaronadă cinefil-pacifistă. Să nu ne mire, așadar, că vechi uzuri și abuzuri ale cinema-ului de gen – nimic mai osificat în rețetă dramaturgică decât filmul de război – se reîntorc acum mai updatate ca oricînd, dornice să ne vîre pe gît carnagiu audiovizual cu polonicul (Berger) sau ode patriotice și melo despre fibra sănătoasă a națiunii (Skjoldbjærg). Consecință neprevăzută (și evident minoră) a încleștării dintre Putin și Zelenski, valorile spielbergiene ale entertainment-ului prin faldurile memoriei și ale istoriei – „o narațiune simplificată, sentimentală, centrată pe un erou”, în cuvintele criticului J. Hoberman – sînt astăzi mai în formă ca oricînd.

Narvik e despre acest cuplu – ea, „soție și mamă”; el, soldat chiar pe frontul din fața casei – care trebuie să le facă față nemților, „separat, dar împreună”. Unicul moment în care filmul se dovedește cît de cît incitant e atunci cînd – oarecum incorect politic – o pune pe mamă (Kristine Hartgen) să facă matrapazlîcuri pentru nemți, de dragul copilului ei grav bolnav. Pînă și soțul (Carl Martin Eggesbø), care, în schimb, s-a bucurat de nenumărate ocazii de a face proba vitejiei, cu un nivel de dexteritate demn de cinema-ul de acțiune reaganist al anilor ’80, este chemat în final să o ia la rost pentru alegerile sale ambivalente. Secvența respectivă – cu mama care e dispusă să facă pact cu diavolul pentru copilul său și tatăl care servește Națiunea – aduce a impas logic, a povară cu care nici unul dintre scenariști nu își mai amintește cum de s-a procopsit. Cum să mai empatizezi acum cu oricare dintre personaje? Rezolvarea, care restabilește celula familială, e pur și simplu aiuristică: orașul e lăsat să moară, compromisul moral e îmbrățișat pînă la capăt. Lucrurile nu ar fi putut să se întîmple pe invers – deși tot într-un non-sens nesatisfăcător ar fi nimerit – pentru că filmul și-ar fi trădat linia molcom-conservatoare pentru una de-a dreptul extremistă. Ar fi devenit, atunci, prea radical pentru o vizionare de sîmbătă seara.

Există un fir invizibil care leagă filmele – altminteri diferite ca ambiție – regizate de Berger și Skjoldbjærg. Deloc întîmplător pentru acapararea cinema-ului de către estetica reclamelor, acest fir e vizual: ambele filme, cu culorile lor desaturate și atenția aproape obscenă pentru compoziții cinegenice, arborează un estetism hipnotic, o netezime de CGI care le apropie mai degrabă de jocurile video. Miza istorică – cea care pînă acum cîțiva ani, în lipsa unei reflecții politice mai profunde, încă se mai putea cuibări în materialitatea peliculei – este evacuată în detrimentul unei priviri de tip „carte poștală”, cu nimic diferită de pictura academică a evenimentelor istorice din timpuri pre-impresioniste. Priviți acest Narvik (orășel norvegian pierdut între fiorduri) de mucava, în timp ce arde sub acțiunea conjugată a ceții oportuniste și a flăcărilor computerizate, într-un tablou spectral care evocă – dacă sîntem indulgenți – incendiul Londrei surprins pe pînză de Turner. Oare chiar „exact așa s-a întîmplat”, după cum a mărturisit ultimul soldat norvegian al Bătăliei pentru Norvegia încă în viață – cu repetate răgazuri, adică, propice calofiliei din epoca șmecherelilor operate în post-producție? 

Cel mai amuzant rămîne de observat acest batalion de dispozitive melodramatice rudimentare, care primesc misiunea de a ține filmul pe picioare. Narvik ajunge la noi de undeva din anii ’90-2000, cînd încă mai era plauzibil ca băiețelul protagonistei să fugă din convoiul de civili – fără să arate, înainte sau după acest incident izolat, vreo altă manifestare de neastîmpăr –, iar acest gest să atragă după sine, evident, o mulțime de belele. A diseca un film pe astfel de mici scene luate bob cu bob, decretînd unde s-a procedat bine și unde nu, constituie, de bună seamă, cea mai plictisitoare dintre metehnele criticii de întîmpinare „luminate” – dar aici ea se justifică prin însăși constatarea că filmul atîta e: mecanică dramaturgică de începători, menită să funcționeze aproape în gol, scenă după scenă, în speranța că ne va putea oferi o „pildă” despre umanitate. Povestea face însă prea multe concesii în numele unei emoții standardizate – chiar să vrei să te lași purtat de film, și tot vei fi împiedicat de vioara excesiv-plîngătoare sau de actele de eroism cu alonjă hollywoodiană. Suprapus cu memoria războiului, Narvik e o simplă frivolitate (a cîta?) care transformă trecutul în spectacol pirotehnic.

Narvik rulează pe Netflix.

Victor MOROZOV este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.