Scandalizare

Publicat în Dilema Veche nr. 961 din 8 septembrie – 14 septembrie 2022
image

● Balaur (România-Germania-Serbia, 2022), de Octav Chelaru.

Într-o bună zi va trebui să pășim hotărît înspre acea subterană a inconștientului colectiv de unde au prins contur producțiile românești ale ultimelor decenii, pentru a spera să explicăm astfel avalanșa de filme cu polițiști și/sau preoți care a tăbărît peste noi, activată de semnale societale mai mult sau mai puțin descifrabile. Dar pînă la a putea trage cîteva concluzii în cheie (ironic-)psihanalitică, rămîne să privim filmele rînd pe rînd. Ultimul intrat pe lista poveștilor cu iz de tămîie este Balaur, debutul așteptat al lui Octav Chelaru. Un film ciudat, care ne tot poartă respectivul iz pe la nas cu oarecare insistență – protagonista interpretată de Mălina Manovici e preoteasă, vedem numeroase secvențe de la strană etc. –, pentru ca la final operațiunea să aducă mai mult a bluf decît a temei fundamentat. Conștient sau nu, Chelaru a realizat cu Balaur un film intens preocupat de semnele vizibile ale religiei – o sutană, o Evanghelie, o slujbă –, dar surprinzător de dezinteresat de sensul lor profund. Rezultă o poveste despre moralitate plasată parcă din întîmplare în spațiul bisericesc, care evită confruntarea directă – și necesară – dintre dogma creștină și păcat. 

Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe. Un detaliu, totuși: aura de lucru grav și impardonabil – de subiect adevărat –, pe care filmul nu e capabil să o extragă decît prin plasarea poveștii sale într-o zonă extremă, rudă cu reducerea la absurd. O anumită undă de regret se degajă la tot pasul, de altfel, din filmul lui Octav Chelaru. Este regretul propriu oricărui produs artistic în care s-a turnat din plin materie afectivă și care totuși nu a ieșit conform așteptărilor. Îmi imaginez filmul aflat încă în stadiu de proiect, cu toate secvențele „obligatorii” trecute în scenariu și cu sentimentul unei lucrături destul de reușite, care „se ține” – și-apoi dezamăgirea de a constata, privind scenele filmate, că materialul nu e chiar rău, dar e atît de plat, și că toate necesitățile de pe hîrtie s-au convertit în cadre de umplutură trase fără convingere, flagrante în lipsa lor de fantezie. 

Balaur e un film rupt în două. În prima parte e ca un școlar care a învățat lecția pe de rost, dar se blochează odată ce i se cere să facă asocieri libere pornind de la ea. Toate scenele de protocol sînt la post – căsnicia blazată, întîlnirea cu corpul profesoral, ora de religie și primele semne ale unei posibile atracții, degrabă refulate... –, scene traversate parcă de emoția cineastului încă nesigur pe mijloacele sale, ici dornic să sară peste preliminarii, colo dator să își facă treaba silitor. Dar o nerăbdare palpită prin această lungă introducere, unde toate temele mari – de la familie la lege morală – sînt așezate frumos pe tapet, și e nerăbdarea filmului care știe că mai are un as în mînecă. Necazul e că acel as se dovedește pînă la urmă a fi un joker, căci în partea a doua filmul își iese complet din țîțîni, fără însă a lăsa impresia unei doze suplimentare de invenție pe partea de mizanscenă. Dimpotrivă, cuplat cu scenariul ezitant, care adesea scapă de sub control (diabetul preotului rămîne un fir narativ rebel), Balaur are ceva pervers în el – ceva ce merge dincolo de simpla curiozitate pentru o situație-limită, în zona mlăștinoasă a dorinței de a umili propriile personaje, ca în secvența folclorică în care preoteasa este adusă în genunchi de fantasmele unui adolescent psihopat.

image

Într-un scurtmetraj precedent, Statul paralel, Octav Chelaru demonstra un fel de wit, de haz cuplat cu paranoia și fascinație pentru puterile tot mai vaste ale tehnologiei. De-aici vine și momentul cel mai „chelarian” (și mai savuros) al filmului acestuia, cînd preoteasa șterpelește telefonul mobil al fiului pentru a se întîlni pe ascuns cu prietenul lui, iar cel dintîi își geolocalizează aparatul și este la curent cu deplasările sale, fără însă a o bănui pe mamă de nimic necurat. Alexandru Papadopol în rolul preotului – personaj cam generic în dogmatismul său, dar care se răscumpără printr-o blîndețe oarbă, de încornorat – calibrează filmul pe direcția unei comedii, gen care, după toate aparențele, îi reușește mult mai bine cineastului. Păcat însă că amestecul între high-ul fiorului mistic și low-ul hazului de mirean nu poate funcționa aici decît cel mult ca alăturare nici măcar blasfematoare, ci doar un pic jenantă. Avînd o formație în științe exacte, Octav Chelaru merită toată lauda pentru dorința sa de cinema, care înseamnă mai mult decît o dorință de a face filme. Pe măsură ce emoțiile debutului trec, e de crezut că meșteșugul său se va putea cristaliza într-o formă mai coerentă.

Balaur rulează în cinematografe din 9 septembrie.

Victor Morozov este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.