Ruritania, mon amour

Publicat în Dilema Veche nr. 529 din 3-9 aprilie 2014
Ruritania, mon amour png

● Hotel Grand Budapest / The Grand Budapest Hotel (SUA, 2014), de Wes Anderson. 

La origine o invenţie a scriitorului victoriano-edwardian Anthony Hope, pentru romanul său de aventuri Prizonierul din Zenda, regatul slavo-germanic al Ruritaniei a devenit un topos durabil în cultura anglo-saxonă, numele său evocînd şi în zilele noastre un exotic compozit central-european, Belle Époque sau cel tîrziu interbelic, cu elemente din Austria, Cehia, Rusia, Serbia ş.a.m.d. şi cu ecouri desuet-şcolăreşti, de chemări la aventuri pline de mistere şi conspiraţii politice de cape şi spade. În continuarea directă a acestei Ruritanii se plasează şi „Zubrowka“ interbelică a îndrăgitului regizor american Wes Anderson, din noul său capriciu postmodernist, Hotel Grand Budapest. Ce face Anderson, de fapt, este să combine vechi clişee ruritaniene cu un ceva mai nou clişeu nostalgic despre interbelicul central-(şi est) european – cînd arta de a trăi cu graţie şi-ar fi atins apogeul, înainte de a fi călcată în picioare de nazişti şi apoi de comunişti. La un regizor american născut în 1969, nostalgia asta e una cum nu se poate mai de împrumut (cultivată mai ales – potrivit genericului – prin lecturi din Stefan Zweig), iar Anderson îşi marchează distanţa faţă de Mitteleuropa interbelică, raportarea la ea ca la un spaţiu imaginar preponderent infantil, punînd povestea în mai multe rînduri de rame şi înscenînd-o în cheia estetică a unei „case de păpuşi“: cadre cu trenuri sau clădiri, în care se vede foarte bine că e vorba de miniaturi (şi, în strînsă legătură cu ele, cadre cu prăjituri bijuterizate, mise-en-abyme-uri instant ale artei lui Anderson) şi figuri de operetă – datorînd mai mult ochiului de grafician al regizorului decît vreunor compoziţii actoriceşti – adesea puse să pozeze cu faţa la cameră şi în centrul cadrului, în timp ce alte personaje şi obiecte de recuzită se organizează ludic-simetric la dreapta şi la stînga lor. Restilizat în formele şi culorile unei mitologii a copilăriei, mitteleuropenismul lui Anderson, ca şi mitologiile lui din alte filme – aceea a boy scouts-ilor din Moonrise Kingdom, aceea a lui Jacques-Yves Cousteau din The Life Aquatic with Steve Zissou – emană o anumită preţiozitate, deoarece în nici unul dintre aceste cazuri nu e vorba despre mitologiile generaţiei de copii americani din care face parte regizorul, ci mai degrabă despre mitologii parcă împrumutate – şi ele! – de la generaţii precedente. Dar preţiozitatea e contrabalansată de calitatea şi debitul producţiei de gaguri.

Uitata artă central-europeană de a trăi cu graţie este incarnată de un maître d’hôtel (Ralph Fiennes) în care se combină încîntător un nume franţuzesc, afectări de gentleman englez şi urme evidente de pragmatism şi abrupteţe plebee – de fapt, nu e un gentleman, ci mai curînd un gigolo focalizat (nu doar din interes, ci şi din plăcere) pe contese trecute de 60 de ani, cliente ale hotelului. (Ca şi în Moonrise Kingdom – unde era pe bază de sex între copii de 12 ani –, injecţia de transgresivitate sexuală drăgălaşă face mai picantă lăfăirea regresivă într-o puericultură parfumat-retro, obiect al unei preţios-ermetice nostalgii de gradul doi.) Personificare comică, dar nu mai puţin eroică, a tot ce era mai bun (cel puţin potrivit unei mitologii conservatoare) în vechea civilizaţie europeană, maître d’hôtel-ul (care dispreţuieşte brigăzile fasciste/naziste ale morţii pentru gusturile lor vestimentare şi le sfidează cu replica: „Jos mîinile de pe bell-boy-ul meu!“) datorează totuşi mai multe, ca personaj dramatic, mitului american al self-made man-ului, decît rigidei ordini sociale a atît de regretatei Europe vechi. Ce-l împiedică pe Anderson să se ridice deasupra nivelului de bricoleur postmodernist minor, în pofida fertilităţii şi a versatilităţii lui ca inventator de gaguri scenografice, fotografice, literare etc., este lipsa oricărei curiozităţi de a inspecta un pic materialul cultural pe care-l bricolează – adică de a întoarce pe mai multe feţe clişeul nostalgic despre interbelic ca ultimă vîrstă de aur a civilizaţiei europene (pierdută sub barbara ofensivă comunazistă), în loc să-l dea, pur şi simplu, mai departe. În lipsa unei asemenea curiozităţi – a unui interes altfel decît decorativ şi imitativ-nostalgic pentru temele şi atitudinile care i-au parvenit odată cu partea de bricabrac, de recuzită exotică a Mitteleuropei/Ruritaniei – hiperanimaţia dioramei sale rămîne una de suprafaţă, o pop-efervescenţă de Coca-Cola. Astea fiind zise, efervescenţa e mare, ca şi pop-cultura lui Anderson. Aventurile ruritaniene se succed la viteza unei poveşti hitchcockiene din perioada britanică (The Lady Vanishes, de pildă, cu ale sale decoruri şi ingrediente parţial ruritaniene): abia evadaţi dintr-o închisoare-fortăreaţă, eroii sînt luaţi în primire de o societate secretă şi puşi să se îmbrace în călugări, să participe la o slujbă, să cînte, să se confeseze – ce mai, Hitchcock curat, deşi suprarealismul e mult mai pe faţă, eroii părăsind mănăstirea într-o sanie trasă de un ren, din care mai întîi au trebuit să facă vînt unei mari statui religioase; gag la care Anderson înlănţuie o parodie idiosincratică a urmăririlor pe sănii/schiuri din James Bond-uri. Aşa limitat cum e, în postmodernismul său pufos, The Grand Budapest Hotel s-ar putea să rămînă nedepăşit în vervă şi deşteptăciune printre pop-spectacolele americane din 2014.

5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.
969 15 Banu1 jpg
„Eu, eu, eu… ce plictis” (Cioran)
Eul e pernicios cînd se constituie în focar prioritar al artei, dar el nu intervine monoton, căci manifestările îi sînt multiple și ele reclamă evaluări diverse.
969 16 sus coperta Romila jpg
Bacovia, prima „viață”
Cîteva lucruri evită să facă autorul cu subiectul său și cred că ele sînt esențiale pentru o reușită a genului.
969 16 jos coperta Marius jpg
Riscul de a citi
Citind Lolita în Teheran rămîne prima carte care dezvăluia riscurile de a citi literatură occidentală într-o țară fundamental islamică.
p 17 jpg
Dubla doi
Regizorul Michel Hazanavicius și-a făcut o reputație (pompată, trebuie spus) din voluptatea cu care pastișează mituri ale cinema-ului.
969 17 Breazu jpg
Forme și fonduri
Foarte probabil că acesta este motivul pentru care Stumpwork poate fi tot ceea ce a fost anul trecut New Long Leg, dar este încărcat, pe fond, cu mai multă autonomie, cu mai mult spațiu, cu mai multă atmosferă.

Adevarul.ro

 Recruți ruși la un antrenament FOTO Profimedia
Văduva colonelului rus care s-ar fi sinucis cu cinci gloanțe i-a trimis o scrisoare deschisă lui Putin
Văduva unui colonel care s-ar fi sinucis cu cinci gloanțe i-a scris o scrisoare deschisă lui Vladimir Putin în care i-a cerut să ancheteze moartea soțului ei, relatează portalul rus Meduza.
Sabia lui Ștefan cel Mare FOTO Mariana Iancu jfif
Cum a ajuns sabia lui Ștefan cel Mare la turci. Misterul nedezlegat de peste 400 de ani
În muzeul Topkapî din Istanbul, marele palat al sultanilor otomani, în sala dedicată armelor, se află sabia lui Ștefan cel Mare. Românii care vizitează impozantul edificiu oriental se opresc cu evlavie lângă vitrina unde este expusă spada.
horoscop financiar 1 webp
Horoscop 30 noiembrie. Zodia care se concentrează pe bani și-i ignoră pe cei dragi
Citește horoscopul zilnic din 28 noiembrie, cu previziuni pentru toate semnele zodiacale, realizat de astrologul Click!, Lorina. Iată ce ți-au pregătit astrele ziua de marți, 30 noiembrie.

HIstoria.ro

image
Trezirea naționalismului în Balcani
Vreme de secole, populațiile din Balcani au trăit în cadrul unor state multietnice, dinastice. Acest lucru nu a determinat însă o omogenizare, fiecare populație fiind conștientă, însă, de faptul că vecinii ei vorbeau o limbă diferită, practicau altă religie și aveau un stil de viață diferit.
image
Rusia, pământul sfânt al Iluminismului francez
Emergența rapidă a Rusiei ca mare putere europeană s-a petrecut într-o perioadă în care gânditorii Iluminismului european chestionau teme fundamentale, legate de natura societății și a guvernului: care este cea mai bună formă de guvernare, autocrația sau guvernul reprezentativ
image
Planul în 10 puncte de comunizare a României din martie 1945
În timp ce Armata Română participa, alături de cea sovietică, la luptele din Ungaria și Cehoslovacia, partidul comunist, încurajat de Moscova, dădea asaltul final pentru acapararea puterii.