Războiul lumilor la Cannes

Publicat în Dilema Veche nr. 691 din 18-24 mai 2017
Războiul lumilor la Cannes jpeg

Anul acesta, Festivalul de la Cannes începe cu un teribil zgomot de fond. O dispută începută acum o lună, imediat după anunțarea selecției oficiale, riscă să deturneze atenția de la ce e cu adevărat important, adică filmele de autor. Selecționerul Thierry Frémaux a inclus în competiție două filme produse de platforma de difuzare online Netflix: Ojka, de Bong Joon-jo, și The Meyerowitz Stories, de Noah Baumbach. Federația Națională a Cinematografelor (FNCF) a lansat imediat un protest virulent. În cauză este statutul filmelor selectate. ­Căci, în Franța, pentru ca un lungmetraj să fie recunoscut ca operă cinematografică, trebuie mai întîi să fie difuzat într-o sală de cinema.

Cît privește Netflix, acesta nu are nici un interes să proiecteze filmele în săli de cinema. Compania operează în regim video on demand (video la cerere), într-un sistem în care clienții plătesc abonament. Dacă ar vrea să-și difuzeze producțiile în cinematografele din Franța, atunci ar trebui să aștepte trei ani de la prima difuzare în sală pînă la prima difuzare pe platforma online. Această reglementare specifică pieței din Franța permite producătorilor și difuzorilor să organizeze eșalonat și eficient difuzarea filmelor; pentru operatori, asta înseamnă o evoluție previzibilă, deci o șansă în plus de a rentabiliza o „întreprindere“ fragilă. Pentru o companie ca Netflix, ar fi un cu totul alt model de afaceri și e greu de presupus că firma s-ar putea adapta la aceste cerințe.

La urma urmei, un premiu la Cannes nu ar reprezenta mare lucru pentru companie: ar fi un obiect valoros de pus în vitrină și, poate, promisiunea unui public mai numeros pentru filmul respectiv, dar cam atît. Miza cu adevărat importantă e însă faptul că, odată ce compania americană intră în competiția oficială, ea va putea beneficia de toate avantajele pe care sistemul francez reglementat le aduce creatorilor de cinema – inclusiv organizarea festivalului însuși. Și exact asta i se și reproșează companiei: faptul că, deși nu plătește taxe în Franța, intră în concurență (neloială) cu producții europene care se supun unor reglementări.

Furia proprietarilor de cinematografe e de înțeles. Lor li s-au asociat și cîțiva producători. Iar protestele au avut efectul unui bulgăre de zăpadă accelerat de tăcerea reprezentanților Netflix. Teribil de amuzante sînt și perspectivele diametral opuse asupra chestiunii: cîteva ziare americane și britanice anunțau că „Festivalul de la Cannes declară război împotriva Netflix“, în vreme ce în presa franceză se spunea „Netflix vrea să schimbe regulile“ la Cannes. În mod paradoxal, ambele perspective sînt adevărate, cu singura diferență – esențială, totuși – că inițiativa i-a aparținut lui Thierry Frémaux. Și tot el a găsit soluția: anul acesta, în ciuda protestelor, cele două filme rămîn în competiție. Însă, începînd cu anul viitor, pentru ca un film să fie acceptat la Cannes va trebui, mai întîi, să fie proiectat în cinema.

Dar, în același timp, nu trebuie uitat că aceste platforme de difuzare online reprezintă o oportunitate excelentă și pentru producătorii independenți – sau mai ales pentru ei. Ele oferă producătorilor vizibilitate și publicului un acces facil la o diversitate de conținuturi. Între Netflix și rețelele clasice de difuzare în săli de cinema e mai degrabă o relație de complementaritate decît de competiție. ­Căci piața franceză e sufocată de cantitatea imensă de producții. Numai anul trecut au intrat în săli peste 650 de filme – prea multe pentru capacitatea publicului de a asimila, prea puține în comparație cu nivelul mondial al producției.

Dilema chestiunii e dacă Festivalul de la Cannes, care a fost încă de la început deschis către producții cinematografice din întreaga lume, către experiment, către genuri de nișă, către necunoscut, pînă la urmă, trebuie sau nu să se deschidă acum – sau nu – și către noile suporturi ale cinematografiei. Dacă filmul pe peliculă e pe cale de dispariție, dacă sălile de cinema, așa cum le cunoaștem, supraviețuiesc cu greu (printre altele, datorită unor subvenții), noile canale de difuzare, printre care se numără și Netflix, rămîn o soluție viabilă pentru ca opera cinematografică să ajungă la public.

În ce fel suportul bruiază receptarea? În ce măsură (co-)producătorul, care e și difuzor, își pune amprenta pe conținut, formează și deformează creația? Astea ar fi întrebările cu adevărat relevante.

Foto: wikimedia commons

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Cât de bogați erau pe vremuri bucureștenii: Povestea unei fotografii de pe Calea Victoriei, din anii 60, virală pe internet. „Ce e cu îmbulzeala asta?”
O fotografie din vechiul București, de pe Calea Victoriei, a trezit sentimente contradictorii printre bucureșteni. Cei mai mulți au privit-o cu nostalgie, în timp ce alții, la fel de curioși, au căutat să afle povestea ei, dar și cât de bogați erau odată bucureștenii.
image
Ianis Hagi, bosumflat după România – Belgia: întrebarea la care a refuzat să răspundă
Decarul naționalei a avut, deocamdată, un turneu șters în Germania.
image
Cât costă o porție de hamsii cu usturoi în Vama Veche. Prețul surprinzător de mare la început de sezon
Litoralul românesc este mai scump decât multe destinații turistice din Bulgaria, Turcia sau Grecia.

HIstoria.ro

image
Care a fost singurul trofeu european câștigat de o echipă națională de fotbal a României?
Pe 29 aprilie 1962, aproape 80.000 de spectatori au ținut să fie prezenți la finală, pe „23 August”.
image
Cine au fost agenții dubli din al Doilea Război Mondial?
Cea mai importantă parte a Operațiunii Fortitude a reprezentat-o rolul jucat de agenți dubli.
image
Când au apărut primele bănci din Țara Românească
Pe măsură ce viața economică a Țării Românești se dezvoltă, apar numeroase proiecte și încercări pentru organizarea instituțiilor naționale de credit. Î