Puzzle

Publicat în Dilema Veche nr. 974 din 8 decembrie – 14 decembrie 2022
image

 Serre-moi fort (Franța, 2021), de Mathieu Amalric.

E nevoie doar de cîteva cadre pentru ca Serre-moi fort să își depășească en fanfare promisiunea înșelătoare, tip „romanță cu parfum”, pe care o conține în titlu. De fapt, imediat devine cît se poate de limpede ce face Mathieu Amalric aici: ia în răspăr o tradiție contemporană tot mai consolidată a cinema-ului francez contemporan, care se complace în melodrame familiale cu povață dulceagă, destinate unui public de week-end obosit, în sevraj după fericiri iluzorii. Or, din premisa ușor lăcrămoasă – o mamă care decide să plece pe nepusă masă de lîngă soțul și copiii ei –, filmul se dezvăluie în toată amplitudinea sa emoțională și stilistică, confirmînd o intuiție personală mai veche: anume, aceea că putem găsi în Amalric, odată cu Tournée (2010), cu Barbara (2017) și, acum, cu Serre-moi fort, unul dintre cei mai palpitanți, dar și mai subestimați cineaști francezi ai prezentului. Amalric nu e genul care să clădească momentum cadru cu cadru – el ambalează motorul și demarează în trombă, aidoma acestei eroine ideale pentru tonusul animat, scormonitor și compulsiv al filmului. Pînă să ne dezmeticim, ea e deja departe, în mișcare perpetuă.

Pe urmele ei, Serre-moi fort se dovedește un veritabil film de laborator, de joacă cu posibilitățile mediului: pe pînza de origine a filmului, Amalric îngrămădește idei-idei de mizanscenă, fără răbdare sau gusto pentru propriile efecte. E vorba că cineastul nu știe să-și flateze spectatorul: nu îl lasă să-i savureze găselnițele, ci îi cere, mai simplu, să bage viteză pentru a-l ajunge din urmă. Dar nici nu îi refuză mici momente de plăcere: filmat pe digital, filmul poartă în imaginile lui toată căldura reliefată a unui 35 mm; cînd Clarisse (Vicky Krieps) trage pe marginea drumului, cineastul o filmează din interior, prin parbrizul vintage al mașinii ei vechi – și e ca și cum întreaga memorie colectivă a road movie-urilor s-ar vedea chemată să năvălească peste noi. Film al pistelor false și al revenirilor multiple, Serre-moi fort face din Franța actuală un teren nou, fără atestare toponimică, în aceeași măsură în care îl lasă nedesfigurat de vreo vervă „politică”. Precaut, Amalric întîrzie atît cît trebuie pe turla unei biserici medievale, apoi, ceva mai încolo, insistă cu o imagine aproape fotogenică a unei mari uzine fumegînd la poalele munților. Nici un mesaj prestabilit, nici o grilă care să ne permită să spunem, satisfăcuți: „A-ha!” – doar o curiozitate pentru un real care se animă lîngă noi, de îndată ce ne declarăm dispuși să-l privim.

Nu e un îndemn în vînt, ci chiar adevăratul subiect al filmului. Cum ar veni, dacă acceptăm pariul lui Amalric și ne lăsăm pe mîna lui – o mînă vivace și sigură, care caută să dezorienteze fără să rătăcească –, vom putea descoperi în Serre-moi fort o privire adresată împrejurimilor (geografice: satul în care locuim etc.; de clasă: un middle class ușor recognoscibil), reîmprospătate printr-un efort de cineast. Oare nu e chiar asta definiția lucrurilor care contează – care, vorba clișeului, ne fac să vibrăm – în cinema: să primim ceea ce știm, dar altfel, sub un unghi niciodată imaginat înainte? Proiectul riscă nu o dată manierizarea: cerînd atît de mult de la un film – să redescopere lumea pe cont propriu, prin mijloace specifice –, el frizează o supraîncărcare a șarjei. Ideea că protagonista rămîne conectată, telepatic, cu familia sa e transformată de Amalric în provocare de monteur: inspirație genială, care merge, pe linia lui Griffith, pînă la acele posibilități simple și totodată incendiare ale montajului, ce cuplează spații mentale după bunul plac. Prin repetarea ei de cîteva ori, filmul amenință să cadă în formalism – dar chiar atunci, pe buză, Amalric trece la alt giumbușluc.

Acumulînd cu generozitate procedeele (flashback, supraimpresiune, proiecție mentală în viitor), filmul reușește manevra de a-și trece misterul căutării undeva în subsidiar, în aceeași măsură în care îl exhibă – bucătărie regizorală – în plină zi. Cu alte cuvinte, există o corespondență între sfîșierea lui Clarisse – cine pe cine caută? cine pe cine lasă în urmă? – și metoda voit ezitantă și sacadată a mizanscenei, care sapă la rîndul ei după ceva ce am putea numi „adevăr”. Un adevăr cinematografic, însă, care evită să excludă vanitos tehnica din descoperirile sale. Există o mie de maniere de a figura drama protagonistei noastre: Amalric o alege pe cea mai complicată, o deconstrucție migăloasă și plină de circumvoluțiuni ale aparatului de filmat, în speranța nobilă de a se dovedi cît mai fidel vrăjilor, farselor și abisurilor minții acesteia. Alegînd una dintre cele mai în vogă actrițe ale momentului, cineastul propune un ambițios exercițiu de depeizare, filmînd o femeie comună dintr-o țară fără nume, care nu are nimic de împărțit cu universalismul oportunist din festivaluri. Serre-moi fort e un film al detaliilor obsedante – vopseaua, pachetul de țigări spaniol, culoarea părului –, convocate într-un puzzle atent la materialitatea obiectului. Un film, pe scurt, care propune o idee înaltă despre cinematograf.

Serre-moi fort este disponibil pentru vizionare online, pe platforma MUBI.

Victor Morozov este critic de film.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Irina Rimes, foto Instagram jpg
Imagini de colecție cu Irina Rimes la 20 ani. Cum arăta artista pe vremea când nu era atât de cunoscută
În anul 2012, Irina Rimes participa la emisiunea care urma să îi schimbe viața - Fabrica de Staruri, concurs unde a ajuns până în finală și i-a adus popularitatea în Republica Moldova. Artista avea pe atunci 20 de ani, un look diferit față de cel de acum și multe visuri.
Intervenții în Sinaia, în urma fenomenelor meteorologice extreme (© Ministerul Culturii)
Ministerul Culturii: Intervenții în Sinaia, în urma fenomenelor meteorologice extreme
Ministerul Culturii a anunțat că, prin Direcția Județeană pentru Cultură Prahova și Institutul Național al Patrimoniului (INP), continuă monitorizarea și intervențiile în zona Sinaia, în urma fenomenelor meteorologice extreme care au afectat patrimoniul cultural din localitate și împrejurimi.
featured image jpg
Cele mai populare sisteme de pariere la baccarat: Martingale, Flat bet, 1-3-2-6
Cele mai populare sisteme de pariere la baccarat: Martingale, Flat bet, 1-3-2-6.
Tanczos Barna, fb jpg
Tanczos Barna: „Presiunea pe calendarul pe care l-am implementat a venit de la Bruxelles. Am fost foarte aproape să pierdem fonduri europene”
România a fost aproape de o procedură de suspendare a fondurilor europene, a subliniat marți, Tanczos Barna.
mobile 2563782 1280 jpg
„Brainrot”, fenomenul periculos care afectează tot mai multe persoane. Ce se întâmplă cu creierul generației TikTok
Tot mai prezent în discursul public și academic, termenul „brainrot”, tradus liber ca „putrezirea creierului”, a depășit granițele glumelor din mediul online și a devenit un fenomen serios de interes global.
sarcina, foto shutterstock jpg
Dieta recomandată de nutriționist femeilor care își doresc să rămână însărcinate. Lista cu alimente care susțin fertilitatea
Alimentația are un rol esențial în fertilitate, iar femeile care își doresc să rămână însărcinate sunt încurajate să consume alimente bogate în nutrienți care susțin echilibrul hormonal și sănătatea sistemului reproducător. Dacă îți dorești să devii mamă, ține cont de recomandările nutriționistului!
Sorin Bochis FB jpg
Cine era bărbatul mort în accidentul aviatic din Orăștie. Acum șapte ani, avionul pilotat de el s-a ciocnit cu un altul
Bărbatul mort în accidentul aviatic produs marți, 15 iulie, în Orăștie, este Sorin Mihail Bochiș, unul dintre cei mai versați piloți din Timișoara, care, în urmă cu șapte ani ,a mai trecut printr-un accident teribil
acba5452 ccb2 4ca2 a604 10eba3932977 jpeg
Ce preferă românii în 2025 pe Litoral. Ce unități de cazare au succes în acest sezon
„Nu doar locația contează, ci și experiența completă a turistului”. Este sintagma după care se conduc cei de la IRI Travel și care i-a transformat în emblema pieței de vacanțe pentru litoralul românesc și bulgăresc. În sezonul de vară 2025 este la modă stațiunea Olimp
foto1 scumpiri copy jpg
Românii se pregătesc pentru valul de scumpiri din august. Produsele care vor suferi majorări importante
Majorarea TVA de la 1 august, dar și a accizei la carburanți, alături de facturile mai mari la energia electrică plătite de agenții economici, vor avea efecte rapide în piață.