Provincial contra imperial

Publicat în Dilema Veche nr. 528 din 27 martie - 2 aprilie 2014
Provincial contra imperial jpeg

● Nebraska (SUA, 2013), de Alexander Payne. 

Cu Nebraska, Alexander Payne face în 2013 un film al aşa-numitului „New Hollywood“ de la începutul anilor ’70 – un road movie în alb-negru, voluptuos tărăgănat, cu parfum de literatură americană regională, cu un climat de bătrîneţe, înfrîngere şi little town blues. Questa personajului principal – un septuagenar (Bruce Dern) care străbate 900 de mile (de la Billings, statul Montana, la Lincoln, statul Nebraska) pentru ridicarea unui premiu inexistent – e la fel de futilă cum ar fi făcut-o, pe la 1972-1973, un regizor ca Bob Rafelson sau Hal Ashby; şi tot dintr-un film de pe vremea aceea ar putea fi desprinsă scena popasului la Mount Rushmore – prilej pentru protagonist de a se arăta neimpresionat, iar pentru regizor – prilej de a semnala ambiţii care nu sînt doar de miniaturist regional, ci şi de raportor despre starea naţiunii. El însuşi originar din Nebraska, Payne a fost acuzat în trecut că ar fi un „clasist“ şi, simultan, un sentimentalist – un caricaturist şablonard, traficant de stereotipuri despre „America profundă“, care pe ultima sută de metri îşi drege dispreţul de clasă cu sentimentalism.

Dimensiunea de cartoon satiric nu-i lipseşte nici acestui Nebraska: poposit într-un orăşel (fictiv) numit Hawthorne, unde şi-a trăit prima parte a vieţii, închipuitul milionar e asaltat de rude şi vechi cunoştinţe – o populaţie monosilabică, leguminos-telespectatoare, cu elemente puşcăriabil-troglodite (lesne identificabile după capetele mici înfipte pe corpuri supraponderale) –, care-i cer să restituie vechi şi îndoielnice datorii. Pe de altă parte, în rolul unui moş rău, fost partener de business cu protagonistul, un actor ca Stacy Keach (şi el, asemeni lui Dern, o figură care s-a bucurat de o anumită vizibilitate, nedevenită iconicitate, în New Hollywood-ul primilor ani ’70) e perfect capabil să pună carne solidă pe un stereotip al malevolenţei rustico-bodegaro-bătrîneşti. Iar Payne şi scenaristul Bob Nelson iau măsuri ca fiecare manifestare de malevolenţă cu care se confruntă protagonistul (şi unul dintre fiii acestuia, care-l întovărăşeşte pe post de şofer) să fie contrabalansată printr-o manifestare de bunătate – cea mai dulce venind din partea unei old lady, volubilă comemoratoare de vechi iubiri, în auzul fiului (acum bărbat în toată firea) dăruit ex-iubitului ei de către o altă femeie. Mult mai rezonante decît ciocnirile de mizerii provinciale sînt confruntările repetate ale fiului cu urmele vieţilor anterioare ale părinţilor săi – anterioare vieţilor de părinţi-şi-atît (dar şi prelungite în paralel cu acestea). Nici tatăl (care cînd pare complet dus, cînd pare doar ursuz şi căpos), nici mama (care li se alătură pe drum) nu respectă pudoarea şi pietatea fiului: oricît ar insista acesta din urmă, tatăl nu concede că şi-ar fi iubit soţia nici măcar la început, iar mama e încă şi mai puţin sentimentală – printre altele, îşi ridică fusta deasupra unui mormînt, pentru a face în ciudă spiritului unui ex-admirator bleg. Aceste dezvăluiri umoristice despre vieţile sexuale ale părinţilor sînt dozate cu grijă, în combinaţie cu nişte dezvăluiri mai standard-umanizante despre trecutul tatălui (o tragedie în copilărie, o experienţă traumatizantă în războiul din Coreea) şi cu deja pomenitele elemente satirico-picaresco-pitoreşti. Dexteritatea cu care sînt cîntărite şi melanjate aceste doze e foarte mare, dar nu mai puţin mecanică, şi o parte din ingrediente sînt sintetice. 

● 300: Ascensiunea unui imperiu / 300: Rise of an Empire (SUA, 2014), de Noam Murro.

În 300: Ascensiunea unui imperiu (prelungire întîrziată a popularului BD filmat 300: Eroii de la Termopile), atenienii îşi apară democraţia împotriva imperialiştilor ahemenizi – adică persani, adică iranieni –, într-o bătălie navală în care, la un moment dat, forţa vîslitului sincron sub şfichiul biciului este comparată, prin montaj paralel, cu forţa vîslitului sincron între oameni liberi şi înfrăţiţi. Adevărul istoric e că nu ahemenizii, ci atenienii foloseau sclavi, dar filmul capitalizează pe elemente din vocabularul şi imageria războiului american douămiist „împotriva terorii“ – de pildă, înturbanaţi piloţi kamikaze cu care, după cum se afirmă răspicat, o democraţie n-are ce negocia. Încurajat pe de-o parte, paralelismul e, ce-i drept, diluat pe de alta – prin reducerea parţială a conflictului dintre civilizaţii, la dorinţa unei femei grecoaice, Artemisia (Eva Green), de a se răzbuna pe propriul neam. Filmul se distanţează de unele dintre aspectele cele mai criticate la predecesorul său din 2007: nu numai că atenienii iau peste picior mentalitatea spartană – cultura de tabără de antrenament fascistă, cultul morţii –, dar personajul amazoanei/rockeriţei Artemisia e mai puternic decît toate personajele masculine. Pe hîrtie, atenianul Temistocle (Sullivan Stapleton) trebuie să fi figurat în postura de unic egal al ei, dar pe ecran e o prezenţă mult mai slabă. Tot e bine, însă, că, avînd de apărat, în faţa unui public-ţintă masculin-adolescent, o reputaţie de film mai badass, mai hardcore, mai puţin insipid decît media hollywoodiană, noul 300 include un pic de copulaţie între cei doi duşmani, fie ea neterminată şi doar atît de „bestială“ cît să nu facă filmul inaccesibil (din cauză de rating) aceluiaşi public-ţintă. În rest, un neo-peplum fără poezie, tot numai business şi (la limită) pasabil în aceşti termeni.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.