Portret de sexploratoare

Publicat în Dilema Veche nr. 520 din 30 ianuarie - 5 februarie 2014
Portret de sexploratoare jpeg

● Nimfomana Vol. 1 / Nymphomaniac: Vol. 1 (Danemarca – Germania – Franţa – Belgia – Anglia, 2013), de Lars von Trier.

Pe baza părţii întîi din Nymphomaniac al lui Lars von Trier, efortul său la performanţă artistică nu apare nici pe departe la fel de remarcabil ca efortul său de a face performanţă în istoria vînzărilor de filme, croind de unul singur (şi numai pentru propriile măsuri de Marilyn Manson al cinema-ului d’art et d’essai) o „a treia cale“ de difuzare internaţională, fără legătură nici cu marea conductă rezervată produselor hollywoodiene, dar nici cu marea (chiar dacă informala) reţea de festivaluri avînd în centru Cannes-ul (unde ultima descindere a bad boy-ului danez s-a încheiat cu uşi trîntite). Ieşit, într-un final, din aburii produşi şi îndesiţi ani întregi de o foarte meseriaşă negustorie (mizînd nu doar pe promisiunea mincinoasă a unei echilibristici nemaiîncercate între cinema „onorabil“ şi pornografie hardcore, ci şi pe anunţuri neruşinate, precum acela că von Trier ar fi inventat o nouă specie de cinema narativ, numită „digresionism“), acest „volum întîi“ se prezintă ca o serie de conversaţii sapienţialo-şeherezadice – unele pe deplin dramatizate, altele ilustrate ludic-fugitiv –, între o nimfomană autodeclarată (Charlotte Gainsbourg) şi un fel de pustnic nereligios (Stellan Skarsgard), care o descoperă inconştientă, cu faţa tumefiată, în apropierea locuinţei lui.

Prin această structură şi – încă şi mai pedant – prin împrumutarea unei terminologii literare (volume, capitole), Nimfomana (ca şi alte lucrări semnate von Trier) îşi revendică descendenţa dintr-o tradiţie romanescă. E „romanul“ formării cuiva, al căutărilor sale, al educaţiei sale sentimentale – asta în pofida faptului că una dintre fazele prin care trece căutătoarea se caracterizează tocmai prin efortul de a elimina orice impuritate sentimentală din sexplorările ei, alegînd prin aruncare cu zarul cît de drăguţ să se comporte, într-o seară sau alta, cu unul sau altul dintre nediferenţiabilii ei amanţi. Dar faza asta nu durează şi, în general, fie că eroina foloseşte sexul ca paliativ la neputinţa de a alina agonia tatălui ei (Christian Slater), fie ca armă împotriva ubicuei şi detestatei propagande pentru monogamie sexuală, diverse sentimente parazite tot nu se lasă date afară definitiv. În scheciul violului feroviar comis de ea asupra unui bărbat care se grăbea să ajungă acasă, la o soţie convinsă că exact în ziua aceea trebuie să-şi joace marea şansă de a rămîne însărcinată, expresia pisicos-ghiduşă de pe faţa eroinei (jucată în aceste flashback-uri nu de Gainsbourg, ci de nou-venita Stacy Martin), în timp ce-şi şterge sperma de pe bărbie, are ca revers amărăştenia de potaie plouată a masculului incapabil să-şi protejeze încărcătura cea mult aşteptată la destinaţie. Cît despre episodul de farsă, în care cuibuşorul de nebunii împărţit de eroină cu soţul unei alte femei (dar numai între anumite ore din zi, rezervate altor vizitatori) este invadat de soţia furioasă (Uma Thurman), cu trei copii după ea, penibilul social e escaladat rapid, de la comic la coşmaresc. Din viaţa căutătoarei nu lipsesc nici ocazionalele sentimente de monotonie, singurătate şi derizoriu, după cum nu lipsesc nici întîlnirile cu dragostea romantică – mereu pentru acelaşi bărbat (Shia LaBeouf). Coincidenţa reapariţiei lui în viaţa eroinei e taxată drept improbabilă de către confesorul ei, scepticismul acestuia operînd asupra spectatorului ca încă un obligatoriu – şi cam vieux jeu – memento postmodernist al artificialităţii oricărei naraţiuni. Nu că ar exista mai multă prospeţime în felul în care sînt relevate paradoxuri şi ironii specifice iubirii romantice, ca de pildă faptul, vizibil pentru oricine în afară de eroină, că „bărbatul vieţii ei“ e un mîrlan, sau descoperirea ei finală (o adevărată fatalitate pentru exploratorii sexuali din filme, de la Marcello Mastroianni în Il bell’ Antonio la Michael Fassbender în Shame) că tocmai cu el nu simte nimic în pat. Sigur, multe dintre elementele filmului sînt asumat arhetipale (începînd cu şoseţelele şi codiţele purtate de eroină ca porno-şcolăriţă şi continuînd cu Anglia ei, abstractizată pînă la transformarea într-un Nicăieri), dar von Trier în nici un caz nu face aici cel mai inventiv cinema din viaţa lui; nici din punct de vedere scenaristic (asta cu toate analogiile eseistice – pescăreşti, matematice, muzicale – pe care condiţia nimfomanei i le inspiră confesorului), nici din punct de vedere regizoral (în pofida montajelor menite să ilustreze ludic analogiile respective, în pofida trecerii de la color la alb-negru sau de la sunetul unei pic-pic-picături la badass-ăreala Rammstein, în pofida ocazionalei partiţionări a cadrului în stil De Palma sau a zgîlţîirii lui în stil Dogma). Totuşi, von Trier îşi îndeplineşte cu bunăvoinţă îndatoririle de showman, se arată sensibil la complexitatea sexualităţii (şi a legăturilor ei cu alte aspecte ale vieţii), iar unei secvenţe precum aceea de montaj-plus-ecran-partiţionat dinspre final, care ilustrează una dintre analogiile înţelegătorului confesor – ce e polifonia în muzică e prezenţa simultană, în viaţa eroinei, a trei amanţi care se completează perfect –, nu-i lipsesc graţia şi elocvenţa cinematografică în formularea pragmaticului ei argument antimonogamie.      

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Avion MIG 29 distrus in Crimeea FOTO Captura jpg
Forțele speciale ucrainene au distrus un avion de vânătoare MiG-29 pe un aerodrom din Crimeea
Unitatea de elită a forțelor speciale ucrainene „Fantomele” a anunțat că a distrus un avion de vânătoare rusesc MiG-29 pe aerodromul militar Kacea din Crimeea, relatează Kyiv Post.
ou fabrege recuperat jpg
Bărbatul care a înghițit oul Fabergé cu 60 de diamante l-a eliminat pe cale naturală, cu tot cu etichetă
După șase zile de așteptare tensionată, poliția din Noua Zeelandă a reușit să recupereze bijuteria Fabergé, relatează BBC și AP. Bărbatul de 32 de ani, acuzat că a furat-o din magazin, înghițind-o,
Ilan Sor blocul Victorie FOTO Facebook jpeg
Cum ajută Ilan Șor și criptomoneda A7A5 Rusia să eludeze sancțiunile și să-și construiască un nou sistem financiar
A7A5, criptomoneda legată de oligarhul fugar Ilan Șor și de banca rusă Promsviazbank, a devenit un instrument esențial prin care Rusia eludează sancțiunile occidentale. Companii și structuri înregistrate în Kârgâzstan, Moldova și Rusia sunt implicate într-o rețea financiară opacă menită să creeze un
somn dormit adobestock jpg
Cât de bine dorm și cât de stresați sunt tinerii din România
La nivelul Generației Z, femeile au somnul mai fragmentat și sunt mai stresate la locul de muncă și mult mai stresate acasă, în timp ce bărbații adorm mai greu, sunt oarecum stresați la locul de muncă și mai deloc acasă, potrivit unui studiu de specialitate.
trafic Bucuresti 5 jpg
Șefa Transporturilor din Primăria Capitalei a mărturisit că este agresivă în trafic. Dezvăluirile făcute într-o ședință: „L-am trântit şi i-am pus pistolul la cap” | Audio
Șefa Departamentului Transporturi din Primăria Capitalei, a recunoscut că are un comportament agresiv în trafic, incluzând amenințări cu pistolul sau atacuri cu bâta.
Telefon - factura FOTO Shutterstock
Ce fac românii ca să nu explodeze facturile. Trucuri după eliminarea plafonării la energie
După eliminarea plafonării la energie, facturile la curent au crescut în medie cu 60%, potrivit unui sondaj recent. În fața scumpirilor, românii au început să caute soluții rapide, accesibile și eficiente pentru reducerea consumului. Cele mai multe dintre aceste măsuri sunt simple și pot genera econ
Zelenski  vizita in Irlanda FOTO profimedia jpg
Dronele care au urmărit avionul lui Zelenski erau de uz militar. Comunicatul biroului președintelui ucrainean
Dronele observate în Irlanda în zona în care zbura avionul lui Volodimir Zelenski erau de mari dimensiuni și ar fi fost drone de uz militar, a relatat presa locală. Biroul lui Zelenski a transmis un comunicat privind incidentul, relatează RBC Ucraina.
Claudiu Tarziu, foto Facebook Claudiu Tarziu jpg
Claudiu Târziu, la Interviurile Adevărul. Ce planuri are fostul lider AUR
Fostul copreședinte AUR, actual șef al partidului Acțiunea Conservatoare, Claudiu Târziu, vine vineri, de la 11.00, la Interviurile Adevărul.
barbatul de 42 de ani injunghiat in galati foto captura video observator png
Bărbat de 42 de ani, tată a trei copii, înjunghiat mortal pe stradă, în fața soției, de un bătrân
Un bărbat de 42 de ani a fost înjunghiat mortal joi seară, 4 decembrie, de un bătrân de 70 de ani, pe o stradă din municipiul Galați.