Plictis imperialist

Publicat în Dilema Veche nr. 975 din 15 decembrie – 21 decembrie 2022
image

 Corsage (Austria-Franța, 2022), de Marie Kreutzer.

Vicky Krieps joacă în Corsage o femeie privilegiată, care descoperă pe propria piele că cea mai nasoală parte la a domni peste o națiune nu e nici potențiala furie populară (ușor de stins prin cîteva salve de tun), nici eticheta (ușor de sfidat printr-un „nu deranjați” sictirit și o ușă închisă), nici măcar propriul bărbat (ușor de trimis la o altă femeie). Dimpotrivă – marele inconvenient al unei asemenea vieți trăite în puf e, pur și simplu, plictiseala. „Sissi” a Austriei le încearcă aici pe toate, de la călărie la amantlîc și de la grija maternă la heroină, fără cine știe ce succes notabil. E vorba că, pradă feluritelor datorii și chinuri – de la patriarhat la imperiu –, împărăteasa nu prea mai simte că trăiește, iar spectatorul trebuie să o compătimească. Într-o scenă didactică ce vorbește de la sine, protagonista face o vizită la un spital de psihiatrie și dă nas în nas cu o femeie zvăpăiată, captivă într-o cușcă cu zăbrele. Povestea nu-i poate refuza această oglindire grosolană. 

Corsage nu este primul film care să descrie șicanele – uzuale pentru oricine are nenorocul de a se naște femeie – pe care le presupune traiul la curtea domnească. Dacă ar fi primul, ne-ar putea impresiona la o adică prin brambureala voită a cronologiei, prin libertățile asupra istoriei pe care le ia cu de la sine putere, prin anacronismele de rigoare (în film apar tractoare și uși de incendiu, deși ne aflăm abia în a doua jumătate a secolului al XIX-lea). Aspectul originalității, oricît de trivial în aparență, se dovedește totuși crucial în acest caz, din moment ce Corsage se impune din start asupra privitorului nu doar ca un simplu film revizionist, ci ca un film revizionist de succes. Contrasens logic, într-atît de incomod ar trebui să conviețuiască astăzi conceptul de trend și viziunea pretins progresistă. Nici o mirare, atunci, că filmul nostru devine cu atît mai dogmatic cu cît ține să smulgă mai multe bife în dreptul reușitei de a fi actual. Un paradox învăluie Corsage încă de la primele cadre, cînd realizăm că povestea se visează subversivă și lipsită de compromis, dar calcă fără rușine în siajul unei mode festivaliere cu damf stătut.

Plictisul, trebuie spus, nu circulă doar prin camerele opresive ale Schönbrunn-ului, ci și prin imaginile lui interșanjabile. Cunoaștem de undeva – de pildă, din The Favorite (2018) – această lumină rece care îmbracă luxul, precum și această fixitate fără surpriză a dispozitivului de filmare. Am mai văzut-o pe prințesa – în toate sensurile cuvîntului – răzvrătită, care dă pe-afară de umanitate și colorează cu hachițele ei cotidianul întregii dinastii, de pildă în Spencer (2021). Știm de la Marie Antoinette (2006) că, acolo unde totul exhibă numai scorțoșenie, moralism și reținere, rave-ul dionisiac nu e niciodată departe. Nimic mai simplu, în termeni de mesaj eficient, decît un interior ultraburghez în care se perpelește o victimă mediocră. Față de aceste învățăminte, filmul lui Marie Kreutzer nu aduce nimic nou – ba chiar se afundă cu voluptate în adîncul aceleiași estetici reci și clinice. Contradicția e de proporții: un film care se vrea, în teorie, deschis la nou și emancipator se folosește de tehnică doar pentru a-și repartiza personajele în căsuțe prestabilite, aplatizîndu-le cu mizanscena sa utilitară de dragul unor efecte forțate pe parte de scenariu (plot-ul edificator) sau de stil (inevitabilele imagini „puternice”). Ostilitatea filmului față de orice nu e planificat îi anulează din capul locului pretenția contestatară.

Toată această invazie a relecturilor trecutului în cheie feminist-hedonistă – cu ordinea divină a monarhiei care se masturbează în cadă și suferă de pe urma unor psihoze prea-omenești – începe să semene cu o veste proastă pentru cinema. Căci normalizarea ei – transformarea ei într-un subgen de sine stătător, în care „devianțe” de tot felul vin să contrazică o imagine îndelung șlefuită și perfect ipocrită – e cel mai sigur semn al comodificării. Lucru straniu: cu cît cinema-ul se bate tot mai tare cu cărămida în piept că e anticolonialist, marxist, combativ etc., cu atît politicile antisociale se răspîndesc mai agresiv pe glob. Cum să explici această situație altfel decît sub forma unei colonizări de către capital a ultimelor cotloane de rezistență – mai exact, a artei care refuză, chipurile, statu quo-ul? Un cinema politic are toate șansele să își rateze miza și să se amăgească la gîndul propriei importanțe dacă, în locul unui raport politic cu lumea (chestie pentru care nu există rețete), ridică la rang de vază lozincile imuabile și revendicările explicite. De unde și incoerența acestui film altminteri inspirat intitulat Corsage: niște idei luminate puse în slujba unui proiect consensual și lăsate să se sufoce acolo.

Corsage rulează în cinematografe.

Victor MOROZOV este critic de film

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.