Patimile după Callas

Publicat în Dilema Veche nr. 754 din 2-8 august 2018
Patimile după Callas jpeg

● Maria by Callas (Franța, 2017), de Tom Volf. 

Dacă nu ar fi existat, Maria Callas ar fi trebuit inventată. A fost cea care a inspirat la superlativ, în secolul 20, termenul de divă, care ulterior s-a extins din lumea exclusivistă a operei în lumea mai largă a showbiz-ului. Era dotată cu o voce rară, o prezență atipică, statuară, și un magnetism care subjuga publicul. Avea o mare putere de muncă și o dedicație pentru muzică apropiată de fanatism, cum admit fără ezitare toți colaboratorii săi, dar în egală măsură era supusă capriciilor, care îi dau în presa vremii renumele de „temperamentală“.

Maria by Callas, filmul documentar regizat de Tom Volf, include imagini și fotografii rare din arhiva personală a artistei, înregistrări live, scrisori și confesiuni povestite chiar de soprană, prin vocea actriței Fanny Ardant. Femeia Maria își dorea o viață relativ simplă, cu familie și copii, însă la un moment dat conștientizează că marele dar pe care îl are, vocea sa pe care o oferă necondiționat publicului („sufletul meu e acolo pe scenă“), are și un preț: renunțarea la rolul de mamă, în care vede adevărata menire a unei femei, cum declară în cadrul unui interviu. În spatele celei supranumite La Callas sau La Divina, sinonimă cu perfecțiunea scenică (pentru Leonard Bernstein era „electricitate în stare pură“), se ascundea o femeie timidă și foarte senzitivă, vulnerabilă, cu predispoziții spre nevroză și spre un caracter dramatic. Așa cum se întîmplă în cazul multor biografii celebre, chiar această splitare a personalității sale a dat naștere legendei, mitului Callas.

Documentarul nu își propune o reconstituire meticuloasă, arhivistică, din unghiul diferitelor personaje care au cunoscut-o sau al celor care i-au marcat destinul, a faimoasei cîntărețe americano-elene. El funcționează mai degrabă, și într-un sens mai intim, ca un jurnal în imagini, este Maria povestită chiar de Callas, cea care pare să fi fost sedusă, în final, de propriul personaj („sînt o creație a publicului“). Dacă pe scenă vocația de tragediană i-a adus adorația publicului, care stătea cu zilele la coadă pentru un bilet, în viața personală aceasta i-a jucat feste, căci se pare că atrăgea, voit sau poate inconștient, bărbați care au făcut o mai degrabă nefericită. Dacă în primul soț, italianul Battista Meneghini, vede mai degrabă un substitut patern, el fiind și un manager nu foarte abil al carierei sale, în armatorul grec Aristotel Onassis ea vede arhetipul masculin prin excelență, deși relația lor a funcționat cel mai bine la nivelul unei prietenii care a tins spre perfecțiune, așa cum recunoaște artista. Forța interioară este la fel de determinantă, iar Onassis remarcă la ea onestitatea și integritatea absolută.

Cel mai bine pare să o fi cunoscut, sau mai degrabă să o fi intuit în esența personalității sale, unul dintre cei mai devotați prieteni ai săi, marele cineast și scriitor italian Pier Paolo Pasolini, care i-a oferit rolul titular în Medeea (1969). „Maria este ca viața, foarte autentică: atunci cînd e fericită, ea e cu adevărat fericită. Cînd suferă, suferința ei este cît se poate de reală.“ Era ea însăși ca Norma, Carmen, Tosca sau Medeea, foarte în largul și în lumea sa alături de Visconti, Alberto Moravia, Zeffirelli, Bernstein, Grace Kelly sau Regina Elisabeta. Dar era și femeia vitală, necomplicată, scăldată în razele soarelui și inhalînd parfumul florilor și briza mării alături de cîinele său, pe coasta americană, cum o arată o filmare foarte rară din ultima perioadă, cînd încă mai visa la prințul fermecat și încerca să-și relanseze cariera, după o serie de probleme cu vocea și de căderi nervoase. Deși sinceritatea sa este dezarmantă și nedisimulată, taina în care se închide pînă la final este și ea perenă, singura certitudine rămînînd faptul că „am avut un dar pe care l-am oferit și am fost înțeleasă“. Imens pentru Callas, puțin pentru Maria.

999 16 coperta jpg
Reducția retoricii
În Eșarfe în cer (2012), Dumitru Crudu scrie despre moarte pornind de la o situație concretă, de fapt persistînd în situația concretă.
p 17 2 jpg
Celălalt pe care-l adoram
Cu toate acestea, Marx può aspettare rămîne un film găurit, incapabil să se închidă rotund.
999 17 PBreazu jpg
Un tunel creativ
Vocea lui Del Rey rămîne centrală și omniprezentă, la fel ca în operele precedente.
999 21 jpg
Delirul realității
Poate că o explicație ar fi că din trunchiul memorialisticii naziste a ieșit un trunchi mai mare, al memorialisticii Holocaustului.
Catre mine afiș spectacol jpg
Spectacolul „Către mine” de la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” închide ediția a șasea a atelierelor de scris pentru adolescenți organizate de Control N
Asociația Culturală Control N și elevii Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” (Trupa As) vă invită la spectacolul de teatru „Către mine“.
featured image (5) jpg
Povestea ascunsă a Palatului Versailles: De la o cabană de vînătoare la un obiectiv turistic impresionant
Pornind de la o cabană de vînătoare, Palatul Versailles s-a transformat în unul dintre cele mai cunoscute obiective turistice din Franța.
poster Dry Cleaning 31 05 jpg
Curățătoria punk
Post-punkerii britanici Dry Cleaning (left-field art rockers sau spoken-word punkers, cum au fost ei descriși de presa muzicală) vor concerta în premieră la București, miercuri, 31 mai, după ora 20:00, la Control Club.
998 16 coperta 1 jpeg
Nebănuite sînt căile prozatorului – de la experimentul burlesc la policier –
Dacă şi-a propus să angajeze energii cinegetic-detectivistice, atunci Femeia de marţipan e un roman detectivistic ratat, în opinia mea.
p 17 jpg
Pîntecul lumii
Cu un ochi la spiritualitate și celălalt la cinema
998 17 audio cover jpg
Levant la Gărîna
Ibrahim Maalouf, cîndva un promițător talent în jazz, e pe cale să devină un superstar world music după nominalizarea Grammy
comunicat institutul cervantes omagiu mircea cartarescu jpg
Mircea Cărtărescu, omagiat la Institutul Cervantes din București
Cu prilejul decernării Premiului FIL pentru Literatură în Limbi Romanice, ediția 2022, în cadrul celei de-a 36-a ediții a celui mai mare tîrg de limbă spaniolă.
Apa lacului nu e niciodata dulce jpg
Apa lacului nu e niciodată dulce - fragment
Acel împreună mă înghite ca o închisoare, e un noi în care nimeni nu m-a întrebat dacă vreau să locuiesc.
2nd NEW draft poster FINAL med jpg
Ultimele zile de înscrieri la New Draft, rezidența în care îți scrii propriul scenariu de lungmetraj și lucrezi cu producătorii Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana
”Prezența producătorilor Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana este cadoul nostru de mijloc de drum pentru participanți.
997 16 Bilete de sinucigas jpg
Groaznica sinucidere din strada Micsandrelor
Aș fi preferat ca Bilete de sinucigaș să fi avut pur și simplu paginile albe
p 17 2 jpg
Puncte de vedere
Între David Cronenberg și Michael Mann, acest thriller turcesc sună prea adevărat
997 17 Breazu jpg
După 29 de ani
Fuse, noul album al duo-ului britanic, merită o inimioară roșie – „What is left to lose? / Nothing left to lose”.
997 21 Iamandi jpg
Evadările de la Auschwitz
Jonathan Freedland sugerează că Rudolf Vrba și Alfréd Wetzler au fost primii evrei care au reușit să evadeze de la Auschwitz.
Book cover jpg
copertă Murmur jpg
Dincolo de bine și de rău
Bun, în tot cazul, ușor melancolic, ușor retro, noul roman al lui Mircea Pricăjan e o meditație la sensurile încurcate ale istoriei.
996 17 Eroine jpg
Cîteva ipostaze feminine în teatrul recent
O mutație subtilă s-a produs în teatrul românesc în ultima vreme: perspectiva feminină este integrată tot mai des în spectacole și recunoscută subliminal ca parte din standardul scenic.
p 23 2 jpg
Daniel Spoerri – Noul Realism, EAT ART și „tablourile-capcană“
În acest an, între 19 și 28 mai, are loc la Romaero Băneasa un nou tîrg internațional de artă contemporană, MoBU.
GR Headshot   Credit Andrew Macpherson jpg
Actorul Geoffrey Rush vine la TIFF.22
Strălucire va avea o proiecție specială la TIFF, în prezența actorului.
Mostenitorii 13mai landscape 1080 jpg
“Moștenitorii României muzicale”: recital-eveniment susținut de pianistul George Todică, laureat al Concursului internațional “George Enescu”
George Todică va interpreta un program cu opusuri celebre semnate de Enescu, Ravel, Rahmaninov și Chopin.
995 16 coperta1 jpg
Kituri de supraviețuire
Toate cele trei poete înțeleg poezia ca pe o formă subtilă de diversiune.

Adevarul.ro

image
Cine a fost Vera Putina, presupusa mamă biologică a liderului de la Kremlin
Vera Putina, care a murit, miercuri, 31 mai, la 96 de ani, a ieșit din obscuritate în 1999, pretinzând că este mama biologică a lui Vladimir Putin, pe care a pretins că l-a abandonat când era copil.
image
Frații Tate și interlopii din „Familia DMS“, un sindicat de crimă organizată din România
Andrew și Tristan Tate, anchetați pentru trafic de persoane și viol, au câștigat bani din săli de jocuri de noroc în colaborare cu cel mai mare sindicat de crimă organizată din România, arată o investigație realizată de Rise Project.
image
Ce zodii sunt adevărate mașini de făcut bani. S-au născut pentru asta
Unii dintre nativii zodiacului se mulțumesc cu un serviciu sigur și cu un venit stabil, în timp ce alte semne zodiacale sunt făcute să producă bani pe bandă rulantă.

HIstoria.ro

image
George Gershwin și visul american
George Gershwin (1898-1937) a marcat scena americană la începutul secolului XX.
image
De ce se urau de moarte Ştefan cel Mare şi Vlad Ţepeş. Duşmănia lor apare într-un document de la Vatican!
Vlad Ţepeş, domn al Munteniei în trei rânduri, şi Ştefan cel Mare, voievodul care a condus Moldova timp de aproape jumătate de secol, au avut relaţii sinuoase, în funcţie de conjunctura politică a vremii şi de interesele administrative.
image
Château La Coste, în Provence: ce descoperire!
Ce e, până la urmă, Château La Coste? Un spaţiu magic, construit în jurul unei îndeletniciri cu tradiţie: facerea vinului.