Pasărea vorbitoare

Publicat în Dilema Veche nr. 941 din 21 – 27 aprilie 2022
Pasărea vorbitoare jpeg

● Uccelacci e uccellini / Păsăroi și păsărele (Italia, 1966), de Pier Paolo Pasolini.

Începutul din Uccelacci e uccellini, capodopera pasoliniană, e unul dintre cele mai frumoase din cîte cunosc: cineastul reunește aici o sumedenie de tonalități, viteze, moduri de a filma, care ne trec prin scherzo profan și credință de Dumnezeu, prin sărăcie și frumusețe, prin neant și iubire. Îmi vine în minte acea scenă unde cîțiva ragazzi exersează niște pași de dans în fața unui birt, apoi se dispersează iute ca un stol la vederea autobuzului pe care nu reușesc să-l prindă. Sau acel moment sumbru, dar oarecum abstractizat și ținut la distanță – o fulgurație a poporului –, cu un cadavru care circulă pe targă, acoperit de un cearșaf și înconjurat de localnicii care fac cerc în jurul lui. Aceste minute sînt dense ca un ghem care se cere despletit în toate direcțiile – figuri pasagere ieșite dintr-un reportaj foto (băiețelul cu figură melancolică ce ține în brațe un pui de pisică) se întîlnesc cu peisaje demne de un documentar observațional, pe măsură ce deambularea „situaționistă” a personajelor principale – un tată (Totò, magnific în ultimul său rol) și-un fiu (Ninetto Davoli) – ne poartă înspre terenurile virane de la marginea Romei. O lume tainică prinde astfel să ni se reveleze dezordonat, prin flash-uri orbitoare, care cultivă deopotrivă grația gestului de dans și precizia observației antropologice. Pasolini, îmi vine să zic, n-a fost niciodată mai evident avangardist și mai hotărît contemporanul nostru decît în aceste cadre care mobilizează un tip special de privire, fragmentat și curios, singurul apt să preleveze mici mostre din real cu un amestec de gingășie, violență și sarcasm, apoi să le arunce pe o pînză goală care nu reproduce lumea, ci o reconstruiește bucată cu bucată.

Uccelacci e uccellini mizează așadar, din deschidere și pînă în secvența de final, cu tatăl și fiul îndepărtîndu-se la apus, pe o sensibilitate ce a ajuns să ne caracterizeze, am impresia, la multă vreme după realizarea propriu-zisă a filmului. De altfel, abia cu acest film construit ca un buchet de proiecte neduse pînă la capăt, rod al unei frenezii creatoare care nu se poate conține într-o biată înlănțuire cauzală de fapte, cred că putem înțelege cît îi datorează lui Pasolini cinema-ul contemporan: de la chemarea spațiului devorat de obiectiv la atracția corporalității sau de la cinefilia care infuzează fiecare cadru (nu o imagine a lumii, ci o imagine a imaginii lumii) și pînă la cocktail-ul de intensități – ici burlesc dezlănțuit, colo sacralitate fără căpătîi –, Uccelacci e uccellini e o partitură postmodernă chitită să nu cedeze nimic din adîncimile spiritului sau din gurile de aer salvatoare ale umorului.

Morala modestă a filmului e că orice poate servi spre a face poveste (un animal vorbitor, un gest documentar rătăcit în țesutul ficțiunii, niște scenete desperecheate cu deschidere spre fantezie), iar creatorul n-are nici un motiv să fie complexat în fața gîndurilor nerotunjite, lipsite de „suită în idei”. Mărturie stă secțiunea mediană a filmului, în care protagoniștii se văd transpuși în călugări franciscani chemați să predice păsărilor despre credința în Dumnezeu, și care se încheie abrupt, în momentul în care Sfîntul Francisc îi obligă să ia totul de la început, fiindcă „misiunea” a eșuat. Apoi revenim în prezent, iar cei doi își reiau mica drumeție prin societatea deposedată a Italiei postbelice, în compania unui corb sfătos, care emite sentințe marxiste. Descoperă pe parcurs o familie fără mijloace – membrii ei par descinși din fotografiile lui Walker Evans –, căreia tatăl decide să-i ia și puținul rămas, apoi întîlnesc o trupă de actori marginali care-au rămas cu mașina în pană. Nici un învățămînt „uman” pur și dur de extras de aici – poate doar o atenție pentru diverse regimuri figurative, precum și o continuă voluptate a jocului cu forma (de la fast-forward la intertitluri comice), care fac din Pasolini un artist mult mai „plin” și mai contradictoriu decît caricatura politizată admisă de obicei.

Căci dincolo de convingerile sale politice – importante în măsura în care s-au conjugat mereu cu o practică a scandalizării conștiințelor adormite și cu o atenție pentru reprezentarea periferiilor –, mă interesează mai cu seamă omniprezența poeziei în fabulele construite de acesta pentru ecran. E ceea ce face din ele nu atît niște limbi de foc în calea cărora nu vrei să te afli, cît niște obiecte senzuale de analizat și înțeles sub multiple unghiuri. Uccelacci e uccellini e un astfel de obiect, deopotrivă act intelectual de prim rang și laborator popular în care se imaginează ziua de mîine. O urgență pare să parcurgă acest film, însă ea se dizolvă repede la contactul cu fascinația stîrnită de tinerețea băieților în floare și de transformările brutale care schimbă fața orașului. În 1966, Pasolini aruncă filmul la o răscruce între moștenirea istorică a Partidului Comunist – vedem imagini de la înmormîntarea liderului Palmiro Togliatti – și zorii consumerismului împotriva căruia s-a revoltat fără odihnă. Există ceva absolut non-trivial în toată opera italianului, dar mai cu seamă aici, cînd tăișul blasfemiei amenința să scufunde încărcătura argumentării. Dimpotrivă, Pasolini filmează cu candoare și cu fior – aparițiile filmului trebuie înțelese în cel mai înalt sens, iar impulsul de a spune lucrurilor pe nume nu înseamnă lipsă de invenție, ci datorie de a restitui lumea celor mulți care nu se pot bucura de ea.

Uccelacci e uccellini este disponibil pe MUBI.

Victor Morozov este critic de film.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

WhatsApp Image 2024 11 23 at 08 57 12 jpeg
Detaliul interesant care a fost găsit în Dnipro, la locul prăbușirii rachetei balistice rusești. Tehnologia învechită pe care o foloseșe armata lui Putin
Încă de la sfârșitul anilor 2000, Federația Rusă a dezvoltat racheta Bulava, din care o parte ar fi fost găsită în așa-numita „nouă” rachetă Oreșnik.
tren iarna viscol zapada cfr calatori foto shutterstock
Patru trenuri de călători au fost blocate de viscol, iar altul a fost anulat. Arbori căzuţi, drumuri impracticabile şi mii de locuinţe fără energie
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Horea” al judeţului Mureş a intervenit, în noaptea de vineri spre sâmbătă, în cazul a patru trenuri de călători blocate de visol pe sectorul Deda (judeţul Mureş) - Gălăuţaş (judeţul Harghita).
Romania nationala (Sportpictures) jpg
trafic tara iarna jpg
Situația traficului în țară. Pe ce drumuri se circulă cu dificultate. Probleme pe calea ferată
Centrul Infotrafic al Poliţiei Române a informat, sâmbătă, că la ora 7,00 erau semnalate precipitaţii sub formă de ninsoare, carosabilul fiind pe alocuri acoperit cu zăpadă pe mai multe drumuri din judeţele
contemporary drawing hong xiuquan taiping rebellion battle scenes 1024x589 png
Revolta Taiping, una dintre cele mai mari şi sângeroase războaie civile din istorie. Au murit peste 20 de milioane de oameni
Revolta Taiping a fost o rebeliune împotriva dinastiei Qing, din China, una dintre cele mai mari şi sângeroase războaie civile din istorie, care a izbucnit din cauza credințelor religioase în mijlocul problemelor economice, corupției și lipsei de moralitate. Revolta a fost atât de sângeroasă încât a
Razboi in Ucraina FOTO Profimedia (16) jpg
Mii de soldaţi nord-coreeni staţionaţi în Rusia vor lupta „în curând” împotriva Ucrainei. Avertismentul șefului Pentagon
SUA se așteaptă ca mii de soldați nord-coreeni staționați în Rusia să intre „în curând” în luptă împotriva Ucrainei, a declarat sâmbătă secretarul apărării.
Vânt puternic FOTO Shutterstock
Vremea sâmbătă, 23 noiembrie: Județele care intră sub cod galben de vânt și viscol
Un nou Cod galben de intensificări ale vântului și viscol intră în vigoare sâmbătă, 23 noiembrie, la ora 10, când expiră precedenta atenționare meteorologică emisă de Administrația Națională de Meteorologie (ANM).
pep guardiola facebook jpeg
istock vot votare jpg
Prezidențiale 2024. Câți români au votat deja în Diaspora, pe țări. Campania electorală s-a încheiat
âmbătă, la ora 7:00, s-a încheiat oficial campania electorală pentru alegerile prezidențiale din România. Conform legislației, aceasta se desfășoară pe o perioadă de 30 de zile și se