Parcul copiilor

Publicat în Dilema Veche nr. 725 din 11-17 ianuarie 2018
Parcul copiilor jpeg

ÔŚĆ Pororoca (Rom├ónia, 2017), de Constantin Popescu. 

Pentru cel mai recent film al s─âu, regizorul Constantin Popescu adopt─â o structur─â narativ─â ÔÇ×brevetat─âÔÇť la ├«nceputul anilor 2000 de tandemul scenaristic Cristi Puiu ÔÇô R─âzvan R─âdulescu: ac╚Ťiunea este condi╚Ťionat─â de izbucnirea ÔÇô ╚Öi necesitatea solu╚Ťion─ârii ÔÇô unei crize. ├Än cazul de fa╚Ť─â, criza e cum nu se poate mai presant─â: Maria, fiica de cinci ani a lui Tudor ╚Öi a Cristinei (o familie din upper -middle class-ul bucure╚Ötean) dispare ├«ntr-o zi din parcul ├«n care se juca, incident care arunc─â ├«n aer tihna celulei familiale.

├Än 2017, un alt film, al rusului Andrei Zviaghin╚Ťev, se construia ├«n jurul dispari╚Ťiei unui copil; spre deosebire ├«ns─â de trama moralist─â (╚Öi, ├«n mare parte, monocord─â) propus─â de Loveless/Nelyubov, care miza pe culpabilizarea f─âr─â echivoc a p─ârin╚Ťilor, prea angrena╚Ťi ├«n mecanismele meschine ale unui divor╚Ť violent pentru a observa c─â le-a disp─ârut odrasla, Pororoca ac╚Ťioneaz─â mai subtil. Aici, vina tat─âlui (jucat inspirat de Bogdan Dumitrache, desemnat Cel mai bun actor la San Sebasti├ín) nu iese explicit la suprafa╚Ť─â p├«n─â spre final, filmul mul╚Ťumindu-se s─â ofere spectatorilor indicii discrete cu privire la presiunea sufleteasc─â care apas─â pe umerii b─ârbatului: la ├«nceput, Tudor este schi╚Ťat ca un tat─â grijuliu ╚Öi iubitor, dar ╚Öi ca un so╚Ť o idee prea gelos (├«l pune violent la punct pe un presupus amant al nevestei chiar ├«n diminea╚Ťa dispari╚Ťiei); tot Tudor este cel care ├«i acompaniaz─â ├«n parc pe Maria ╚Öi pe fratele ei, iar ├«n momentul c├«nd feti╚Ťa dispare, tat─âl pare preocupat de o conversa╚Ťie telefonic─â etc.

Nu la fel de tributar fa╚Ť─â de formula Puiu ÔÇô R─âdulescu se dovede╚Öte Constantin Popescu atunci c├«nd vine vorba de estetica filmului. Pororoca (denumirea unui bizar fenomen vizibil pe Amazon, c├«nd apele fluviului ├«nainteaz─â cu putere dinspre v─ârsare c─âtre izvor) opteaz─â de obicei pentru un montaj conven╚Ťional, privilegiind prim-planurile pentru a ├«nregistra reac╚Ťiile personajelor aflate parc─â ├«n descompunere, m─âcinate de vin─â ╚Öi remu╚Öc─âri. Cu toate astea, scena dispari╚Ťiei se ÔÇ×joac─âÔÇť ├«ntr-un lung plan-secven╚Ť─â virtuoz, ├«n care obiectivul evit─â s─â urm─âreasc─â cu prec─âdere un subiect anume: copiii alearg─â ├«ncolo ╚Öi-ncoace, tat─âl st─â pe o banc─â ╚Öi vorbe╚Öte la telefon, locul este animat de trec─âtori, totul ├«ntr-o orchestrare abil─â. De apreciat este tenta╚Ťia aproape documentar─â pe care Popescu o manifest─â fa╚Ť─â de acest spa╚Ťiu deschis al parcului copiilor, un spa╚Ťiu opus intimit─â╚Ťii familiale, cartografiat cu aten╚Ťie pentru detaliu: ├«n timp ce durata planului contribuie la acumularea tensiunii (ÔÇ×c├«nd va disp─ârea Maria?ÔÇť), filmul g─âse╚Öte r─âgazul s─â re╚Ťin─â ╚Öi un poten╚Ťial conflict (f─âr─â vreo anume inciden╚Ť─â asupra desf─â╚Öur─ârii ulterioare) ├«ntre un posesor de c├«ine ╚Öi dou─â doamne cu chef de scandal. De asemenea, Popescu se amuz─â s─â dezamorseze pist─â dup─â pist─â (amantul insultat de Tudor nu pare s─â aib─â vreun amestec ├«n cazul dispari╚Ťiei), nu o dat─â detaliile la care camera are acces neav├«nd tangen╚Ťe cu firul narativ (c├«te un insert cu privire la job-ul lui Tudor, de pild─â). Interesante s├«nt ╚Öi momentele pe care p─ârintele, c─âzut prad─â confuziei ╚Öi neputin╚Ťei, le ├«mparte cu inspectorul ├«ns─ârcinat cu cazul s─âu: ├«n Pororoca, imaginea autorit─â╚Ťilor nu se livreaz─â facil unei etichete ÔÇô ici ├«nd─âr─âtnic, colo legat de m├«ini ╚Öi de picioare din lips─â de indicii, inspectorul ac╚Ťioneaz─â ╚Öi ca un apel binevoitor la ra╚Ťiune pentru Tudor, rezult├«nd un schimb de ostilit─â╚Ťi ofertant ├«n care cei doi ├«╚Öi nuan╚Ťeaz─â treptat, de-a lungul mai multor ├«ntrevederi, statutul (Tudor are tendin╚Ťa s─â nesocoteasc─â munca de altfel aparent eficient─â a Poli╚Ťiei, inspectorul ├«l consider─â pe Tudor orbit de durere).

La un moment dat, Tudor crede c─â dibuie╚Öte ├«n c├«teva poze f─âcute ├«n parc, gra╚Ťie zoom-ului, un poten╚Ťial suspect pentru dispari╚Ťia Mariei, ├«ntr-o scen─â ├«n care filmul face cu ochiul Blow-up-ului antonian. Faptul c─â tat─âl, nemul╚Ťumit de ancheta oficial─â, ia problema ├«n propriile m├«ini e ├«ns─â departe de a fi ceva nou ├«n cinema (d─âm peste a╚Öa ceva ╚Öi ├«n produc╚Ťii apropiate mainstream-ului cinematografic, precum Prisoners, al lui Denis Villeneuve). Cum nici investiga╚Ťia individual─â nu avanseaz─â, iar zilele trec ╚Öi barba lui Tudor cap─ât─â propor╚Ťii, tat─âl se ├«nsingureaz─â ╚Öi pare c─â ├«╚Öi pierde busola. ├Än aceste pasaje, inspira╚Ťia regizoral─â nu mai e at├«t de proasp─ât─â, apel├«nd ├«n schimb la o serie de locuri comune: acelea╚Öi cadre animate de la ├«nceput (o mas─â, bicicleta folosit─â de cei doi pu╚Öti) apar acum, ├«n viniete specifice filmelor de gen, goale, inutile, pustiite; Tudor treb─âluie╚Öte st├«ngaci prin cas─â, scap─â pe jos un ╚Ötiulete de porumb abia cump─ârat ╚Ö.a. ╚śi chiar dac─â Pororoca arboreaz─â voit o estetic─â a lentorii ╚Öi a acumul─ârii mohor├«t-dedramatizate, pentru un timp de rulare de 153 de minute, s-ar fi putut lesne lipsi de astfel de secven╚Ťe. Pe la jum─âtatea filmului, scenariul scurtcircuiteaz─â personajul promi╚Ť─âtor al Cristinei (Iulia Lum├ónare, conving─âtoare), care decide s─â se izoleze al─âturi de cel─âlalt copil departe de Tudor, culpabiliz├«nd totodat─â b─ârbatul: ÔÇ×Ai fost r─âut─âcios cu ea [cu Maria, n.m.]. Te-ai r─âstit la ea.ÔÇť Dispari╚Ťia cote╚Öte, oarecum artificial, dinspre drama familial─â ├«nspre o afacere personal─â a lui Tudor.

Precedentele dou─â eforturi ├«n lungmetraj ale lui Constantin Popescu (Principii de via╚Ť─â ╚Öi Portretul lupt─âtorului la tinere╚Ťe) au cam l─âsat de dorit. Pororoca, de╚Öi nu duce la cap─ât toate promisiunile reperabile dup─â prima or─â de rulare, e cel mai bun film al s─âu.

Explorers of the Multiverse 1 jpg
ÔÇ×Am vrut s─â ╚Ötergem grani╚Ťa dintre real ╚Öi virtual, dintre obiect ╚Öi reflexieÔÇŁ ÔÇô interviu cu membrii echipei H3, creatorii instala╚Ťiei ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ, prezentat─â de IQOS la Romanian Design Week
Instala╚Ťia interactiv─â ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ este realizat─â de studioul de art─â ╚Öi tehnologie H3, ├«n parteneriat cu IQOS, ╚Öi propune o experien╚Ť─â multisenzorial─â imersiv─â, prin care vizitatorii s├«nt invita╚Ťi la un proces de autocunoa╚Ötere.
Re╚Ťeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ
ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ, o poveste curajoas─â despre drepturile femeilor, inspirat─â din realit─â╚Ťile Americii de la finalul anilor ÔÇÖ60, deschide cea de-a 21-a edi╚Ťie TIFF, cu o proiec╚Ťie de Gal─â organizat─â vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ. Recital sus╚Ťinut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Varia╚Ťiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, ├«n cadrul proiectului ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ, organizat de Radio Rom├ónia Muzical ╚Öi Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 ÔÇ×fic╚Ťiuni despre via╚Ť─âÔÇŁ ├«n Competi╚Ťia Oficial─â TIFF 2022
12 produc╚Ťii din toat─â lumea, printre care ╚Öi dou─â filme rom├óne╚Öti, intr─â ├«n cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
ÔÇ×A fost odat─â la HollywoodÔÇŁ, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment ├«n luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansat─â miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Libr─âria Humanitas de la Ci╚Ömigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) ╚Öi s├«mb─ât─â, 4 iunie, ora 12.00, ├«n cadrul Salonului Interna╚Ťional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actri╚Ťa Maia Morgenstern, Premiul de Excelen╚Ť─â la TIFF 2022
Actri╚Ťa Maia Morgenstern va fi omagiat─â la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii ╚Öi vie╚Ťi paralele
├Än ÔÇ×╚śoferul din OzÔÇŁ se asociaz─â fericit umorul, ironia, tandre╚Ťea, caracterele hiperbolizate ╚Öi inevitabila tenta╚Ťie a parabolei socio-politice cu priz─â imediat─â.
945 16 jos Iamandi jpg
Insa╚Ťiabila nemul╚Ťumire a lui Stalin
Bol╚Öevismul a fost exportabil ╚Öi a produs rezultate ÔÇ×cvasiidenticeÔÇŁ peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
G─âsim or─â╚Öelul mic ╚Öi netulburat ├«n care toat─â lumea se cunoa╚Öte cu toat─â lumea, g─âsim jocul de putere aparent blajin ├«ntre localnici ╚Öi intru╚Öii ÔÇ×de la centruÔÇŁ, g─âsim briza u╚Öoar─â de nefericire care traverseaz─â, din direc╚Ťii diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizual─â a celei de-a 21-a edi╚Ťii a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urm─â de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpreteaz─â unul dintre cele mai frumoase concerte de vioar─â compuse vreodat─â
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe!
├Äntre 1 ╚Öi 12 iunie 2022, la Bucure╚Öti ┼či ├«n alte zece ora┼če din ┼úar─â┬áÔÇô Cluj-Napoca, Ia╚Öi, Timi╚Öoara, Br─âila, Bra╚Öov, Constan╚Ťa, Sf├«ntu Gheorghe, Sibiu, Suceava ┼či T├«rgu Mure╚Ö┬áÔÇô cinefilii s├«nt invita╚Ťi la ├«nt├«lnirea anual─â cu cele mai recente ╚Öi remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi? jpeg
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi?
Corpurile s├«nt grele, teama, dezn─âdejdea, dar ╚Öi m├«ng├«ierea ├«nso╚Ťesc un drum care porne╚Öte dintr-un acas─â spre nu se ╚Ötie unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť
ÔÇ×L-am v─âzut pe Picasso asambl├«nd obiecte aparent ne├«nsemnate ╚Öi aceste obiecte, odat─â a╚Öezate de c─âtre el ├«ntr-o anumit─â ordine, cap─ât─â via╚Ť─â.ÔÇŁ
Vocea: ┼úipete sau ┼čoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.
Via╚Ť─â de cuplu jpeg
Via╚Ť─â de cuplu
Filmului ├«i reu╚Öesc mult mai bine scenele de criz─â, cele ├«n care intensitatea e dat─â pe minus, iar cadrul se las─â m─âturat de un criv─â╚Ť emo╚Ťional.
Hardcore jpeg
Hardcore
Melanjul acela brizant de muzică și politică este transplantat de cei doi Vylani și pe cel mai nou album al lor.
ÔÇ×Culturi cinematografice contemporaneÔÇŁ, dezbatere organizat─â de Editura UNATC PRESS jpeg
ÔÇ×Culturi cinematografice contemporaneÔÇŁ, dezbatere organizat─â de Editura UNATC PRESS
Vineri, 6 mai, ├«ncep├«nd cu ora 16:00, la sediul institu╚Ťiei din strada Matei Voievod 75-77
Art─â ├«mpotriva r─âzboiului ÔÇô expozi╚Ťia ÔÇ×Stop the War (in Ukraine)ÔÇŁ jpeg
Art─â ├«mpotriva r─âzboiului ÔÇô expozi╚Ťia ÔÇ×Stop the War (in Ukraine)ÔÇŁ
├Äntre┬á29 aprilie ╚Öi 28 mai, ├«n Pia╚Ťa Regelui Mihai din Bucure╚Öti, va putea fi vizitat─â expozi╚Ťia┬áStop the War (in Ukraine),┬áprin care opt arti╚Öti rom├óni ╚Öi o serie de arti╚Öti ucraineni continu─â s─â ia atitudine ├«mpotriva r─âzboiului din Ucraina ╚Öi s─â militeze pentru pace, folosindu-se de arta lor pentru a mi╚Öca, a motiva ╚Öi a ├«mpinge la ac╚Ťiune.
C─âs─âtoria lui Teofil jpeg
C─âs─âtoria lui Teofil
La fel ca Irina, Maria ╚Öi Teofana ├«naintea ei, Teodora s-a v─âzut transformat─â din ÔÇ×nimeniÔÇŁ ├«n cel mai de seam─â personaj feminin din imperiu.
O cineast─â de redescoperit jpeg
O cineast─â de redescoperit
Filmele Lanei Gogoberidze par s─â articuleze o preocupare pentru muta╚Ťiile istorice, pe care le altoie╚Öte cu o privire feminin─â, mereu dispus─â la autoreflexivitate subtil─â.

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.