One-woman show cu fantome

Publicat în Dilema Veche nr. 687 din 20-26 aprilie 2017
One woman show cu fantome jpeg

● Personal Shopper (Franţa-Germania, 2016), de Olivier Assayas. 

Personal Shopper este cea de-a doua colaborare dintre regizorul francez, fost critic de film, Olivier Assayas şi actriţa americană Kristen Stewart, după Clouds of Sils Maria, în care Assayas introdusese, printre rînduri, şi un metadiscurs despre prejudecăţile privind valoarea filmelor aşa-numite comerciale (în lumea cărora devenise cunoscută Stewart, în megaproducţii hollywoodiene precum seria Twilight) vs a celor aşa-numite de artă (în rîndul cărora e cunoscut Assayas, care a împărţit anul trecut la Cannes premiul pentru regie cu Cristian Mungiu). Personajul secundar interpretat de Stewart era asistenta invizibilă a unei adulate actriţe europene (jucată de o celebritate din lumea filmelor de artă, Juliette Binoche), care devenise, în dubla ei umbră (a statutului său de actriţă de filme comerciale şi a personajului său), punctul de atracţie al filmului lui Assayas. Extensia acestui metadiscurs a ajuns mai departe de graniţele filmului: prestaţia lui Stewart a fost recompensată cu un premiu César (premiu francez elitist, care pînă la ea nu mai fusese acordat unei actriţe americane) şi, pe de altă parte, în­tîmplător sau nu, Binoche poate fi văzută zilele acestea într-un film SF cu roboţi (Ghost in the Shell) din aria comercială a producţiilor pe care personajul său le criticase ca fiind lipsite de valoare în ­Clouds of Sils Maria. Noul film al lui Assayas, dedicat în întregime lui Stewart, mizează tot pe o conversie. E un film cu graniţe fluide între mai multe genuri (film cu fantome? horror? crime thriller hitchcockian?) fără să semene, de fapt, cu nici unul dintre ele, dar dincolo de entuziasmul pe care îl poate stîrni exercitarea din nou a talentului lui Stewart într un cadru de film european şi a talentului lui Assayas în cadrul unei combinaţii de film aparent de gen, rezultatul e mai mult un eşec.

Personajul interpretat de Stewart, tot o asistentă personală, de data aceasta responsabilă cu vestimentaţia unei celebrităţi, e varianta modernă a personajului unui medium (a unui intermediar). Fără a avea o ocupaţie stabilă, ci mai mult slujbe care să îi plătească chiria, izolată de familie şi de prieten din cauza distanţei, Stewart locuieşte de trei luni la Paris, de la moartea fratelui său geamăn (un medium, şi el, care făcuse infarct, din cauza unei probleme genetice la inimă pe care o împărtăşeşte şi ea), unde încearcă să ia legătura cu spiritul acestuia, în urma unei înţelegeri conform căreia cel care va muri primul va transmite un semn de dincolo. Vocaţia sa de medium, de traducător dintre o lume a spiritelor pure şi una materială, e dublată de ocupaţia sa de asistentă, care o obligă să tranzacţioneze costume, cumpărate sau împrumutate de la case de modă faimoase. Angajamentul său e dublat de o interdicţie: actriţa-şefă îi permite să le cumpere, însă nu şi să le probeze. Cu toate că e perfect capabilă să selecteze, fără vreun aparent efort, diverse combinaţii vestimentare excentrice, îmbrăcămintea sa e cît se poate de banală (blugi, tenişi roşi, pulovere şi geacă de piele), dar hainele pe care le cumpără o tentează – atunci cînd probează o pereche de încălţăminte cu toc pare să aibă un fior erotic. În aşteptarea unui semn de la fratele său şi primind semne pe care le consideră prea vagi, eroina e interpelată de un necunoscut, pe chat-ul iPhone-ului său. Identitatea lui e lăsată în ambiguitate: ar putea fi fratele său, dar ar putea fi şi un alt spirit sau un bărbat în carne şi oase care o urmăreşte. Assayas nu dezleagă misterul, lăsînd filmul să se deruleze în paralel şi ca o poveste cu spirite (în case bîntuite în care din cînd în cînd mai apar cîte o fantomă, o cruce pe perete sau obiecte plutitoare), şi ca horror, şi ca mister al unei crime care are loc ulterior, în apartamentul actriţei. În împletirea acestor genuri, fantomele rămîn totuşi nişte apariţii generice, celelalte personaje din film rămîn indistincte, iar punctul central al intrigii, interpelarea fetei de spiritul/psihopatul necunoscut, nu depăşeşte limitele unui joc de intimidare.

Discursul referitor la modurile de comunicare în lumea în care se desfăşoară personajul lui Stewart (prin iPhone, Skype, clipuri video), în contrast cu izolarea sa, cu foarte puţinele şi inconsistentele conversaţii în timp şi spaţiu real cu ceilalţi oameni, e mult mai interesant. O legătură între ideea de spectre pe care Stewart le accesează şi prezenţele personajelor online sau pe telefon se conturează distinct. Discuţiile au loc aproape exclusiv prin intermedierea mediului online. La un moment dat, personajul lui Stewart găseşte picturile artistei Hilma af Klint, medium şi ea, decedată în 1944, iar accesarea acestui conţinut dintr-un alt timp, la îndemînă în izolarea propriului său apartament, e mult mai aproape de accesarea unui spectru decît toate apariţiile fantomelor, fraterne sau nu, din acest film. 

Ancuța Proca este critic de film.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

alarma cu bomba pe aeroport marea britanie gatwick FOTO captură X jpg
Alarmă cu bombă pe aeroportul unui oraș cu peste un milion de români
O bombă a fost găsită de experți în detonarea explozibililor în terminalul sudic al aeroportului din Gatwick, Marea Britanie.
Mircea Lucescu (Sportpictures) jpg
Valeri Zaluzhni
Al Treilea Război Mondial a început oficial, spune fostul comandant suprem al armatei ucrainene
Fostul comandant suprem al armatei ucrainene are o perspectivă sumbră asupra situației războiului.
Foto Electrica 1 jpeg
Electrica și Esyasoft (EAU) au înființat o nouă companie dedicată tehnologiilor de stocare a energiei
Electrica și Esyasoft (EAU) au înființat o companie dedicată tehnologiilor de stocare a energiei și digitalizării rețelelor electrice, denumită Electrica Esyasoft Smart Solutions S.A.
cumparaturi supermarket alimente  shopping (2) jpeg
Oferte imbatabile în acest weekend la Kaufland, Lidl și Auchan. Prețuri cu 40% mai mici, va fi bătaie pe ele
Reduceri de 20%, chiar 40%, la zeci produse din magazinele Lidl, în perioada 23 - 24 noiembrie 2024. Reducerile se aplică la produsele din carne, brânzeturi, legume și fructe.
Untitled design (10) jpg
Damian & Brothers și Delia electrizează petrecerile cu „Fă-ți numărul”, iar Theo Rose și Smiley emoționează cu „Ultimul dans”
Damian & Brothers cu Delia fac vibe-ul să explodeze în „Fă-ți numărul‟, iar Theo Rose și Smiley aduc emoții pure cu „Ultimul dans‟ – două piese fresh care îți fac sufletul să vibreze și picioarele să danseze!
BOGNER magazin romania  foto bogner jpg
Un brand de lux s-a lansat în România: prețurile articolelor variază între 100 și 4.500 de euro
Un brand german de lux activ din 1932 a anunțat deschiderea unui magazin monobrand în România, așteptându-se la o cifră de afaceri anuală de 1,2 și 1,5 milioane de euro.
opera de arta banana png
Lucrarea „Comedian”: O banană lipită de perete, vândută cu milioane de dolari. Ce spune artistul despre opera sa
Maurizio Cattelan, artistul care a stârnit controverse după ce a creat banana lipită cu bandă adezivă de un perete, a vândut săptămâna aceasta opera „Comedian”.
VN Adevarul jpg
Bugetul Uniunii Europene pentru 2025, o investiție în cetățenii europeni
În valoare de 200 de miliarde de euro, bugetul Uniunii Europene pentru anul viitor este cu 6% mai mare decât cel din acest an. În cifre reale, majorarea este de 10,5 miliarde de euro. Acest buget răspunde nevoilor cetățenilor europeni, asigurând finanțarea pentru programele cheie.