O dispariție

Publicat în Dilema Veche nr. 958 din 18 august – 24 august 2022
image

 Nana (Franța, 2011), de Valérie Massadian.

Debutul în lungmetraj al cineastei Valérie Massadian este o experiență stranie și melancolică, în care lumina naturală a soarelui filtrat de pădure se împletește cu tragismul surd al existenței de toate zilele. Puține lucruri se întîmplă în film – un porc este omorît și pîrpălit; o fetiță își petrece ziua plimbîndu-se și citind povești alături de mama sa; mama dispare subit, iar fetița rămîne singură –, dar toate capătă o aură bîntuitoare, de parcă semnificația lor ar transcende barierele realității prozaice de lîngă noi. Nana este un film care mobilizează atenția și răbdarea: un suspans se creează la tot pasul prin alăturarea cadrului lung și a lipsei de acțiune. Suspans discret, care n-are nimic de-a face cu bomba hitchcockiană plasată sub masă, trimițînd în schimb către o stare de apăsare continuă – semn al unui film mic (68 de minute) care se consumă în anticipația unui mare eveniment ce nu va veni niciodată. Tensiunea aceasta este aproape indisociabilă de un sentiment de plenitudine, care transformă fiecare cadru într-o invitație de a privi cu grijă. Filmul ajunge astfel să își îmbrățișeze spațiul modest de desfășurare, luînd forma unui inventar de buzunar al schimbărilor de lumină, al nuanțelor de verde din peisaj, al sunetelor neidentificabile de la apus.

Există un motiv pentru care acest proiect formal minimalist și oarecum monocord reușește să „treacă” fără să aducă a manierism sau program. El ține, bineînțeles, de mizanscena filmului, deopotrivă despuiată – redusă la strictul necesar al unei aparaturi sărăcăcioase – și aflată în controlul situației. Massadian cadrează ca și cum ar fi amplasat trepiedul în primul loc care i-a ieșit în cale, în aceeași măsură în care permite apariția unei arhitecturi elaborate. De fapt, în ciuda parti-pris-ului foarte clar, filmul e măturat de o mare libertate, vizibilă mai cu seamă în remarcabila ușurință cu care acești amatori învestesc cadrul cu puterea lor de fascinație, cu elanurile lor de gest concret – uciderea porcului are forța unui ritual păgîn în cheie minoră, cu-atît mai halucinant și mai crud cu cît bunicul (Alain Sabras) pare să-l execute într-o deplină complicitate cu camera, de care știe să uite – și cu lungile lor intervale de muțenie.

image

Sub privirea lui Massadian, viața la fermă se poartă de la un cap la altul sub semnul iluminării profane, fiecare acțiune căpătînd un aer de sărbătoare sau de trivialitate – e totuna, atîta vreme cît acest univers pare să fi existat cu mult dinainte ca ochiul nostru de spectator să dea buzna în el și continuă să existe cu aceeași indiferență suverană față de exterior, răspunzător doar în fața propriilor legi nescrise, aidoma legilor orașului și totuși altele. Din acest decalaj de percepție – cu localnicii care operează o mică rutină pentru supraviețuire și cu spectatorul care caută să vadă reacția camerei la contactul cu purceii de lapte care nu stau o clipă locului sau cu măreția pădurii neatinse de bocanc –, filmul extrage o liniște primordială, care ne invadează și rămîne cu noi mult după țîșnirea genericului. Se joacă aici ceva la limita supralumescului, ceva ce amintește de naturalismul primitiv al unui Bruno Dumont și de grația monstruoasă a simfoniilor vizuale ale unui Philippe Grandrieux, cu societățile lor șocante și telurice, care exsudau teamă și atracție.

În comparație cu ei, privirea lui Massadian e mai blîndă – ea știe să extragă mici efuziuni din cotidianul ușor aiuritor al Nanei (Kelyna Lecomte), care pare că se desfășoară într-un dispreț total pentru coerență, înlocuită de o bolboroseală hazlie și de neînțeles. Însă această fetiță nu reprezintă, în film, doar tropul copilașului gingaș care e de ajuns să respire pentru a emoționa durabil. Dimpotrivă, Nana e o ființă a contradicțiilor și a instinctului, care servește, simultan, pentru a așeza lumea pe baze noi, permanent interogate. Spuneam mai sus că filmul evită orice atitudine programatică în măsura în care nu pare animat de aspirația de a spune o poveste rotundă – fetița care pune mîna pe fermă și o întoarce cu susul în jos, de pildă –, ci de dorința de a atinge o intensitate rece a cadrului, de a explora o formă de animalitate, de a institui un mic playground de nebunie în mijlocul unei lumi arhaice cu contururi date. Pariul e reușit, chiar dacă acest surplus aproape religios cuibărit în cadru pare să aparțină, deja, unei vîrste revolute a imaginii: în epoca noastră, el constituie un îndrumar fertil despre ce se poate obține cu un minimum de mijloace pus în slujba unei autoare care știe să privească pînă înspre consecințele ultime ale celor mai mici gesturi.

Nana este disponibil pentru vizionare pe MUBI.

Victor Morozov este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.