O devenire complicată

Publicat în Dilema Veche nr. 965 din 6 octombrie – 12 octombrie 2022
image

 Frații Brotherhood (Republica Cehă-Italia, 2021), de Francesco Montagner.

Brotherhood este un documentar ce urmărește viața unei familii de păstori din Bosnia rurală. E vorba despre trei frați (cel mai mic învață în clasele primare, cel mai mare a intrat deja pe piața muncii), alături de tatăl lor, un salafist radical care apare și dispare din poveste, doi ani aflîndu-se la închisoare pentru terorism. Premisa filmului se dovedește absolut incitantă, pentru că plasează acțiunea la intersecția unor forțe cum nu se poate mai divergente: pe de o parte, bucolismul acestui trai în recluziune, cu turmele de oi, grandoarea peisajului și discuțiile la foc de tabără – o existență în aer liber care funcționează la fel ca odinioară, doar în acord cu cerințele specifice ale anotimpurilor; pe de altă parte, impactul hotărîtor al mizelor istorice, care fac din Bosnia un teritoriu frămîntat, amestec ciudat de reziduuri ale ororii războiului și tentații actuale pentru islamismul fanatizat, de natură să eșueze într-o atitudine naționalistă tot mai stridentă. Colac peste pupăză, aceste direcții contrare îi ating pe tinerii noștri la vîrsta sensibilă, cînd vria consumeristă a societății intră în conflict cu conduita tradiționalistă impusă de valorile desuete.

image

Toate acestea, însă, rămîn teme enunțate pe hîrtie – mai important este felul în care filmul reușește să le conțină, să le deruleze fără program și fără brambureală. Aș zice că cineastul Francesco Montagner e foarte abil cînd i se cere să întrețeasă firele narative – cînd, cu alte cuvinte, o drumeție cu oile la păscut racordează cu o secvență de lectură a Coranului sau, dimpotrivă, cu o ieșire la clubul de noapte „din vale”. Pariul e ambițios: să arăți că între toate acestea se instalează nu doar continuitatea, ci și firescul, în aceeași măsură în care situația se dovedește excepțională. Dar un documentar pretins observațional nu poate face mai mult decît îi permite formula: prin natura sa, sensurile se coagulează cu încetinitorul și fac urît la cel mai mic semn de manipulare. Căci există un preț plătit de Brotherhood pentru a-și transforma materialul, dintr-o masă amorfă de imagini, într-o arhitectură etajată: și anume, forțarea subiecților înspre un raport ficțional. Sau, altfel spus, dirijarea discretă, din spatele camerei, a discuțiilor purtate în fața ei. Cine își mai întreabă partenerul de viață, cu mină scorțoasă și stingheră: „Cum a fost azi la locul de muncă?”.

Deranjează acest forcing al observaționalului înspre forma de care s-a ferit cel mai cu grijă – constructul ficțional? Nu, atîta vreme cît o luăm ca pe o fatalitate – o mică victimă colaterală a acestui tip de narațiune. Mai cu seamă cînd ea adaugă, simultan, un strat suplimentar la portretul nuanțat al acestor tineri, chemați să își spună oful, cu directețe, privind în obiectiv. Useir, cel mic, e și cel mai spontan, simpatic foc în dezinvoltura cu care respinge dogma religioasă în favoarea unui joc cinstit pe telefon. Fratele cel mare, Jabir, umblă deja prin cluburi și este destinat emigrației către Germania. Dar cel mai interesant – și cel mai tragic în stoicismul cu care își acceptă condiția – este Usama, mijlociul. Împrumutînd nonșalanța de la cel mic și muțenia contemplativă de la cel mare, Usama și-a luat deja în primire viitorul: va fi păstor. De el atîrnă, de fapt, responsabilitatea grea a gospodăriei și a educației mezinului, cîtă vreme Jabir petrece dezlegat, departe de casă. Usama e tînăr și întrucîtva fragil, ezitant: cu tuleiele sale aurii și creasta șmecherească, nici n-a ieșit bine din adolescență. Destinul său – parcă cuprins pe de-a-ntregul în ochii săi triști – i-a retezat deja visurile (a trebuit să renunțe la școală) și l-a pus la locul lui: un loc despre care are grandoarea să nu se plîngă.

Cu fața lui rotundă și severă, prelungită de un bărboi neîngrijit, tatăl Ibrahim tronează in absentia peste cîrdul neliniștit al tinerilor, acoperit minuțios de către film. Cel mai influențat de vorbele aprige și de cîntul melodios de muezin al tatălui e tot Usama: o secvență grozavă îl arată rugîndu-și fratele mai mic să se îndure să pună mîna pe Cartea Sfîntă, apoi, prea obosit să îl mai dădăcească, fantasmează revenirea tatălui după eliberare, singurul capabil să pună lucrurile la punct. O alta îi arată pe aceiași doi frați muncind la înhămarea unui măgăruș, cu puștiul nărăvaș ca un mînz și fratele mai mare care îl suduie mai în glumă, mai în serios. Această relație de ciondăneală, în care intuim totuși dragostea, e punctul forte al filmului: un raport frățesc cu irizări paterne, care îi oferă lui Usama posibilitatea să se mai privească o dată ca într-o oglindă, spre vremea cînd era cu toate porțile încă deschise. Maturitatea gravă a acestor copii, trecuți prin experiențe grele care i-au traumatizat, nu încetează să mă răscolească – iar iscusința lor silitoare, mereu dispusă să accepte că lucrurile sînt cum sînt, mă asigură că au toate șansele să răzbească în viață.

Brotherhood va rula în cadrul Festivalului de Film „Astra” de la Sibiu, pe 11 și 14 octombrie.

Victor Morozov este critic de film.

972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.
969 15 Banu1 jpg
„Eu, eu, eu… ce plictis” (Cioran)
Eul e pernicios cînd se constituie în focar prioritar al artei, dar el nu intervine monoton, căci manifestările îi sînt multiple și ele reclamă evaluări diverse.
969 16 sus coperta Romila jpg
Bacovia, prima „viață”
Cîteva lucruri evită să facă autorul cu subiectul său și cred că ele sînt esențiale pentru o reușită a genului.
969 16 jos coperta Marius jpg
Riscul de a citi
Citind Lolita în Teheran rămîne prima carte care dezvăluia riscurile de a citi literatură occidentală într-o țară fundamental islamică.
p 17 jpg
Dubla doi
Regizorul Michel Hazanavicius și-a făcut o reputație (pompată, trebuie spus) din voluptatea cu care pastișează mituri ale cinema-ului.
969 17 Breazu jpg
Forme și fonduri
Foarte probabil că acesta este motivul pentru care Stumpwork poate fi tot ceea ce a fost anul trecut New Long Leg, dar este încărcat, pe fond, cu mai multă autonomie, cu mai mult spațiu, cu mai multă atmosferă.
p 23 Intilnirea golului plin cu plinul gol, 1959 jpg
„Arca lui Noe“ și bestiarul braunerian
De la începuturile creației lui Victor Brauner pînă la ultima serie de lucrări consacrată Mitologiilor și Sărbătorii Mamelorîn anul 1965, opera sa este traversată de reprezentări ale păsărilor și animalelor.
Afiș spectacol „Interior Exterior” png
„Interior/Exterior” – Un spectacol al zidurilor pe care le-am ridicat în noi
O radiografie a spaimei, dar și o fotografie a speranței. Un spectacol al zidurilor pe care le-am ridicat în noi, dar pe care le putem ocoli oricînd în pași de dans. Dar cine ne învață să dansăm?

Adevarul.ro

vaccin covid foto Pixabay
COVID-19. Unde putem face vaccinul bivalent în România
La finalul săptămânii trecute a sosit în România vaccinul anti-COVID bivalent, care în statele din Vest se administrează încă din septembrie.
Zimbru Romsilva jpg
Un zimbru impunător, filmat la masă într-o pădure din Parcul Natural Vânători Neamț VIDEO
Cel mai mare mamifer terestru din Europa, zimbrul, are în Parcul Natural Vânători Neamț toate condițiile de hrană și adăpost. Este „la el acasă”, după ce specia a fost reintrodusă în urmă cu câteva decenii.
Lukasenko si Vladimir Putin FOTO Profimedia
Lukașenko îl ceartă pe Zelenski că pune condiții „gigantului Rusia” pentru negocieri
Alex=ksandr Lukașenko consideră că Ucraina ar trebui să se așeze la masa negocierilor și că face o „greșeală" prin înaintarea unor condiții prealabile pentru discuțiile de pace cu Rusia.

HIstoria.ro

image
Planul în 10 puncte de comunizare a României din martie 1945
În timp ce Armata Română participa, alături de cea sovietică, la luptele din Ungaria și Cehoslovacia, partidul comunist, încurajat de Moscova, dădea asaltul final pentru acapararea puterii.
image
Cucerirea Vidinului, cea mai puternică fortăreaţă otomană de pe Dunăre
La începutul lunii mai 1877, Armata Română s-a concentrat în Oltenia pentru a împiedica manevrele otomane și a ține sub control cetatea Vidin, cea mai puternică fortăreață turcească de pe Dunăre.
image
Războiul Fotbalului: Meciul care a declanșat conflictul armat dintre El Salvador și Honduras / VIDEO
În istorie sunt consemnate tot felul de conflicte, pornind de la motive mai mult sau mai puțin întemeiate: pentru teritorii, pentru bogății, pentru glorie, pentru onoare, pentru amor... Iată însă că atunci când două națiuni sud-americane, Salvador și Honduras, au ajuns să se războiască, printre motivele conflictului s-au regăsit și niște partide de... fotbal.