O demonstrație

Publicat în Dilema Veche nr. 1031 din 11 ianuarie – 17 ianuarie 2024
image

Dream Scenario (SUA, 2023), de Kristoffer Borgli.

Între Ruben Östlund și David Cronenberg, cineastul Kristoffer Borgli practică o formă de satiră socială pîndită mereu de riscul ca poanta să degenereze în film de groază. Această instabilitate a registrului era deja vizibilă în precedentul Sick of Myself (2023), unde consecințele pretins inofensive ale unui medicament netestat deveneau dintr‑odată ditamai catastrofa, iar acest tratat șugubăț despre mileniali se transforma într‑o mostră cît se poate de materialistă a posibilităților șocante garantate de machiajul prostetic. Încă nu știu ce să cred despre joaca lui Borgli cu tonalitățile, pare ceva între meșteșug și confuzie. Îmi vine, pe alocuri, să îi salut îndrăzneala de a testa un discurs hibrid, fapt ce are meritul să complice o premisă altminteri lipsită de fantezie, să îi dinamiteze efectele scontate, să o îmbîrlige pe terenul imprevizibil al filmului de gen. Pe de altă parte, atunci cînd un film care se anunța la fel de lejer și chiar jovial precum Dream Scenario o cotește înspre slasher – o chestie în care fețele oamenilor sînt însîngerate și pocite în secvențe grafice –, avem tot dreptul, ca spectatori, să ne simțim oarecum trași pe sfoară. 

Totul se petrece de parcă Borgli încă nu ar fi stăpîn pe mijloacele sale creative. Există o fragilitate a acestor narațiuni care ne împiedică să ne bucurăm de ele; cu alte cuvinte, există mereu pericolul ca Borgli să alunece dinspre witty spre cringe fără alt temei decît simpla flexare de mușchi regizorali, operațiune egocentristă care sfîrșește prin a ne abandona în brațele neînțelegerii: despre ce a fost vorba mai exact, dincolo de atenția cineastului față de propria semnătură? Cu siguranță, despre o experiență de vizionare. Dar avem toate motivele să vedem în acest act un fel de nerespectare a contractului original, cel în care Nicolas ­Cage juca un nene cu chelie și cu o existență cît se poate de banală, comod instalat în traiul său burghez. Acest personaj era interesant pentru că stîrnea un amestec de compătimire și ironie, dacă nu chiar respingere. Făcînd din acest arhetip al bărbatului alb de vîrstă mijlocie un fel de sex‑symbol deturnat – omul începe să apară în visurile întregului popor –, Borgli măcar se joacă cu căsuțele identitare ferecate, pe care le explodează. Dar cînd omul devine ținta unui linșaj mediatic, el nu mai poate genera decît milă și furie – milă la adresa sorții sale și furie îndreptată împotriva acestui aparat scenaristic ce ajunge, pe urmele vînătorii de vrăjitoare pe care o denunță, să se comporte la fel de dictatorial.

Borgli, desigur, are ceva de spus despre această eră în care trăim. În viziunea filmului, e o eră bazată pe fals și ipocrizie, în care ascensiunea pe scara celebrității e la fel de arbitrară ca și obligatoria decădere. Filmul are destule momente cu adevărat șarmante: secvența în care acest nou star este primit în biroul unei agenții de publicitate (cu Michael Cera pe post de spiriduș mega‑iritant, infestat de idei corporatiste) denotă acuitatea lui Borgli pentru novlimba plină de eufemisme a clasei creative puse în slujba marelui capital. E poate cel mai emoționant pasaj al poveștii, cu Cage care se opune propriei sale transformări în marcă înregistrată, menționînd, umil, că tot ce vrea e să poată publica o carte academică. Aș menționa, de asemenea, și gluma care survine odată cu cancel‑area personajului, căruia i se spune că, față de America, acolo unde a devenit persona non grata, în Franța rupe toate recordurile de vînzări! În rest, filmul este prea puțin inventiv – și prea cinic – pentru a ne convinge că îi pasă realmente de soarta propriului personaj.

Acest tip de sensibilitate vine, evident, în siajul filmelor nordice care l‑au propulsat pe Östlund la rangul de profet al găunoșeniei mecanismelor sociale din Occident. Ca și în cazul confratelui suedez, Borgli are aceeași meteahnă a filmului demonstrativ, cu atît mai verosimil cu cît are mai puțină aderență la realul non‑scenarizabil. Abia aici apare tezismul (un termen folosit adesea fără nici o acoperire pentru a descrie filmele politice): în matematismul lipsit de orice contradicție cu care cei doi își construiesc filmele. Aceste filme sînt de o claritate imparabilă: nu putem decît să speculăm asupra relației tot mai firave pe care o întrețin cu cinema‑ul în accepțiunea sa de organizare cadrată a timpului și spațiului, care aici se vede înlocuită de o lungă expozițiune jurnalistică. Produs de A24, aceeași companie responsabilă, mai devreme în 2023, de Beau Is Afraid, o altă poveste rocambolescă pusă în slujba unui personaj cu chelie și burtă, Dream Scenario parafează una dintre principalele idei indie din cinema‑ul american de azi: măscărirea tragicomică a unor actori pînă în punctul în care devin aproape imposibil de recunoscut, altoită pe cîteva noțiuni vulgarizate desprinse din psihanaliza de canapea.

Dream Scenario rulează în cinematografe din 29 decembrie.

Victor Morozov este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.