O cineastă de redescoperit

Publicat în Dilema Veche nr. 942 din 28 aprilie – 4 mai 2022
O cineastă de redescoperit jpeg

Restaurate de curînd – unele, chiar în 2022 –, filmele cineastei georgiene Lana Gogoberidze au făcut obiectul unei retrospective integrale la Festivalul goEast de la Wiesbaden (19-25 aprilie), dedicat filmului est-european. Subiect fierbinte cu traiectorii bruiate și repere morale îngropate sub ploaia de gloanțe, ce s-a văzut totuși înfășurat, la contactul cu opera cineastei, de un binevenit văl al calmului, al trăirilor care alunecă printre știrile de pe prima pagină, al discursurilor lăsate în suspensie. Mi-au mai rămas încă destule titluri de recuperat din această filmografie; ce-am izbutit totuși să văd mi-a lăsat impresia unei cineaste interesate să capteze, într-un sistem cît mai coerent, mănunchiul de fluxuri contradictorii care circulă, invizibile, dar nu mai puțin atroce, printre oameni. Filmele Lanei Gogoberidze par să articuleze o preocupare pentru mutațiile istorice – Georgia, cu traversările sale pustiitoare prin bolșevism, război și, în cele din urmă, postcomunism, s-a dovedit un teren cît se poate de fertil pentru un asemenea proiect –, pe care le altoiește cu o privire feminină, mereu dispusă la autoreflexivitate subtilă. Rezultă niște filme care, prin faliile exploatate, fie ele sentimentale, societale ori politice, deranjează ideologia sovietică în aceeași măsură în care îi și reflectă metaforele obsedante.

De altfel, filmul care încheie prima decadă creatoare a cineastei – Limite, din 1968 – exploatează din plin această tensiune între discursul oficial și marja de manevră (sau eroare) pe care acesta o permitea. Căci deși nu putem decît să regretăm izul vag de naftalină pe care l-a acumulat în timp această dramă de conștiință a protagonistului (Geidar Palavandishvili) – un regizor de teatru care asistă, alături de cîțiva prieteni, la o crimă fulgerătoare într-un pasaj pietonal din oraș –, filmul se răscumpără cu momentele sale de cotidian simplu, rebel în fața oricărei tentative de simbolism, pe care le presară zburdalnic prin poveste. Găsim aici, întîi de toate, o miză care avea să migreze pînă în scenariile unui curent altminteri îndepărtat de ceea ce face Gogoberidze, cum este cinema-ul românesc recent, cu interesul său pentru dileme morale insurmontabile. Dar e limpede că această autoimportanță acordată artistului – adică ființei superioare, capabile să concentreze în ea rătăcirile unei lumi – sună tot mai găunos odată cu trecerea anilor. Altceva ne bucură ochiul aici, și-anume această dezinvoltură de a planta în narațiune cîrlige de care ulterior se va uita – puști cehoviene care nu mai ajung să tragă. Vezi acest moment frumos în care o amică îndoliată a regizorului face cunoștință cu un puștan care vinde cărți pe-o tarabă și e amorezat în secret de ea: îl mai vedem o dată pînă la final, dar intruziunea lui în poveste e ca un capriciu în favoarea unei realități ostile la ideea unei ordonări excesive, care să impună fiecărui cadru un mesaj prea ușor descifrabil.

Însă debutul cineastei, Sub același cer (1961), reprezintă, din acest punct de vedere, o realizare mai complexă. În fond, resimțim în tăcerile prea grele de sens și în secvențele prea căutate care constituiau armătura Limitelor o influență a unui cinema de artă european ce își propusese, cu cîțiva ani înainte, să dilate timpii, să-și umfle cadrele cu acțiune moartă, să vorbească mai puțin și să transmită mai mult. Foarte schematic, aș zice că tendința asta a dat adesea rezultate contraproductive în spațiul est-european (există numeroase filme marcate de aceleași simptome languroase), care nu o dată au eșuat în afectare și manieră. Sub același cer nu cunoaște acest risc: mai frust în privința stilului, filmul s-a păstrat totodată mai proaspăt, de îndată ce s-a înțeles că lentoarea și autoreflexivitatea pot dăuna anumitor structuri stilistice, care ar fi avut de profitat de pe urma unei viteze în plus.  

Această viteză, debutul regizoarei o pune în slujba unui triptic centrat pe figuri feminine surprinse – în 1921, ’41 și ’61 –, pe fundalul unei națiuni angrenate pe șina vertiginoasă a istoriei. Prima poveste are de partea ei exotismul unei epoci în care suplimentul de magie prezent în viața de zi cu zi a oamenilor încă nu se resorbise cu totul: vedem cum intrigile de culise, cu pumnal și caleașcă, sînt acompaniate de bîlciuri în care omul zboară deasupra unui rug aprins. Narațiunea de mijloc e la rîndul său provocatoare: o adolescentă tachinată de puștimea cartierului pentru înfățișarea ei bărbătească trăiește o idilă cuminte cu un băiat alături de care stă de veghe pe un acoperiș, în timp ce chiar sub ei, pe stradă, defilează trupele armatei. O mică înlănțuire de destine care explodează nu atît în momentul chemării pe front a băiatului, ci grație acestui dispozitiv narativ ghiduș, în care soldați răniți pe front comunică prin semne cu oamenii noștri, din salonul lor de spital aflat peste drum, ca o ilustrare simplă a vigorii unei opere care găsește poveste în zonele cele mai greu scenarizabile. Însă povestea finală e, într-un fel, cea mai ilustrativă pentru jocul de-a v-ați ascunselea practicat de Gogoberidze cu autoritățile (de altfel, ambele filme evocate mai sus au avut mari probleme cu cenzura): aici, o arhitectă respectată se îndrăgostește de un pictor fără succes, iar nimic n-ar fi în stare să se opună melancoliei exhibate de fiecare cadru în parte, pînă la final. Gogoberidze insistă pe aceste două chipuri (Guranda Gabunia și Tenghiz Archvadze), măcinate de necazuri pe care nu le intuim, și ne oferă, prin această ocheadă grăbită către ce-ar putea fi de găsit „înăuntru”, o variațiune deloc nombrilistă despre condiția omului nou.

Victor Morozov este critic de film.

Foto: „Sub același cer”

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea nespusă a zilei când Reagan a fost împușcat. La Casa Albă domnea haosul, în timp ce submarine rusești se apropiau periculos de Washington
A fost tentativa de asasinat un complot sovietic de a distrage atenția de la un atac iminent? Unde era fotbalul „nuclear”? Și unde era vicepreședintele Bush? Secretarul adjunct de presă a fost întrebat: Cine conduce guvernul? „Nu pot să răspund la întrebare în acest moment”, a răspuns el.
image
Andrei Caramitru, atac dur la Nicușor Dan: „Nu pot vota cu idioții utili ai Kremlinului”. „Din ce bani a mâncat și a plătit chiria?”
Actualul primar al Capitalei este protagonistul unui mesaj, intitulat „Eu nu pot vota cu idioții uitili ai Kremlinului”, publicat marți, 14 mai, pe Facebook de economistul român Andrei Caramitru.
image
Rușii au schimbat simbolul de pe echipamentele militare trimise în Ucraina. Ce reprezintă noul semn observat în apropiere de Harkov
Un nou simbol tactic care apare pe tancurile și vehiculele blindate rusești implicate în ofensiva în curs de desfășurare în apropiere de Harkov, Ucraina, sugerează o intensificare semnificativă a activităților militare ale Rusiei.

HIstoria.ro

image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.
image
Republica Dominicană, locul de unde a început „Lumea Nouă”
Cristofor Columb și-a lăsat fratele, Bartolomeu, în mijlocul unui Eden, cucerit de perfecțiunea naturală a insulei. Legenda spune că osemintele „părintelui Americii” încă odihnesc în pământul pe care l-a iubit.
image
Bătălia de pe frontul invizibil al celui de-al Doilea Război Mondial
La izbucnirea războiului, în 1939, în Marea Britanie exista pericolul formării unei puternice coloane a cincea. Agenții Serviciului britanic de securitate (MI-5) au reușit să neutralizeze rețele importante de simpatizați pro-germani din Regatul Unit.