Noile filme mute

Publicat în Dilema Veche nr. 481 din 3-8 mai 2013
Noile filme mute jpeg

Impunîndu-se de-a lungul anului 2011 ca un „film de public“ (crowd-pleaser) festivalier şi cîştigînd inclusiv Oscarul pentru „Best Picture“, The Artist – un film nou-nouţ, făcut să semene (de la distanţă) cu un film de dinainte de 1930 (adică mut şi alb-negru) – a dat o faţă mainstream, drăgălaşă şi atît, unui cine-anticarism pe care alţi cineaşti îl practicau deja în forme mult mai elevate. The Artist e o pastişă care îmblînzeşte alteritatea estetică a modelelor sale, făcînd-o sinonimă cu „inocenţa“, cu „naivitatea dulce“ – deci cu prejudecăţile despre cinema-ul mut ale celor care, de fapt, nu cunosc cinema-ul mut. Din contră, o capodoperă precum The Heart of the World (2000) al lui Guy Maddin – care se prezintă ca o versiune comprimată (nu durează decît 6 minute) a unui (inexistent) film sovietic din anii ’20 – nu se mulţumeşte să copieze o estetică, ci evocă şi inconştientul acesteia, pe care cineastul canadian, în cea mai bună tradiţie suprarealistă, îl vede ca fiind complet dereglat. O altă capodoperă de cine-anticarism este O estranho caso de Angélica (2010), al portughezului Manoel de Oliveira, care, fără a fi propriu-zis o pastişă şi fără a vorbi explicit despre cinema, îi evocă pe Lumière şi pe Méliès într-o manieră care desfiinţează presupusa falie dintre direcţiile estetice legate de numele lor, amintind, totodată, că a fi arhaic cu bună ştiinţă poate fi o cale validă de a ajunge în avangardă. (Cum spune şi Marlene Dietrich în Touch of Evil al lui Welles, referindu-se la o pianolă, „e atît de veche, încît e nouă“.) La o altitudine comparabilă accede şi un film din 2012, Tabu (care a beneficiat pînă acum de o singură proiecţie publică în Bucureşti), regizat de un alt portughez, Miguel Gomes. Atît titlul filmului, cît şi titlurile celor două părţi din care e alcătuit acesta („Paradis“ şi „Paradis pierdut“), sînt împrumutate de la F.W. Murnau şi Robert Flaherty, coregizori ai Tabu-ului (mut) din 1931. (Numele eroinei, Aurora, trimite tot la un film de Murnau, Sunrise, luat şi de Cristi Puiu ca partener într-un dialog obscur.) Reprezentat abia în partea a doua a filmului (adică invers decît la Murnau), „paradisul“ e (ca şi al acestuia) un „paradis“ colonial – localizat în Africa (în Mozambic) pe vremea cînd revoluţia se pregătea, iar coloniştii erau prea prinşi în adulterurile lor (marguerite-durasiano-somerset-maughamisto-isak-dineseniene) ca să bage de seamă. Pentru a reprezenta acest „paradis“, Gomes nu pastişează, însă, pur şi simplu, cinema-ul mut (al lui Murnau, al lui Flaherty sau al altcuiva). Filmînd pe peliculă de 16 mm alb-negru, el îşi inventează propriul cinema parţial mut sau, mai bine zis, rarefiat acustic – niciodată nu auzim dialoguri, în schimb, putem auzi foşnet de iarbă, bîzîit de insecte sau cîntările unei trupe cincizeciste de rock’n’roll: un cinema totodată distanţator (o întreagă mitologie a „Africii“, produs al colonialismului şi, nu în ultimul rînd, al Hollywood-ului, e astfel insolitată) şi imersiv-ambiental (insolitarea acestui imaginar colonial nu e însoţită de repudiere, ci de revalorizarea lui – amour fou la tropice şi tot tacîmul – ca filon de merveilleux în sens suprarealist).

Coborînd nişte trepte către nivelul lui The Artist, ajungem la Blancanieves al lui Pablo Berger, un film spaniol (tot alb-negru şi nevorbitor) care a repetat, anul trecut, la scară mai mică, isprăvile de crowd-pleasing festivalier ale recentului laureat cu Oscar (ajungînd să fie proiectat şi la noi, în cadrul Festivalului B-EST). Tot o pastişă precum The Artist (deşi principalul reper nu mai e stilul colectiv hollywoodian de la sfîrşitul anilor ’20, ci un fel de stil United Europe al aceleiaşi epoci, sintetizînd împrumuturi german-expresioniste, francez-impresioniste şi avangardist-sovietice), Blancanieves o transplantează pe Albă-ca-Zăpada într-o Sevilie stereotipică, toată numai coride şi flamenco (încadrată temporal tot în epoca respectivă). Această Albă-ca-Zăpada (Macarena García) are tauromahia în sînge; mama ei vitregă (Maribel Verdú) e vampa care a pus gheara pe tăticul ei toreador, după ce acesta a suferit un accident în arenă; iar piticii (rămaşi numai şase) sînt un grup de toreadori-saltimbanci itineranţi. Miza exerciţiului nu se reduce, însă, la efectul de drăgălăşenie cultivat atît de asiduu de The Artist. Drăgălăşenia e asortată aici cu umor sadic, cu aluzii la practici sexuale oarecum neortodoxe şi cu un oarecare cinism la adresa showbiz-ului băsmos-folcloristic pe care filmul, pe de altă parte, îl exemplifică în mod eminent. Emoţiile or fi ele primare şi paroxistice („de basm“ sau „de film mut“), dar ideologia e la zi: sensibil la discriminarea împotriva oamenilor mici de statură, astfel încît unul dintre aceştia pare, iniţial, să-şi facă încălzirea pentru a juca şi rolul prinţului salvator, filmul se dovedeşte încă şi mai sensibil la cauza independenţei feminine, finalul lăsînd mai mult decît deschisă posibilitatea ca prinţul salvator, fie el înalt sau scund, să nu existe deloc.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.