Nici un om nu e o insulă

Publicat în Dilema Veche nr. 673 din 12-18 ianuarie 2017
Nici un om nu e o insulă jpeg

Fuocoammare / Fire at Sea (Italia-Franța, 2016), de Gianfranco Rosi

Filmul lui Gianfranco Rosi, premiat anul trecut la Festivalul de la Berlin cu „Ursul de Aur“ și proiectat la noi în cadrul „Oscar Weekend“, se petrece chiar pe o insulă – Lampedusa, bucata de pămînt italian pe care, potrivit lui Rosi, 400.000 de imigranți au ajuns de pe mare în ultimii douăzeci de ani (dintre care 15.000 au murit) căutîndu-și drumul spre Europa. Aceste informații scrise pe genericul de început sînt și singurele prezentate direct, sub forma unui documentar explicativ. Restul evenimentelor vor fi urmărite de cameră în stil observațional, fără comentarii din off, ca și cum aceasta ar fi fost un martor invizibil, împărțit între două povești intercalate, cu personaje care ocupă pentru un timp același spațiu, fără să se cunoască: cea a unei familii de localnici care nu află de imigranți decît de la radio și cea a imigranților înșiși. În prima dintre aceste părți, filmul e preocupat de recuperarea imigranților veniți de pe mare, recuperare pe care ne-o înfățișează sub forma unui proces – bărci ticsite de cîteva sute de oameni, amenințate să se scufunde, sînt interceptate de stații și căutate pe mare cu elicoptere, descărcate, pentru ca apoi oamenii aflați pe ele să beneficieze de îngrijire medicală. În această primă parte, Rosi nu insistă pe conturarea unei povești cu vreunul dintre acești refugiați. Imigranții rămîn un personaj colectiv, cu figuri anonime, chipuri care privesc înspre cameră și corpuri care sînt mutate de alți oameni dintr-o parte în alta. Imposibilitatea lor de a mai avea vreo opțiune reiese din felul în care se lasă cărați, percheziționați, direcționați dintr-o parte în alta de către cei care vin să îi debarce. La un moment dat, unul dintre ei cîntă o melodie ale cărei versuri le rezumă, în linii mari, parcursul. Dincolo de aceasta, refacerea acestui parcurs nu este recreată, lăsîndu-ne să percepem drumul lor pînă aici doar din ceea ce momentul prezent, al debarcării, percheziționării, consultului medical, ne lasă să întrevedem. La o percheziție, unul dintre polițiști spune în treacăt că hainele lor sînt atît de îmbibate de combustibil, încît o singură scînteie ar fi de ajuns pentru o explozie.

Povestea familiei italiene de pescari care își desfășoară viața obișnuită și liniștită în paralel cu cea a refugiaților are în centru un erou tipic filmelor lui De Sica, un băiat de 12 ani pe care camera îl însoțește în activitățile sale de zi cu zi, la școală, acasă sau pe barcă, unde învață să continue tradiția de pescari a familiei. Filmul nu umple golurile, nu explică, mai mult decît o fac acțiunile cotidiene, lucrurile asupra cărora ne-am putea pune întrebări – de pildă, cine sînt oamenii care au grijă de el? Mult mai în vîrstă pentru a fi părinții săi, mult mai aproape de niște bunici, ei se comportă totuși ca și cum ar fi singura sa familie. O imagine cu acesta sorbind paste aproape că reia scena din Hoții de biciclete, însă aici nu el este victima războiului – este mai degrabă băiatul de la masa bogată alăturată, e „cel care nu știe“: nu doar că nu are cum să afle despre realitatea paralelă a acelor oameni (nu urmărește, precum femeia care are grijă de el, știrile de la radio), ci are și o problemă cu un ochi leneș, pe care e obligat să-l facă să perceapă mai bine, acoperindu-l pe celălalt. Forțat de împrejurări să își acopere ochiul, nu mai reușește să distrugă la fel de bine cuiburile de păsări. Toate aceste trimiteri metaforice, alături de jocurile în care împușcă inamici invizibili în mijlocul cărora e surprins, se constituie în comentariul pe care îl face filmul la prima parte, observațională, a situației imigranților. Comentariul nu e departe de a fi ironic asupra percepției privitorului, care, ni se arată, s-ar putea să nu fie atît de bună, nici în ceea ce privește filmul, nici în ceea ce privește evenimentele prezentate: ceea ce sîntem tentați să luăm în această parte drept documentar observațional își dezvăluie de la început caracterul ficțional, înscenat, al situațiilor cotidiene la care asistăm. Femeia care are grijă de băiat sună la radio pentru a cere difuzarea unei melodii, „Fuocoammare“. Dar camera e deja acolo, pregătită să ni-l arate pe DJ, știe deja ceea ce, dacă s-ar fi petrecut spontan, nu ar fi avut cum să prevadă. 

Ancuța Proca este critic de film.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Despăgubire de 14,5 milioane de euro pentru un fermier din Focșani, care spune că Autostrada A7 îi ruinează afacerea
Afacerea de milioane de euro a unui vrâncean va fi distrusă de Autostrada A7, mai exact de sectorul Focșani-Bacău. Totuși, afaceristul a primit despăgubiri în valoare de peste 14,5 milioane de euro în primă instanță, conform deciziei Tribunalului Vrancea.
image
Traficantul de droguri în casa căruia a murit drogată o elevă de 16 ani, trimis în judecată. Cum a murit fata
Traficantul de droguri acuzat că i-a dat unei eleve de 16 ani un drog sintetic periculos, în urma căruia adolescenta a murit, a fost trimis în judecată, împreună cu alți doi minori.
image
Pensiile vor fi recalculate încă o dată după 1 septembrie. Ce categorie de cetățeni va încasa mai mult
Executivul se pregătește de o a doua recalculare a pensiilor, care va aduce și mai multor seniori majorări financiare consistente.

HIstoria.ro

image
Cine au fost agenții dubli din al Doilea Război Mondial?
Cea mai importantă parte a Operațiunii Fortitude a reprezentat-o rolul jucat de agenți dubli.
image
Când au apărut primele bănci din Țara Românească
Pe măsură ce viața economică a Țării Românești se dezvoltă, apar numeroase proiecte și încercări pentru organizarea instituțiilor naționale de credit. Î
image
Iuliu Maniu interceptat de Siguranță la ordinul lui Armand Călinescu
În 1932 Armand Călinescu e subsecretar de stat la Interne. La 5 decembrie el se mărturisește Jurnalului, ținut zilnic și pe ascuns: