Mult zgomot pentru nimic

Publicat în Dilema Veche nr. 826 din 19 decembrie 2019 - 2 ianuarie 2020
Mult zgomot pentru nimic jpeg

● Zavera (România, 2019), de Andrei Gruzsniczki.

De ceva vreme, fiecare an – și mai ales sezonul toamnă-iarnă, cînd intră în săli grosul producțiilor – aduce, în cinema-ul românesc, un alai de reziduuri ale Noului Val: filme blocate într-un epigonism al formulei cîștigătoare, dar ajunsă între timp atît de previzibilă, pe care a patentat-o Cristi Puiu în primele lui filme. „Dedramatizare“ a fost – și rămîne în continuare – cuvîntul-fetiș pentru această abordare care refuză să joace după cum îi cîntă Hollywood-ul, preferînd în schimb să dea emoția pe mute; dar dedramatizarea a ajuns, de la atîta saturație, un passage obligé care inhibă orice îndrăzneală a mizanscenei și nu mai spune nimic – poate doar că regizorul se află într-un impas: an de an, pe lîngă cîteva filme realmente interesante, sîntem forțați să trecem în revistă același joc actoricesc opac (sub care înțelegem că se pitulează o mare traumă nerostită), aceleași postúri chircite, rușinate sub privirea camerei, aceleași orașe generice și aceleași apartamente middle-class în care se coc teribile conflicte de cuplu.

Zavera lui Andrei Gruzsniczki e contender-ul ideal la titlul de necerismul anului (anul trecut poziția asta a fost ocupată de Un om la locul lui de Hadrian Marcu) – prin „necerism“ înțelegînd atașamentul pentru postulatele estetice vehiculate de filme importante ale Noului Cinema Românesc (opacizare psihologică, tempo lent al acțiunii, realism situațional etc.), care însă nu e dus pînă la ultimele sale consecințe (montaj „interzis“, muzică din off „interzisă“ etc.), mulțumindu-se cu o cale de mijloc: un astfel de film (al cîtelea?), prea timorat pentru a deveni agreabil publicului larg, prea indecis pentru a accede la o formă cît de cît interesantă, rămîne să atîrne într-o zonă cenușie, promițînd să fie uitat la ieșirea din sală.

Zavera bifează tot rețetarul de bază al NCR-ului: filmul este despre un bărbat (Dorian Boguță) nevoit să se confrunte cu moartea subită a prietenului său cel mai bun – care era și șeful lui. În preluarea sarcinilor de lucru ale acestuia din urmă, Boguță descoperă că amicul său nu era chiar un sfînt – îngropase firma la care lucrau în datorii –, asta în timp ce propria viață personală – mama bolnavă, căsnicia șubredă, relația instabilă cu cele două fiice – o ia la vale. Déjà-vu pe toată linia: iată din nou insul surprins „behaviorist“, în secvențe fără dialog, în care îi vedem ceafa mai mult decît suficient – ba împăturește tacticos o cutie de lapte, ba se enervează din cauza parbrizului murdar, indiciu deloc subtil că osatura sa interioară s-a cam fisurat; iată și înmormîntarea tratată într-o cheie light, din cîteva cadre (nu ca în Sieranevada); iată din nou drama intimistă a bărbatului corporatist care dă într-o criză a masculinității și ajunge să se văicărească despre cum niciodată nu a fost susținut, ținînd o pușcă în mînă – ăsta, v-ați prins, e plot twist-ul.

Gruszniczki a dat pînă acum două filme interesante: Cealaltă Irina (2010), despre un bărbat (Andi Vasluianu în cel mai bun rol al său) care se trezește că soția, plecată la muncă în afară, revine acasă în sicriu, în circumstanțe cu totul dubioase; și Quod erat demonstrandum (2014), despre o afacere de spionaj pe vremea lui Ceaușescu. Ambele bricolau cu principiile „minimaliste“ ale Noului Val, pe care însă le deturnau către formula de gen a thriller-ului. Incongruența dintre aceste două partituri – cum să conciliezi suspansul de thriller cu timpii morți specifici NCR-ului – genera unele momente tari: vezi, în Cealaltă Irina, senzația de-a dreptul insidioasă (spectatorul știind ceva mai multe lucruri decît personajul) că soția își refăcuse viața în străinătate alături de altcineva, în timp ce soțul, nebănuitor, caută să investigheze pe cont propriu moartea acesteia, lovindu-se însă de birocrația lentă. Cele două filme mai aveau un atu – întorceau pe dos unele locuri comune cu care se defila în general în cinematografia autohtonă: Cealaltă Irina vorbea despre oameni dintr-o pătură socială defavorizată (femeia e nevoită să lucreze precar, cu ziua, în afară) – depărtîndu-se deliberat de segmentul clasei de mijloc care a fost terenul privilegiat în majoritatea filmelor românești recente; QED reușea să discute comunismul – după cum a remarcat Andrei Gorzo – din afara dihotomiei anticomunism-ostalgie: în fond, două atitudini care, oricît de diferite în aparență, ascundeau de multe ori aceleași prejudecăți simplificatoare, pe care acest film le evita abil.

Pe de altă parte, slăbiciunile Zaverei sînt evidente la tot pasul; cel mai tare deranjează carcasa pretențioasă a filmului, care – deși pedestru ca realizare – ține să fie garnisit cu tot soiul de dialoguri „adînci“ și referințe spectaculoase: Boguță discută cu prietenul său despre un moment (oedipian, ce mai) din copilărie, cînd tatăl i-a promis că îi ține șaua bicicletei și n-a făcut-o; mai tîrziu, același Boguță poartă un dialog complet lipsit de sens cu florăreasa pe tema semnificației titlului Celui mai iubit dintre pămînteni; ca să nu mai amintesc de împărțirea filmului în gimnopedii, sau de scena post-înmormîntare: într-o încăpere modernă, apropiații mortului stau pe canapea nemișcați, privind spre nicăieri, din off se aud gnossiennele lui Erik Satie, iar tot acest tablou (involuntar?) absurd pare desprins dintr-un film satiric despre metehnele găunoase ale burgheziei. Zavera (titlul pompos al anului, după Pororoca în 2018), adică „zgomot, balamuc, larmă, tevatură“ pentru nimic.

Zavera rulează în cinematografe din 6 decembrie.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Soldati rusi in Ucraina FOTO Profimedia jpg
Putin anulează datoriile financiare ale soldaţilor ruși care se angajează să lupte cel puțin un an în Ucraina
Preşedintele rus Vladimir Putin a promulgat, sâmbătă, o lege prin care soldaţii care semnează cu Ministerul Apărării un contract pentru a lupta pe frontul din Ucraina vor fi scutiţi de datoriile financiare acumulate.
skynews zvi kogan uae 6755641 jpg
Mossad-ul investighează dispariția rabinului din Abu Dhabi. Anchetatorii israelieni vorbesc despre un incident terorist
Agenția israeliană de informații Mossad investighează dispariția unui rabin din Abu Dhabi, după ce a primit informații care indică un „incident terorist”.
horoscop freepik jpg
Horoscop duminică, 24 noiembrie. Mutări importante în viața unui nativ, bani cu nemiluita pentru altul
Lorina, astrologul Click!, vine cu predicțiile complete pentru toate cele 12 semne zodiacale pentru ziua de duminică, 24 noiembrie.
AEP observatori internationali foto AEP jpg
Ce le-a transmis conducerea AEP observatorilor internaţionali acreditați la alegerile prezidențiale 2024
Conducerea Autoritatății Electorale Permanente s-a întâlnit, sâmbătă, cu observatorii internaționali acreditați la alegerile prezidențiale. Toate activitățile pentru organizarea alegerilor prezidențiale sunt în grafic și au fost realizate potrivit calendarului aprobat de Guvern le-a transmis AEP.
WhatsApp Image 2024 11 23 at 18 21 06 jpeg
Trei turiști francezi au rămas blocati cu masina în noroi pe drumul unui cunoscutul obiectiv din județul Buzău
Trei cetățeni francezi au fost recuperați din zona montană de către jandarmi, după ce au rămas cu mașina blocată în noroi pe drumul spre un cunoscut obiectiv turistic al județul Buzău.
Elena Lasconi, Nicolae Ciucă, Mircea Geoană, Marcel Ciolacu, George Simion și DIana Șoșoacă  FACEBOOK jpg
Cum ar vota românii educați la alegerile prezidențiale? Diaspora, marea necunoscutǎ. Surprizele studiului realizat de un profesor de la Princeton University
Politologul Grigore Pop Elecheș, profesor la titrata Princeton University, explică, într-o analiză pentru „Adevărul”, cum ar putea Elena Lasconi să devină marea surpriză a primului tur al prezidențialelor și cum ar putea să-l învingă pe George Simion.
pompieri smurd jpg
O secție de votare a luat foc. Incendiul a izbucnit la acoperișul căminului cultural. Materialele electorale, sub paza polițiștilor
Incendiu la o secție de votare din județul Dâmbovița. La fața locului au mers pompieri și polițiști, însă autoritățile au fost nevoie să caute un alt spațiu pentru amenajarea secției. Materialele electorale se află sub paza polițiștilor.
FOTO 1 JPG
Puccini la Operă, Rossini la Sala Radio
Anunțata premieră cu „Gianni Schicchi” s-a produs nu în foaierul principal al Operei, ci în cel Galben de la etajul întâi, sub formă de mini-spectacol cu acompaniament de pian.
WhatsApp Video 2024 11 23 at 17 47 47 mp4 thumbnail png
Urmărire și focuri de armă pentru oprirea unui șofer beat, care a furat o mașină dintr-o parcare. A lovit cinci autoturisme și două autospeciale de poliție
Un șofer de 21 de ani a fost urmărit în trafic de polițiștii din județul Olt, după ce a furat o mașină dintr-o parcare. În timpul incidentului au fost acroșate cinci autoturisme parcate și două autospeciale de poliție. Polițiștii l-au oprit cu focuri de armă.