Moara cu noroc

Publicat în Dilema Veche nr. 627 din 25 februarie - 2 martie 2016
Moara cu noroc png

Orizont (România, 2015), de Marian Crişan.

Apărut după cîteva filme care l-au consacrat pe Marian Crişan ca un cineast important pentru generaţia sa, precum Morgen şi Rocker, apreciate de critică şi premiate în festivaluri, recentul Orizont e mult sub nivelul lor – încercarea sa de adaptare cinematografică a nuvelei lui Slavici Moara cu noroc, sub forma unui thriller cu accente realiste (combinaţie folosită cu succes şi de Radu Muntean în Un etaj mai jos), nu ajunge să se susţină.

Orizont se concentrează asupra unui studiu de personaj ardelean molcom-ursuz, aproape ermetic (Lucian, interpretat de András Hatházi) şi asupra încercării sale, urmată de eşec, de a trăi confortabil ca administrator (şi bucătar) al unei afaceri de familie, la o pensiune din munţi deţinută de un olandez (amintind într-o oarecare măsură de The Shining). Ceea ce filmul lui Crişan nu ajunge să puncteze convingător e consistenţa acelor motive pentru care personajul său nu reuşeşte să-şi atingă scopul. Potrivit nuvelei (şi adaptării sale mai vechi, filmul lui Victor Iliu din 1955), aceste motive decurgeau din tensiunea creată prin duplicitatea crîşmarului care, încercînd să împace şi capra, şi varza – şi justiţia care îl voia arestat pe Lică (reprezentată de Pintea), şi pe sămădău, astfel încît să poată cîştiga mai mulţi bani –, e constrîns şi de o parte, şi de alta, pînă la cedarea sa. Această tensiune e mult diminuată în Orizont, unde atît Zoli (Zsolt Bogdán), cît şi oamenii săi apar mai degrabă ca nişte clienţi aroganţi şi zeflemitori decît ca nişte criminali, iar metodele lor sînt puse mai mult în slujba coruperii decît a constrîngerii. Conflictul dintre Lică şi Ghiţă, redat în nuvelă ca un joc de-a şoarecele şi pisica, în care inocentul e prins treptat în plasa propriilor slăbiciuni şi folosit ca instrument al crimelor, nu fără împotriviri, zvîrcoliri de conştiinţă şi ezitări, e aici o cedare fără luptă. Atunci cînd oamenii lui Zoli vin să îi ceară bani în numele şefului lor, Lucian nu opune rezistenţă, concluzionînd, deşi acţiunea nu o arată, că ei fac legea acolo. În aceeaşi scenă din nuvelă, Ghiţă se împotrivise şi inversase raportul de putere dintre el şi sămădău, iar pierderea banilor, împreună cu înmînarea cheilor de la cîrciumă şi cu pierderea demnităţii sale erau centrale, amintind de un pact mefistofelic. Cea de‑a doua sursă de tensiune, care decurgea în nuvelă din relaţia lui Ghiţă cu legea, e aici ştearsă, lui Pintea (Valeriu Andriuţă) îi lipsesc motivaţiile personale, iar pericolul arestării lui Lucian pentru crimele lui Zoli e disipat. Suspansul thriller-ului, care provenea în opera literară din lupta pentru putere (în care controlul e deţinut cînd de unul, cînd de celălalt), e aici cel mult un efect al atmosferei, construit pe baza muzicii şi a unor efecte de lumină (destul de repetitive, ca în cazul luminii proiectate de faruri pe chipurile personajelor) şi prin folosirea peisajului izolat (imaginea e semnată de Oleg Mutu), fără să decurgă şi din poveste.

Schimbarea finalului intrigii mută accentul de pe procesualitatea crimei, care la Slavici şi Iliu era construită prin îndepărtarea treptată de familie, strecurarea bănuielilor, dezvoltarea unei plăceri pentru violenţă şi punerea apropiaţilor, inclusiv a copilului, în pericol (relevantă e în acest sens scena care descrie jocul cu cîinele, văzut în nuvelă ca un act de vio­lenţă). În Orizont, acest proces e scindat, scena respectivă e introdusă în prima parte, cînd nu mai e indicatorul unei refulări (e înainte ca Lucian să înceapă afacerile cu Zoli şi înainte să prindă gustul pentru violenţă), iar finalul sugerează cel mult că cine îndură accesele de vio­lenţă şi putere ale altora sfîrşeşte prin a se exprima tot prin violenţă. Întreaga trecere din nuvelă de la imaginea luminoasă a familiei, a morii ca ax de susţinere a locului şi a oamenilor, la întuneric, oase albe şi cenuşă nu transpare cîtuşi de puţin în adaptarea lui Crişan.

Trecerea de la mijloacele stilistice expresioniste din filmul lui Iliu şi de la stilul indirect liber al nuvelei, care e înţesată de detalii despre emoţiile, îndoielile şi intenţiile personajelor, la stilul mai realist, care nu ne mai oferă acces la interpretările lor, ar fi putut să se concretizeze în Orizont prin mai multă acţiune, dialog şi densitate a mizanscenei.

Ceea ce făcea ca Un etaj mai jos, la rîndul său un film de suspans despre un bărbat cu probleme de conştiinţă, să fie totodată o lucrare de cinema realist care pune probleme în maniera lui Hitchcock se baza în mare parte pe o întrebare pe care Muntean o lasă să rămînă şi după final în conştiinţa spectatorului, întrebare care devenea axul naraţiunii, aşa cum, din punctul de vedere al mizanscenei, devenea spirala scării de bloc. Între răspunsurile pe care spectatorul le-ar fi putut găsi (de natură morală, socială, psihologică) rămînea o ambiguitate menită să îl facă să privească în jos, în întuneric. În Orizont, fineţea apropierii de Hitchcock e redusă la viorile de pe fundal şi la tablouri cu cerbi.

Ancuța Proca este critic de film.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Tragedia de la Cluj. Cine sunt cele trei persoane care s-au electrocutat în piscină. Cum s-a petrecut incidentul
Un fost director de bancă se numără printre cei trei clujeni găsiți electrocutați lângă piscină. Ovidiu Mureșan avea 46 de ani și este descris de prieteni drept un „om extraordinar”. Alături de el au murit și părinții lui.
image
Adevăratul al 12-lea jucător al României la Euro 2024: povestea fanului admirat de o lume întreagă EXCLUSIV
Mulți politicieni s-au grăbit să-și asocieze imaginea cu victoria României în fața Ucrainei. În realitate, susținătorii admirabili ai tricolorilor sunt cei care s-au chinuit să ajungă în Germania. Iar acolo au plâns de bucurie. Printre ei, Cezar Micheten, cu o poveste superbă.
image
Trei lucruri surprinzătoare despre moarte. Dezvăluirile unei asistente medicale: „Știau oarecum ce se întâmplă”
O asistentă medicală a dezvăluit trei lucruri pe care le-a sesizat în legătură cu moartea: de la faptul că oamenii pot auzi chiar și atunci când sunt inconștienți până la faptul că deshidratarea face ca procesul să fie mai puțin dureros, relatează Daily Mail.

HIstoria.ro

image
Iuliu Maniu interceptat de Siguranță la ordinul lui Armand Călinescu
În 1932 Armand Călinescu e subsecretar de stat la Interne. La 5 decembrie el se mărturisește Jurnalului, ținut zilnic și pe ascuns:
image
,,Haide, haide RPR, du-ne la victorie!” România la preliminariile „Euro 1960”
Pe 6 iunie 1958, Agerpres anunța că Uniunea Europeană de Fotbal (UEFA), în cadrul congresului său ținut la Stockholm, a luat hotărârea organizării competiției internaționale „Cupa Europei”.
image
Jurnalul lui Mihail Bulgakov, confiscat de NKVD
Manuscrisele nu ard!, proclamă solemn domnul Woland în Maestrul şi Margareta al lui Bulgakov.