Misterul Lisabonei

Publicat în Dilema Veche nr. 973 din 1 decembrie – 7 decembrie 2022
image

 A Religiosa Portuguesa (Portugalia-Franța, 2009), de Eugène Green.

Cineastul Eugène Green pășește în Lisabona pe urmele unei imagini: imagine a trecutului (cu vapoarele pline de containere care alunecă în jos pe Tajo și actorul costumat în cavaler, ocheadă abia disimulată înspre trecutul colonial al țării), imagine a spiritualității (măicuța care, noapte de noapte, îngenunchează îndelung în fața unui altar), imagine, în fine, a cinematografului (cu toți acești mari autori, de la Manoel de Oliveira la João César Monteiro, care au impus o metodă minunată, o lumină de neuitat, un mod de a face pace cu tradiția literară a Portugaliei). Ca urmare, A Religiosa Portuguesa nu descoperă nimic – dar revelează totul, într-un acord sublimat al celor lumești (peisaje, personaje) cu cele de deasupra (motive mistice, motive narative). Alegînd să vorbească despre turnarea unui film istoric în oraș, Green nu face nici punere în abis, nici voyeurism de culise într-ale artei regiei; mai degrabă, el concepe un univers rotund în care sensurile – măicuța reală și măicuța din filmul-în-film, de pildă – își corespund miraculos, iar prozaismul cotidianului e absorbit organic în materia poetică a lumii puse în scenă. O privire nouă apare atunci, magnetizată nu atît de un romantism cu parfum desuet, ci de posibilitatea ca vechiul să se reflecte cu pasiune în acest prezent etern, atemporal pe care îl poate favoriza cinema-ul.

Căci, la o vizionare în grabă, A Religiosa Portuguesa riscă să pară prea absorbit de propria excentricitate. Mai bressonian decît însuși Bresson, filmul dezvăluie interpretări lipsite de modulație, precum și acest artificiu care stoarce împrejurimile de bîțîiala lor postmodernă. O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri. Respingînd vulgaritatea, Green riscă să fie asimilat – cu interesul său pentru catedrale, străduțe în pantă pe care circulă funiculare etc. – unei calofilii periculos de apropiate de snobism, care transformă orașul în carte poștală fantasmată. Să privim însă mai atent – să lăsăm, adică, filmului șansa de a construi de la zero o lume în lumea noastră, pe care aproape nimic să nu o diferențieze de aceasta din urmă. Unde „aproape” înseamnă niște trucuri mărunte de cineast: un fior care scutură dispozitivul mizanscenei, o lumină duioasă care îmbracă un chip, ba poate chiar și o fulguranță a grației. Mărunte, dar decisive.

Într-o remarcabilă scenă, autorul filmului-din-film (însuși Green) și actrița principală (Leonor Baldaque) asistă la un café concert. Un film mai convențional ar fi insistat, eventual, pe cîteva acorduri de instrument, pe două-trei planuri largi cu publicul, pe un climax vocal al cîntăreței. Nu și A Religiosa Portuguesa, care include o piesă întreagă de fado, cu timbru sfîșietor, apoi încă una, mai săltăreață, parcă pentru a-și refuza pînă la capăt solemnitatea momentului, fără a o nega cu totul. Mă interesează această scenă pentru că văd în ea, reunite, mai multe calități importante ale filmului: întîi de toate, muzicalitatea sa, întinsă aici pînă la stadiul unei întrupări explicite, un fel de clip autonom în care putem citi, printre altele, „bucuria de a cînta” (clișeul își recapătă sensul deplin în fața acestei performanțe muzicale care devine, astfel, și o performanță actoricească); apoi, durata sa ieșită din comun; în fine, capacitatea mizanscenei de a transforma acest eveniment uzual pentru orice capitală europeană într-o secvență încărcată mistic, cu lumina caldă, de capelă, care se reflectă pe chipurile ascultătorilor, și cu senzația că asistăm la o scenă de veghe sau la un remake contemporan al Pasiunii, artă vie a Evului Mediu.

Înțelegem, atunci, că filmul reușește să vorbească despre lucrurile cele mai grave – grave și pentru că au sfîrșit la periferia conștiinței colective, înspre prejudecăți de tot felul – printr-un sistem simplu și umil, care transformă realul într-un teatru de fantome al credințelor de ieri. Băiatul orfan pe care actrița îl întîlnește zi de zi la un colț de stradă servește, așadar, pentru a rotunji definitiv mitul matern, atașînd firele rebele care trimit, toate, către ideea unei iubiri unice în viața oricărui om. Protagonista, frustrată după o serie de relații amoroase pasagere, e liberă să se împlinească acum, alături de micul Vasco, acest dar neprețuit pe care Lisabona, cu misterul său, îl oferă celui care știe să privească. Într-un joc al oglinzilor, turnarea filmului nu mai reprezintă decît posibilitatea de a accede – prin prozaism: acest „am cîteva zile de filmare la Lisabona” ajunge să sune aproape obscen în lumea lui Green – către o dimensiune superioară: actrița determină un trecător să renunțe la suicid și, aidoma unei măicuțe în straie profane, face lumină în jurul ei.

A religiosa portuguesa este disponibil pentru vizionare online, pe platforma MUBI. 

Victor Morozov este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.