Metamorfoza unui cîine

Publicat în Dilema Veche nr. 630 din 17-23 martie 2016
Metamorfoza unui cîine jpeg

● Mîini. Gesturi. Artă / Il gesto delle mani / Hand gestures (Italia, 2015), de Francesco Clerici.

Mîini. Gesturi. Artă, premiat anul acesta în secţiunea „Forum“ a Festivalului de la Berlin, e un documentar observaţional care reuşeşte să fie deopotrivă o riguroasă incursiune istorică, un studiu tehnologic şi totodată poetic asupra unui proces artizanal, o introducere în domeniul sculpturii şi explorare a filmului ca mediu, toate adunate în cele 77 de minute în care urmărim transformarea unui cîine din ceară (roşie) în bronz. Prelucrarea se petrece într-o atmosferă pe cît de firească, pe atît de sugestiv mitică, într-o turnătorie artizanală veche de aproximativ 100 de ani, folosind un proces şi mai vechi (din secolul al VI-lea î.e.n.), păstrat din generaţie în generaţie pînă astăzi, pe care regizorul Francesco Clerici – aflat la primul său lungmetraj – ne face să-l percepem ca pe un ritual.

Documentarul se deschide cu stadiul în care Velasco Vitali, creatorul unei opere cuprinzînd sculpturile unor cîini, crestează în ceară ultimele detalii ale „pielii“ uneia dintre acestea, fără vreun comentariu asupra stadiilor anterioare (de concept, proiectare etc.). Clerici ne invită, aparent, să privim evenimentele prezentate din perspectiva unui proces tehnologic, în care interesul ne e menţinut prin stîrnirea curiozităţii asupra rezultatului final, urmărind, printre altele, cizelarea formei de ceară formate din bucăţi cu muchii crestate, acoperirea acesteia cu o masă care va deveni solidă, arderea, dezgroparea cîinelui de bronz, şlefuirea şi curăţarea sa cu aer şi substanţe chimice. Toate acestea sînt redate aproape fără cuvinte, pe fundalul reconstituit al unor zgomote minore şi pe muzica lui Serghei Prokofiev, fără comentarii din off sau explicaţii introduse în timpul procesului, care să clarifice o manevră sau alta. Concomitent cu această perspectivă asupra evenimentelor ca procese tehnologice şi a sculpturii ca obiect implicat în ele, culorile, textúrile, sunetele sugerează aproape o intrigă ficţională, trimiţîndu-ne la o schemă de interpretare paralelă, în care cîinele e un personaj. Atunci cînd suprafaţa lui (din ceară roşie) e crestată cu un cuţit încins, sunetul cerii care se topeşte şi picurii roşii care se scurg ne invită să simţim acţiunea mecanică efectuată asupra sa, să îl percepem ca pe o vietate, în ciuda convenţiei ştiinţifice acceptate de obiect. La fel, atunci cînd cîinele de ceară e încastrat în beton, urmărim prefacerile sale (arderea, scoaterea din cuptor) şi manipularea sa (la un moment dat e lăsat să atîrne de un cîrlig de macara) ca obiect, însă sîntem conştienţi în fiecare clipă de ceea ce se află în interior. Felul în care Clerici filmează materia – de la ceară la amestecul de substanţe, la magma de bronz – e un spectacol în sine. Trecerea paletei de culori de la roşu la ocru, la verdele fosforescent al focului din cuptoare, însoţită de textúri de diferite consistenţe şi de mişcările mîinilor printre aceste textúri, e de-a dreptul sinestezică. Aceste comentarii asupra corporalităţii, care ba e prezentată ca însufleţită, ba nu e, sînt dublate de cele asupra corporalităţii artizanilor, prin accentuarea apropierii lor de foc sau de substanţele fierbînde, de care îi desparte folia strălucitoare a unor haine de protecţie. Felul în care se mişcă printre materiale fără să vorbească (aproape ca într‑un film mut însoţit de muzică) e în sine o sursă de suspans, făcîndu-ne conştienţi de fragilitatea lor în contact cu structurile uriaşe. Replicile lor sînt puţine, dar sugestive – atunci cînd e chemat să vină mai aproape de sculptură, unul dintre ei răspunde: „Eh, cît de aproape pot, fără să fiu prins“.

Metoda artizanilor de astăzi e comparată, prin intercalarea unor imagini de arhivă din 1967, cu metoda aproape identică a artizanilor de atunci, lă­sînd impresia, prin selecţia secvenţelor, montaj şi poziţia camerei, că între cele două bucăţi temporale izolate, materialele, sculpturile şi oamenii înşişi sînt alţii, însă gesturile – felul în care artizanii îndeplinesc aceleaşi sarcini, prin aceleaşi mişcări – au rezistat timpului. La fel, modul în care Clerici realizează montajul, concentrînd fiecare oră de lucru într-un minut (crearea sculpturii concretizează 77 de ore în total, iar filmul cuprinde 77 de minute) şi selectînd din acea oră acele gesturi esenţiale, dă naștere la nişte elipse, unite la rîndul lor, ca şi imaginile de arhivă, de persistenţa mişcărilor. Folosirea fragmentelor de film vechi, realizat pe 16 mm, în contextul temei pe care o abordează (ce se păstrează și ce rămîne din scurgerea timpului) aduce documentarul aproape de problematizarea filmului ca medium. El ar putea fi interpretat şi ca o aducere în discuție a unei teme actuale, aceea a persistenţei filmului doar prin „gest“ (acela de a filma, implicînd o echipă), şi nu prin celelalte elemente – pelicula fotografică, regizorul ca principal creator.

Ancuța Proca este critic de film.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

WhatsApp Video 2025 01 17 at 18 11 46 mp4 thumbnail png
O fata moartă bântuie familia Lucescu. Tatăl ei, cioban din Otopeni, stinge televizorul la știrile sportive: „Nu pot să-i iert!”
Din 1991, de când i-a murit fiica în accident auto, Lincu Miu, 85 de ani, are un dinte împotriva familiei Lucescu, fiul Răzvan (55 de ani) și tatăl Mircea (79 de ani).
Orasul Uricani Foto Daniel Guță  ADEVĂRUL (97) jpg
De ce mulți români fug de blocurile comuniste: „Găsești vecini cu zero inițiative și zero posibilități. Dar se cred la ei pe moșie”
Construite în ritm alert începând din anii ‘50, pentru milioanele de români care și-au părăsit satele sărăcite de colectivizare pentru a începe o nouă viață orașele aflate în plină expansiune industrială „blocurile comuniste”, acum cu o vechime de zeci de ani, îi intrigă pe numeroși români.
Parcare cu panouri solare FOTO Shutterstock
Europa a produs mai multă electricitate din soare decât din cărbune. „Energia solară este steaua în ascensiune”
Europa a produs, în 2024, mai multă energie electrică din soare decât din cărbune. Analiştii sunt de părere că este o „piatră de hotar” pentru tranziţia către energia curată.
alimente inima jpg
Ce trebuie să eviți să consumi pentru o inimă sănătoasă
Este nevoie de o serie de comportamente și practici pentru a proteja sănătatea inimii. Moștenirea genetică și istoricul familial joacă și ele un rol important, dar există multe măsuri pe care le putem lua pentru sănătatea noastră pe termen lung.
islanda  jpg
Țara din Europa în care educația, sănătatea și electricitatea sunt gratuite. Aici nu există armată, McDonalds și nici închisoare
Islanda este țara în care educația și sănătatea sunt gratuite. Nu există McDonalds și nici închisoare. Clinicile private nu există pentru că nu este nevoie de ele. Spitalele publice oferă servicii medicale excelente. landa este una dintre puținele țări din Europa care folosește încălzirea urbană.
paste jpg
Pastele și cartofii reîncălziți previn cancerul de colon. Specialist: „Amidonul rezistent protejează celulele intestinale”
Există câteva alimente care, consumate într-un anumit mod, ar putea reduce riscul apariției cancerului și cu până la 60%. Este concluzia mai multor specialiști englezi care au făcut această descoperire în urma mai multor cercetări.
lingouri de aur Foto Magnor png
Cât de mult se va scumpi gramul de aur în acest an: Prețul a ajuns deja la maxime istorice în România
Aurul a fost considerat dintotdeauna un activ de refugiu, fiind preferat de oameni ca investiţie sigură, neafectată de inflaţie sau de vicisitudinile economice, care poate fi cumpărată şi vândută cu uşurinţă.
image png
Secretele bucătarului pentru un pește prăjit perfect: cum să obții o crustă crocantă și un interior suculent
Peștele prăjit este unul dintre cele mai îndrăgite preparate din bucătăria internațională. Dar, pentru a obține acel echilibru ideal între crusta aurie, crocantă și carnea fragedă, trebuie să cunoașteți câteva secrete culinare.
emily ratajkowski lenjerie intima rosie profimedia jpg
Emily Ratajkowski, sexy în lenjerie intimă! Se zvonește că are un nou iubit
Emily Ratajkowski (33 de ani) a oferit fanilor o primă privire asupra noii sale campanii pentru un brand italian de lenjerie intimă, dedicată Valentine's Day. Modelul a împărtășit câteva imagini care o surprind într-un set elegant format din sutien și chiloți, într-o atmosferă romantică