Melodramă pentru mileniali

Publicat în Dilema Veche nr. 1015 din 21 septembrie – 27 septembrie 2023
image

 Past Lives (SUA-Coreea de Sud, 2023), de Celine Song.

Melodrama trăiește. Nu ca o periodică sesiune de testare a codurilor sale la contactul cu vremuri noi, pentru a vedea dacă ele mai pot da în continuare la iveală, așa cum o făceau cîndva, fățărnicia și carențele politice ale unei societăți – ca în filmele lui Todd Haynes, de pildă, unde regulile constrîngătoare ale jocului deveneau cu atît mai necesare cu cît ele ilustrau decalajul dintre pofte și morală, adevăr intim și norme impuse. De la Douglas Sirk la Todd Haynes, această poveste a timing-ului nefericit, în care două ființe se ratează mereu la milimetru, servea ca evidențiator aproape dialectic al tuturor concluziilor care, din diverse motive, nu puteau fi spuse cu subiect și predicat, ci doar sugerate. 

Am fi putut crede că, pe măsură ce definiția iubirii acceptabile se lărgește în lumea occidentală, nevoia de melodramă se va pierde. Însă melodrama, cu imposibilul său, revine. Numai că ea nu mai servește, acum, drept indicator ideologic mascat, accesibil doar inițiaților. Dimpotrivă: astăzi, ea pare să consfințească, aproape tautologic, un acord între o sensibilitate melodramatică și o anumită formă de narațiune adecvată. Paradox: de la conflictul de odinioară, cel în care melodrama avea misiunea de a suplini o lipsă – neputința de a rosti adevărul sus și tare, de exemplu –, am ajuns să vedem genul drept garant al unei forme de noblețe culturală, o oază de calm într-un climat de gălăgie a imaginilor turate la maximum. Melodrama nu mai e o necesitate internă a sistemului, o breșă prin care să pătrundă critica, ci un lux al cinema-ului „curat”, care restaurează ordinea de mult pierdută.

Paradox și nu prea: căci, de fapt, am desenat o buclă – de la un gust burghez (cel care vedea în cinema-ul hollywoodian clasic un prilej de evadare distractivă) la altul (cel care vede în filmele de festival un act de distincție care trebuie subliniat ca atare). Împotriva unei direcții stridente și bășcălioase (Östlund, Lánthimos etc.) se naște o alta cu sonorul dat la minimum, care face din decență unica stare de fapt posibilă (Aftersun de Charlotte Wells, Falcon Lake de Charlotte Le Bon). Cel mai recent intrat în tabăra din urmă, Past Lives de Celine Song: încă un film care își propune să ne impresioneze prin bunul-gust afișat – interioarele sînt mereu primitoare, locațiile mereu fotogenice – și să ne arate o lume în care nimeni, niciodată, nu cade în păcatul crizei de nervi, deși motive ar exista din belșug.

Cu alte cuvinte, Past Lives ne momește cu această delicatețe aproape patologică. Toate imaginile sale sînt ștampilate cu „rafinat”, „sofisticat”, „seducător”. Melodrama – acest destin crud al unor suflete care nu pot fi împreună din motive exterioare, deși se iubesc din fragedă pruncie – e mai mult decît o simplă opțiune printre altele. În fond, între lacrimi (manipulare emoțională) și nostalgie (patină retro) nu trebuie neapărat ales. Efectul „melo” ajunge să însemne automat „trecut” tocmai pentru că melodrama, ca intervenție deghizată în miezul unui real problematic, nu își mai găsește temei într-o epocă în care totul este permis, sau ar trebui să fie. Așa se face că însuși recursul la acest gen trimite din start către o formă paseistă de respectabilitate. Această exploatare a lui „ce filme se făceau odată” nu e inocentă: ea amintește de vremuri în care morala era mai strictă, iar statement-ul politic mai subtil. Numai că azi, ea are menirea de a-și gratula spectatorii, încredințîndu-i că asistă la o expresie înaltă a culturii, în care pînă și evidența este rostită pe ocolite.

Reținerea, încetineala, tăcerea nu mai sînt azi marker-i antisistem. Mai degrabă, ei sfîrșesc prin a reafirma păguboasa opoziție dintre o artă pretins nobilă și o producție culturală plebee. Într-un film precum Past Lives, care face dintr-un posibil adulter ditamai craterul din viața lipsită de privațiuni a unor mileniali anxioși, toată această înfrînare nu e simplă găselniță a mizanscenei: e pretextul de elevație al unei arte corporatiste în zona regimurilor artistice care, chipurile, îndeamnă la gîndit. Ce mai contează, atunci, că totul, în rest – de la premisa kitsch la dulcegăria acestei dramaturgii pline de „sensibilitate” –, aduce a conformism în numele unei viziuni superficiale asupra existenței? Past Lives e reprezentativ pentru o pătură generațională ce, împotriva umorului și a nervului, revine mofturos la o formă de autocelebrare afectată în care alege să vadă culmea radicalismului.

Past Lives rulează în cinematografe din 22 septembrie.

Victor Morozov este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.