Melancolie pariziană

Publicat în Dilema Veche nr. 963 din 22 septembrie – 28 septembrie 2022
image

● Les Passagers de la nuit / Pasagerii nopții (Franța, 2022), de Mikhaël Hers.

Ce face, de vreun deceniu încoace, cineastul Mikhaël Hers ar trebui să se cheme, conform unui clișeu la modă astăzi, „film de atmosferă“; altfel spus, o experiență audiovizuală în care te poți regăsi ca-ntr-o oglindă și care, pentru a fi savurată, depinde în bună măsură de cît de mult din tine ești dispus să-i acorzi. N-am nici o îndoială că unii spectatori vor găsi Les Passagers de la nuit, cel mai recent titlu al său, insuportabil de zaharisit, în timp ce altora li se va părea de-a dreptul răscolitor – eu însumi situîndu-mă rînd pe rînd în ambele tabere, de-a lungul a două vizionări despărțite de cîteva luni și cîteva stări sufletești contradictorii. Muzica, vinietele urbane seducătoare, personajele atașante reprezintă tot atîtea elemente de mare risc, pe care însă Hers le folosește din belșug, cu generozitate mereu reînnoită, iar pentru mine ele sînt, astăzi, și un semn de îndrăzneală: îndrăzneala de a fi pro-melodramă și contra-cinism, îndrăzneala de a te lipsi de manieră, în favoarea unui stil invizibil și doar aparent desuet, îndrăzneala, în fine, de a arăta Parisul din perspectiva îndrăgostitului, ca un oraș care încă mai poate fi locuit și unde încă mai trăiesc oameni normali.

Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit. Am dat a înțelege mai sus că, prin modul său de a povesti și prin conținutul poveștilor sale, Hers se plasează pe un teritoriu contestat. Lucru paradoxal, dacă e să ne gîndim că toată filmografia lui stă așezată pe un mare gest cinematografic de conciliere. Dar am ajuns, astăzi, să cerem de la cinema-ul de artă mai mult și mai mult, din frica de a nu-l vedea cuprins de ghearele mainstream-ului, astfel încît un autor care oferă, cu blîndețe, fapte de rutină invită automat la calificative precum „mic“, „intim“, „modest“. Dacă însă Hers parcurge acest traseu al reconstrucției sufletești cu atîta convingere de la film la film – personajele sale ajung mereu la lumină, iar lumea se dovedește a fi, în mod invariabil, un loc bun –, asta se datorează refuzului strategiei și al „politicii“ (adică al calculului), în favoarea unui suflu statornic de cumsecădenie. Îmi vine să zic că, prin scenariile sale abundente în vorbe duioase și în bule sociale liniștite, Hers este primul cineast demn de luat în seamă al epocii self-help.

p 17 jpg

De unde și senzația că Les Passagers de la nuit este un adevărat și binevenit film de „evadare din cotidian“ (alt clișeu) înspre un timp mai vechi, căruia să vrem (e talentul lui Hers) să-i aparținem. Pentru primul lui (pseudo-)period piece, cineastul a ales anii ’80 și Parisul (care, în cazul său, nu e o alegere, ci un imperativ): perioadă interesantă, care cred că l-a incitat prin componenta sa de „început al sfîrșitului“ – mai moale și mai languroasă decît anii ’70, moment de militantism și de speranță, decada următoare are avantajul, din punct de vedere melodramatic, că spune o poveste a regresului și a eșecului, dar din care nu lipsesc clipele de poezie și de frumusețe. Hers ne poartă de la vestea alegerii lui Mitterrand – include imagini de arhivă cu bucuria populară de pe străzi – pînă în 1988, în pragul începerii celui de-al doilea mandat, cînd iluzia stîngii se destrămase deja, iar resemnarea nu mai putea fi dreasă decît prin relații interumane de prietenie ­(nu-i o vorbă în vînt pentru acest film) și bunătate non-ideologizată. Tocmai acest balans între o dulce resemnare de zi cu zi și o interacțiune neașteptată care are darul să îndrepte lucrurile, fără a le scoate din țîțîni, e centrul constitutiv al operei lui Hers.

Cu Les Passagers de la nuit, Hers reușește să marcheze cîteva puncte importante, și-n primul rînd acest rol al Charlottei Gainsbourg, splendidă în transferul dintre grația ei aristocrată și biografia comună de mamă singură, căreia îi conferă aura unei zîne nepămîntene, trecute printr-o mare cumpănă din care abia a scăpat. Aș mai remarca și muzica lui Anton Sanko: acord ocrotitor și obsesiv, care transformă serile pariziene în ceea ce și reușesc să fie uneori – o sărbătoare a melancoliei, în care cerurile vaste par să ascundă tot soiul de deschideri. O emisiune radio nocturnă – prezidată de o decană cu pas sigur (Émma­nuelle Béart) – leagă toată această încrengătură de atomi narativi răsfirați: cum spunea cineva, „noaptea, în general, emisiunile au tendința să se sustragă timpului, actualității, politicii“. Cu scopul posibil de a descoperi un sentiment comun, o limbă comună: a regizorului Éric Rohmer, de pildă, al cărui magistral Les Nuits de la pleine Lune (1984) tronează, cu steaua lui nenorocoasă, peste povestea acestui discipol calm, interesat de ieșirile de urgență din orice dramă. E ca un acord tacit aici din partea lui Hers, ca o complicitate între oameni care au trăit la rîndul lor asta (Parisul, beatitudinea serilor din cartierul Beaugrenelle etc.) sau care, fără să o fi trăit, știu negreșit că așa ceva a existat cîndva, și poate încă mai există.

Les Passagers de la nuit rulează în cinematografe din 16 septembrie.

Victor Morozov este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.