Maggie in Paris

Publicat în Dilema Veche nr. 1006 din 20 iulie – 26 iulie 2023
image

 Irma Vep (Franța, 1996), de Olivier Assayas.

Nu i-a trebuit lui Olivier Assayas decît vreun deceniu de activitate pentru a realiza filmul care, chiar și după aproape treizeci de ani, funcționează ca un fel de bilanț personal. Cu Irma Vep, Assayas se achită de o datorie și, în același timp, își asumă o erezie. De altfel, cu posibila excepție a operei lui Arnaud Desplechin, Irma Vep e probabil ultimul film care știe că vine în urma Nouvelle Vague-ului și simte nevoia să amintească că Nouvelle Vague-ul a existat. Cum? Preluîndu-i ca atare efigia – pe inegalabilul Jean-Pierre Léaud – și întrebînd-o de sănătate. Léaud, în rolul acestui autor demiurg tulburat, despre care tîrgul vuiește că, odinioară, era cineva, dar între timp s-a rătăcit, e absolut genial: artist inconsolabil care își poartă eșarfa de mătase de la gît ca pe un ștreang, acest regizor fictiv numit René Vidal cară pe umerii săi fragili toată povara și toată fantezia unei națiuni pentru care cinema-ul a fost truc mistuitor și misie inexprimabilă – iar faptul că avatarurile lui Léaud, de la Antoine Doinel-ul începuturilor la bătrînul împuținat, dar la fel de tulburător, de pe urmă se suprapun peste chipul acestui Vidal e parte din grandoarea personajului.

Assayas, deci, își face cu Irma Vep propriul La Nuit américaine (1973) – numai că, spre deosebire de realizarea lui Truffaut, filmul acesta e mult mai dornic să picure otravă în farfuria orișicui. Adevăratul motiv al ieșirii din scenă a lui Vidal este, de bună seamă, faptul că și-a dorit-o pe Maggie Cheung, starleta cinema-ului de acțiune din Hong Kong, într-un remake la Louis Feuillade. Dublu sacrilegiu: întîi, pentru că sparge cercul franco-francez, acest entre soi provincial în care toată lumea cunoaște pe toată lumea. Cum spune în film un confrate regizor (Lou Castel, formidabil, cu părul slinos și chinuit de o oboseală existențială, care mai împărțise afișul cu Léaud și în magnificul La Naissance de l’amour [1993] al lui Philippe Garrel), „Feuillade nu e Fu Manchu!”; și-apoi, pentru că îndrăznește să amestece înalta moștenire artistică cu actualitatea cea mai populară. În acest sens, e cu adevărat splendidă secvența în care Léaud, cu binecunoscutele-i gesturi grandilocvente, îi expune prea-pămîntenei Maggie epifania care l-a traversat în momentul în care a văzut-o jucînd într-un film de duzină din Hong Kong, tras pe casetă.

Cu mult înante de hitul frivol Emily in Paris, Assayas – care în anii ’80 fusese, la Cahiers du Cinéma, principalul promotor și exeget al cinema-ului hongkongez – ne oferea un Maggie in Paris: adică un film care deja făcea din calitatea de a fi francez – și nimic altceva – principalul motor de gaguri și situații dramatice. Căci dincolo de aspectul de film-în-film, mai mult virtuozitate tehnică decît reală revelație, Irma Vep se dovedește o fenomenală mărturie despre bîrfă și intrigă; „pe la spate” este marele său teren de joc, cu echipa filmului devenind pretextul interminabilelor ricoșeuri de zvonuri false, aluzii mincinoase și răutăți gratuite, toate aruncate pe un ton foarte ușor, gata să se dizolve pînă a doua zi în încordarea lucrului peste program. Personajul costumierei (Nathalie Richard), genul de om-bun-la-toate care o conduce pe Maggie pe scuterul personal atunci cînd nu mai e nimeni să o aștepte și sfîrșește prin a se amoreza (păgubos) de ea, e fenomenal în generozitatea sa umană: fără să aibă nimic dintr-o lozincă, e una dintre marile incarnări ale bunătății pe ecran și o pereche numai bună pentru asistenta-zgripțuroaică-plină-de-sine care îi face zile fripte.

Odată descusute toate aceste straturi cinefile, care merg de la clasicii filmului mut și pînă la discuții aprinse despre John Woo, Irma Vep se dovedește un film teluric, interesat să dezgolească aura în care stă scufundată „arta cinematografului”. Dar măreția filmului stă în capacitatea sa de a-și rosti adevărul fără a cădea în decriptaj sau demistificare: Assayas tronează peste film nu ca autor care știe mai bine ca toți ceilalți și e mereu dornic să iasă în față, ci ca personalitate ajunsă în punctul confesiunii, care transformă dorința pentru o muză în dorință de cinema pur și simplu. Poate cea mai frumoasă secvență a filmului e cea care se emancipează de Feuillade în aceeași măsură în care îi datorează totul: o vedem acolo pe Maggie, îmbrăcată într-un costum de latex inspirat de celebra Musidora din Les Vampires, cum se furișează într-o cameră de hotel alăturată, apoi fură – nu se știe de ce – colierul femeii care stă în pat și plînge cu iubitul ei la telefon. Apoi urcă pe acoperiș, unde plouă torențial, și aruncă colierul peste marginea clădirii. Există aici un rest de non-spus rebel oricărei interpretări: măcar o dată, Maggie nu mai e doar alteritatea politicoasă și zîmbitoare nevoită să suporte toate hachițele „pierdute în traducere” ale francezilor, ci o prezență fantomatică, corp liber care magnetizează camera, într-un refuz total al explicațiilor. De la regizor la actor, nu cred să existe gest mai mărinimos decît această grație ireductibilă.

Irma Vep este disponibil pe MUBI.

Victor Morozov este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.