Macrostructurile lui Nolan

Publicat în Dilema Veche nr. 701 din 27 iulie – 2 august 2017
Macrostructurile lui Nolan jpeg

● Dunkirk (Marea Britanie-Olanda-Franţa-SUA, 2017), de Christopher Nolan. 

În Dunkirk – blockbuster-ul de război regizat de Christopher Nolan (The Dark Knight, Inception, Interstellar) –, pe ţărmul de nord al Franţei, în mai-iunie 1940, soldaţii britanici, supravieţuitori ai bătăliei de la Dunkerque, aşteaptă să fie evacuaţi. De pe mare trebuie să sosească bărcile salvatoare care să îi ducă acasă, dar rămînerea lor, în aşteptarea ajutoarelor, pe ţărmul deschis, încercînd să se înghesuie în cîte un vas supraîncărcat, îi face o pradă uşoară pentru inamicii germani învingători, care continuă să îi bombardeze, de sus, din aer, încercînd să le împiedice astfel trecerea. Operaţiunea descrisă de film s-a numit Dynamo şi a constat în evenimentul evacuării a peste 300.000 dintre ei cu ajutorul celor aproximativ 800 de vase mici, britanice, care au venit de acasă, în Franţa, în plin război.

O construcţie în maniera binecunoscută a lui Nolan (cel puţin din punct de vedere tematic şi narativ), pentru care modul de narare a mai multor poveşti desfăşurate simultan, intercalate şi în ramă (ceea ce în Inception era un vis-în-vis-în-vis) a ajuns să fie o constantă, Dunkirk se împarte în trei felii de acţiune. Filmul conţine foarte puţin context istoric care să ne lămurească asupra implicaţiilor politice ale bătăliei şi foarte puţin context al vieţilor personajelor implicate în război; în plus, oponentul – trupele naziste – nu e semnalat decît prin avioanele de pe cer. În termenii teoreticianului D. Bordwell, Nolan se concentrează asupra macrostructurilor, perspectivelor mai largi (de spaţiu, mai degrabă decît istorice) şi tocmai de aceea, mai puţin asupra microstructurii (psihologii de personaje).

Povestea începe pe ţărm, cu rătăcirile unui tînăr soldat britanic pe străzile oraşului, în ritmul sacadat al bătăilor gloanţelor (soundtrack-ul lui Hans Zimmer ajută imersiunea violentă în cîmpul de luptă prin bubuieli ritmate, muzică peste nivelul obişnuit de suportabilitate). Dînd mai întîi peste grupuri de soldaţi francezi baricadaţi, iar apoi peste imaginea mării, unde aşteaptă grupuri şi mai mari de oameni, soldatul necunoscut, despre care nu aflăm mai nimic în afara dorinţei sale de a găsi un vas pe care să se îmbarce, face trecerea de la starea sa subiectivă, a fricii şi a căutării febrile a unui vas, la o perspectivă mai amplă, a luptelor de pe mare şi din aer. Vrînd să se descheie la pantaloni pe o plajă pentru a-şi face nevoile, e întrerupt de priveliştea îngropării unui soldat. Spaţiul mării, al oraşului fumegînd, al spumei în care se împletesc picioarele oamenilor şi îngrămădirile sufocante de trupe care încearcă să se urce pe cîte un vas sînt cuprinse într-o atmosferă aurorală, de trecere de la noapte la zi. Concomitent cu acţiunea de pe ţărm, în aer ne ghidează în acelaşi mod personajul pilotului interpretat de Tom Hardy (care nu doar că nu are un background care să ne spună ce familie a lăsat acasă, dar nu are nici măcar un chip, acoperit de costum aproape total, în afară de ochi), care atacă avioanele germane. (Prezenţa lui Hardy aici, ca şi intriga cu vasele care se întorc de acasă şi accentul pe acţiune al filmului trimit destul de puternic la ultimul Mad Max). A treia perspectivă, şi singura care conţine ceva psihologii de personaje, se desfăşoară pe unul dintre vasele mici care au răspuns apelului de a veni din zona de război pentru a salva soldaţii britanici. Această parte a naraţiunii, moralist-didactică mai degrabă decît de wishful thinking (Dawson, proprietarul vasului, e propunerea unui model de acţiune), se plasează (parţial, căci filmul conţine destule elemente clasice) împotriva clasicismului împărţirii personajelor în cei răi şi cei buni. Un personaj aparent negativ (interpretat de actorul Cillian Murphy, personajul negativ din The Dark Knight), aici un pilot care fusese bombardat, căzuse şi fusese salvat de la moarte de proprietarul vasului, vrea, din cauza traumei suferite, să întoarcă vasul înapoi pentru a evita războiul şi provoacă astfel moartea unuia dintre băieţii de pe vas. Felul în care e privit de celelalte personaje, şi mai puţin acţiunile sale, îl conturează în ochii noştri: uneori pare să fie o ameninţare, alteori e doar un om care a pierdut orice reper. Alegerea lui Nolan e să ni-l prezinte sub o aparenţă de antierou şi apoi să îl pună în lumină prin perspectiva lui Dawson: indiferent de pagubele produse, această perspectivă nu ne lasă să îl etichetăm ca vinovat – contextul e mai larg decît atît.

În unele scene, două din cele trei poveşti evoluează concomitent spre un punct culminant comun. Un grup de soldaţi se scufundă într-un vas în care se trage, în acelaşi timp, şi păstrînd acelaşi ritm, cu secvenţa căderii şi scufundării pilotului unuia dintre avioane (moartea prin înecare e iarăşi un vechi motiv de-al lui Nolan, cu trimitere la Prestigiul). Astfel, mare parte din film constă din scene de acţiune şi suspans intercalate, filmate în format IMAX (care oferă o experienţă mai imersivă). Prin lipsa oricăror imagini de violenţă de război (deşi film de război, conflictul nu e arătat ca fiind sîngeros, macabru etc.), pelicula e mai aproape de o experienţă de tip joc video decît de o experienţă realistă, a descrierii procesului desfăşurării unei lupte. Se lipseşte de detalii istorice (în afara insertului de la început) şi, chiar dacă are trimiteri politice la prezent (e aproape o paralelă cu situaţia refugiaţilor), nu se poate spune că adoptă o poziţie politică clară (e mai degrabă fidel tipului de ambiguitate hollywoodiană faţă de subiecte politice), care, în final, menţine un confort stabil al celui care priveşte.

În acelaşi timp, filmul e şi o explorare, aproape în maniera unui SF, a spaţiului. Filmările din avion, plonjările în apă şi, între cele două, mişcările violente ale fîşiei de oameni care vor să treacă marea tind să dea filmului o perspectivă în care timpul şi locul nu sînt cele istorice – deşi acţiunea este –, ci par, mai degrabă, cosmice. 

Ancuța Proca este critic de film.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

dependenta de telefoane, foto shutterstock jpg
Efectele nocive ale timpului îndelungat petrecut pe TikTok și YouTube de copii. „Ritmul somnului se dereglează, apar oboseala cronică, irascibilitatea"
Un studiu recent realizat de Ofcom, autoritatea britanică pentru reglementarea media, atrage atenția asupra efectelor nocive ale folosirii excesive a rețelelor sociale în timpul nopții de către copii.
Bulevardul Magheru în perioada interbelică (© Wikimedia Commons)
Modernizarea României cu ajutorul produselor industriale importate din Germania în anii 1941-1943
Anul 1939 a adus un nou conflict în Europa și rapid s-a transformat în unul planetar prin dorința conducătorilor marilor puteri. România s-a proclamat neutră, dar liderii totalitari au vrut cu orice preț să implice statul din Carpați în conflict.
Nicolae Tonitza   Coada la paine jpg
Una dintre cele mai sângeroase și controversate greve din România. Armata a deschis focul, fără avertisment, împotriva muncitorilor
Una dintre cele mai sângeroase greve din istoria României a avut loc pe 13 decembrie 1918. Imediat după terminarea războiului, sute de muncitori români, în special tipografi, au intrat în grevă și au ieșit la proteste pentru a cere condiții decente de muncă. Au fost împușcați pe capete.
Radu miruta FB jpg
Radu Miruță: „Industria de apărare e o mlaștină”. Compania în care „s-a întâlnit un prost cu un deștept”
Ministrul Economiei, Radu Miruță, a afirmat, duminică seară, că industria națională de apărare a României a funcționat zeci de ani fără investiții serioase, deși banii au existat an de an în conturi.
Markus Wolf, șeful spionajului est-german (© Bundesarchiv Bild 183-1989-1104-040)
Proiectul CANOPY WING, exploatarea vulnerabilității sistemelor de comunicații sovietice
În anii ’80, guvernele SUA și URSS încercau să răspundă la întrebarea cum ar putea să „câștige” un război nuclear global sau să supraviețuiască unor lovituri preventive sau unui conflict nuclear.
Europa intenţionează să lanseze prima rachetă Ariane 6 FOTO: ESA
Nu se mai face nimic în România? O parte din cea mai puternică rachetă europeană, fabricată în țara noastră
Cercetătorul Claudia Tănăselia a comentat un titlul de pe site-ul agenției spațiale europene: „Ariane 6 - Made in Romania”. Ariane 6 este cea mai puternică rachetă europeană construită vreodată și anumite părți din aceasta sunt fabricate în țara noastră.
O insulă izolată din Bermuda, în mijlocul Oceanului Atlantic FOTO Shutterstock
Structura uriașă descoperită sub Insulele Bermude, unică pe Pământ: ar explica de ce arhipelagul pare să plutească
O echipă de cercetători a identificat un strat de rocă neobișnuit, de peste 20 de kilometri grosime, sub crustă oceanică de sub Insulele Bermude, care ar putea explica de ce arhipelagul pare „să plutească” deasupra Oceanului Atlantic.
Inteligenta artificiala FOTO Shutterstock jpg
Cum folosesc românii Chat-urile AI și care au fost cele mai populare în 2025
O analiză realizată de agenția de specialiști, bazată pe date extrase din Google Trends, Ahrefs, DataForSEO, Statcounter ne arată care tool-uri AI sunt cele mai căutate și populare, cât și în ce scopuri sunt ele folosite de către utilizatori.
Traian Băsescu și Ilie Bolojan FOTO Mediafax
Băsescu cere desființarea Coaliției și-l atacă pe Grindeanu: „Crede că obligația lui e să servească doar PSD”
Fostul președinte Traian Băsescu a afirmat, duminică seară, că un guvern minoritar „nu poate funcționa” și susține că adevărata problemă nu este Ilie Bolojan, ci liderul PSD, Sorin Grindeanu, pe care îl acuză că pune partidul înaintea interesului național.