La parastasul lui Emil (I)

Publicat în Dilema Veche nr. 656 din 15-21 septembrie 2016
La parastasul lui Emil (I) jpeg

Sieranevada (România, 2016), de Cristi Puiu.

Noul film al lui Cristi Puiu trădează aceeaşi preocupare a filmelor sale precedente pentru reprezentarea unui eveniment cît mai aproape de integralitatea sa, de idealul nefragmentării acestuia: Moartea domnului Lăzărescu urmărea parcursul protagonistului de la un spital la altul într-o singură noapte, iar Aurora pe cel al lui Viorel de la o crimă la alta, marcînd violent fiecare întrerupere a acestui curs cu o lipsă de informații. În Sieranevada, păstrarea acestei integralităţi e realizată prin mişcările unui număr mare de personaje într-un spaţiu strîmt, al unui apartament bucureştean de patru camere, într-un timp mai scurt şi, deci, mai puţin concentrat: un parastas care se întinde pe durata a cîteva ore. Ceea ce construieşte Puiu în acest scop a fost comparat pe bună dreptate cu o coregrafie sau cu un balet al personajelor. Camera păstrează o anumită distanţă, nu se concentrează asupra unui personaj, urmărindu-i povestea şi ignorîndu le pe celelalte, ci rămîne în majoritatea timpului la punctul de intersecţie dintre ele, în hol sau în locul în care se adună cei mai mulţi dintre participanţi, printre uşi care se deschid şi se închid, oameni care vin şi pleacă, discuţii care se nasc şi se întrerup din cauza altor evenimente care se suprapun.

Avînd de-a face cu o cantitate exorbitantă de informaţii pe care camera încearcă să o cuprindă ca un ochi neobosit de alert la tot ce se petrece (oameni care intră şi ies din cadru pe de-a-ntregul sau cu jumătăţi de corp), filmul îşi ajută spectatorii să se orienteze cu ajutorul unui personaj-liant, fiul defunctului, Lary (Mimi Brănescu). Primele imagini surprind o intersecţie din care el şi soţia sa Laura (Cătălina Moga) se îndreaptă cu maşina înspre locul parastasului. Soţia îi reproşează, într-un stil care e făcut să o caracterizeze pe ea drept cicălitoare şi pe el drept un soţ-nevoit-să-suporte-multe, că a cumpărat rochia greșită pentru serbarea fetiței lor şi că, pe scurt, e neimplicat, nepăsător, însă e greu de decis în acest moment pentru un spectator cine are – în cazul în care are cineva – dreptate. Ajunşi la apartamentul unde are loc parastasul, camera ne ajută să ne orientăm cu ajutorul lui Lary. În funcţie de el, se clarifică relaţiile dintre personaje (doamna mai în vîrstă e mama sa, de ici şi colo se ivesc verişorii săi) şi multe dintre conversaţii îl au drept martor.

Ce se petrece în apartamentul unei familii care aşteaptă venirea preotului pentru a pune masa şi a îndeplini ritua­lul religios? Evenimentul cuprinde, pe scurt, realizarea pregătirilor (mama lui Lary pregăteşte lumînările, verișoara sa aranjează costumul, sora pune farfuriile), slujba propriu-zisă înfăptuită de preot şi împărţirea acestor pomeni (masa și îmbrăcarea costumului). Doar că nici una dintre aceste părţi nu e realizată aşa cum e prevăzut şi, concomitent cu încercarea camerei de a reda evenimentul integral, putem observa că evenimentul în sine e prin natura sa întrerupt, parțial, imperfect. Evenimentele se lasă așteptate sau, din contra, dau buzna tulburînd cursul lucrurilor. Pregătirea mesei e întreruptă de o criză de plîns a Sandrei (Judith State), cauzată de o dispută legată de comunism pe care o are cu o doamnă în vîrstă. Filmul nu ne arată de unde a pornit discuţia, însă treptat spectatorul e pus să descopere, din eforturile ei de a servi invitaţii şi de a-şi îngriji copilul, din înţepăturile pe care i le aruncă soțului său medic despre nişte gărzi care îi trezesc suspiciunea, motivaţii și suferințe mai profunde decît cele pe care le-am bănuit iniţial, iar portretul ei ni se revelează mult mai complex decît schiţa sa iniţială. Lary e acuzat de faptul că nu îi ia apărarea surorii sale – încercînd să le împace, aduce argumente valabile şi pentru una, şi pentru cealaltă. Punerea mesei e întreruptă de un scandal avînd ca subiect infidelitatea dintre doi oameni în vîrstă, cu detalii destul de scabroase încît să o arunce în ridicol, în ceea ce poate sugera un carnaval, în care Toni (Sorin Medeleni) joacă rolul unei paiaţe.

Ceea ce se conturează prin aceste drame e un cerc al ritualurilor cotidianului, care susține supraviețuirea (pregătirea mesei, cumpărăturile, sugestia Laurei – „Știi tu ce mănînc eu dimineața?“). În sens simbolic, poate fi interpretat ca un „dans al timpului“, marcat prin mişcările personajelor, prin formarea unui ritm din închiderea şi deschiderea uşilor şi prin relevarea profilului lor în mișcare ca fiind cînd comic, cînd tragic. Faptul că Lary nu se implică în alegerea corectă a rochiei fetiței, încearcă să se sustragă certurilor sau priveşte cu detaşare scandalul infidelităţii lui Toni, deşi există sugestii că el însuşi e infidel, pare să indice o încercare de ieșire din acest cerc. Însă această ieșire e amendată de fiecare dată ca fiind autoiluzionare. Singura ieșire de aici vine în cadrul unei certe în urma căreia Lary e bruscat şi împins de-a dreptul cu un şut, de către un şofer nervos. Ea se conturează sub forma unei confesiuni față de soție, privind în față, prin parbrizul mașinii, o linie dreaptă de pînză neagră care se mișcă în bătaia vîntului. 

Ancuța Proca este critic de film.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Tragedia de la Cluj. Cine sunt cele trei persoane care s-au electrocutat în piscină. Cum s-a petrecut incidentul
Un fost director de bancă se numără printre cei trei clujeni găsiți electrocutați lângă piscină. Ovidiu Mureșan avea 46 de ani și este descris de prieteni drept un „om extraordinar”. Alături de el au murit și părinții lui.
image
Adevăratul al 12-lea jucător al României la Euro 2024: povestea fanului admirat de o lume întreagă EXCLUSIV
Mulți politicieni s-au grăbit să-și asocieze imaginea cu victoria României în fața Ucrainei. În realitate, susținătorii admirabili ai tricolorilor sunt cei care s-au chinuit să ajungă în Germania. Iar acolo au plâns de bucurie. Printre ei, Cezar Micheten, cu o poveste superbă.
image
Trei lucruri surprinzătoare despre moarte. Dezvăluirile unei asistente medicale: „Știau oarecum ce se întâmplă”
O asistentă medicală a dezvăluit trei lucruri pe care le-a sesizat în legătură cu moartea: de la faptul că oamenii pot auzi chiar și atunci când sunt inconștienți până la faptul că deshidratarea face ca procesul să fie mai puțin dureros, relatează Daily Mail.

HIstoria.ro

image
Iuliu Maniu interceptat de Siguranță la ordinul lui Armand Călinescu
În 1932 Armand Călinescu e subsecretar de stat la Interne. La 5 decembrie el se mărturisește Jurnalului, ținut zilnic și pe ascuns:
image
,,Haide, haide RPR, du-ne la victorie!” România la preliminariile „Euro 1960”
Pe 6 iunie 1958, Agerpres anunța că Uniunea Europeană de Fotbal (UEFA), în cadrul congresului său ținut la Stockholm, a luat hotărârea organizării competiției internaționale „Cupa Europei”.
image
Jurnalul lui Mihail Bulgakov, confiscat de NKVD
Manuscrisele nu ard!, proclamă solemn domnul Woland în Maestrul şi Margareta al lui Bulgakov.