La mîna copiilor

Publicat în Dilema Veche nr. 957 din 11 – 17 august 2022
image

La croisade / Cruciada copiilor (Franța, 2021), de Louis Garrel.

La croisade, deja penultimul film al lui Louis Garrel, călărește valul de anxietate climatică ce a năvălit asupra lumii de cîțiva ani încoace – însă aspirația sa ludică și economicoasă (un film de 67 de minute despre necesitatea eradicării oricărui instinct cheltuitor) îl face, în ochii mei, mult mai agreabil decît alte semnale de alarmă trase cu mai mulți mușchi și mai multă iritare. De fapt, această incapacitate a filmului de a-și dilua angoasa altfel decît printr-o vervă comică aproape disperată e semnul cel mai clar că lucrurile au devenit cît se poate de serioase – dar și că autorul Louis Garrel a furat meserie de la înaintașii lui (Chaplin, bunăoară) și a înțeles că hazul ar putea să ne ducă ceva mai aproape de adevărul negru, învăluindu-ne ca o protecție și-apoi abandonîndu-ne în ghearele sale. Văd în clovneriile acestui burghez ignorant și absorbit de sine jucat chiar de Garrel, care urlă de durere atunci cînd constată că fiul său i-a vîndut ceasurile de colecție, o satiră la fel de pasionantă a omului comod, care trăiește cu catastrofa deasupra capului, ca și acel foarte mediatizat Don’t Look Up. Aici, Garrel se folosește de marea sa abilitate – aceea de a-l juca pe muritorul tîmp, redus de cruzimea situației la a bîlbîi cîteva întrebări nevinovate ce nu așteaptă nici un răspuns – pentru a injecta o doză de burlesc între două reprize de conștientizare a pericolelor care pasc planeta.

Actorul Louis Garrel e marele atu al filmului. Cu fața sa de îndrăgostit nervalian, de om destinat suferinței, el conferă ca un însemn de noblețe personajului său, bramburind lucrurile cu voluptate (insul e ba complet decuplat de realitate, ba înduioșător în apucăturile sale materialiste, ba plin de el, ba tată și soț iubitor etc.) și blocînd orice catalogare fără echivoc. Aici e de găsit un merit de actor care știe să valseze cu hachițele și inconsecvențele personajului, în aceeași măsură în care e de găsit o inteligență de scenarist care știe că un personaj bun nu va respecta niciodată, pînă la capăt, cerințele ficțiunii. La croisade a fost unul dintre ultimele proiecte ale regretatului Jean-Claude Carrière: găsim, prin recursul la această fabulă a copiilor din lumea întreagă care au vîndut proprietăți de preț ale părinților cu scopul de a salva planeta pe cont propriu, un cunoscut amestec de bufonerie și experiment de laborator (versiune light, de vară) destinat să ne reveleze ceva important despre om.

Această revelație funcționează și în afara maimuțărelilor blînde ale personajului interpretat de Garrel, care e prins cu chiloții în vine atît pe planul căsniciei, cît și pe acela al relației cu fiul. Ea devine, pe alocuri, rodul unui efort semnificativ de mizanscenă. Ca în secvența cea mai interesantă a filmului, cînd tatăl iese pe străzile Parisului și descoperă un oraș gol și năucitor, în care semnale alarmiste privitoare la aerul poluat se amestecă cu profeții îndrugate de fanatici religioși, asta în timp ce fiul său dansează în sufragerie, animat de o transă greu de deslușit. Filmul atinge aici o sensibilitate justă – ca un fel de fotogenie a haosului contemporan, cînd peisajul social e tot mai bruiat – care în alte locuri îi scapă, pentru că e încă prea atașat de o idee a ordinii și a coerenței de odinioară. Prefer acel moment de iluminare confuză, în ciuda senzației că pare inclus acolo fără temeiuri solide, pentru că tranșează clar, prin fibra sa documentară, cu tot universul ermetic-ficțional de pînă atunci (trei actori, un apartament) – dar și pentru că răspunde unor imperative mai puțin clare, ținînd mai degrabă de o intuiție, un fior de montaj.

La croisade marchează și deschiderea cinema-ului lui Garrel către mize care depășesc intimitatea de cuplu imediată care l-a preocupat la începuturi (Petit tailleur, 2010; Les deux amis, 2015), sub influența filmelor puternice ale tatălui său, miticul Philippe Garrel. Fiul s-a distanțat în timp de acea gravitate ușor epigonică (imagine alb-negru, sentimente abisale) pentru a descoperi o tonalitate mai farsoare și mai ancorată, cu bune și cu rele, în provocările contemporanului. Ce-mi place la un film precum La croisade este construcția sa provizorie, asemenea unui teren de joacă în care se testează mici experiențe – vezi plăcerea procurată de secvențele reușite, în care un balet stîngaci de priviri (Laetitia Casta interpretează rolul mamei), o tăietură anapoda sau un zoom neașteptat introduc o briză de aer și de viață într-o poveste corsetată. La Garrel, adevărat și fals dau tot adevărat, grație acestei încrederi un pic naive în puterile cinema-ului, aptă să sublimeze și cel mai mic proiect. O încredere relativ vetustă, care astăzi, într-o lume populată de autori cinici, este tot mai prețioasă.

La croisade rulează în cinematografe din 12 august.

Victor Morozov este critic de film.

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

accident defileul jiului gj jpg
A murit șoferul mașinii peste care a căzut un bolovan pe Defileul Jiului VIDEO
Șoferul autoturismului peste care s-a prăbușit un bolovan căzut de pe un versant în zona Defileului Jiu, in județul Gorj, a murit, deși salvatorii au făcut manevre de resuscitare.
bursa merit elevi jpg
„România educată“ a rămas în aer după demisia lui Cîmpeanu
Până acum, ar fi trebuit ca noile proiecte de legi ale Educației – cea privind învățământ preuniversitar și cea a învățământului superior, sub egida proiectului România educată – să ajungă la Parlament pentru a fi dezbătute, conform calendarului anunțat inițial de Sorin Cîmpeanu.
accident defileul jiului gj jpg
Un bolovan a căzut peste o mașină aflată în mers, în Defileul Jiului. Șoferul a murit
Un bolovan a căzut de pe versant peste parbrizul unei mașini aflate în trafic, pe Drumul Național 66, în zona Defileului Jiului, în localitatea Bumbești-Jiu, din județul Gorj, circulația fiind blocată.

HIstoria.ro

image
Bălcescu, iacobinul român despre care nimeni nu mai vorbește
Prima jumătate a veacului al XIX-lea a reprezentat pentru Ţările Române un timp al recuperării. Al recuperării parţiale – ideologice şi naţionale, cel puţin – a decalajului ce le despărţea de Occidentul european. Europa însăşi este într-o profundă efervescenţă după Revoluţia de la 1789, după epopeea napoleoniană, Restauraţie, revoluţiile din Grecia (1821), din Belgia şi Polonia anului 1830, mişcarea carbonarilor din Italia, toată acea fierbere socială şi naţională, rod al procesului de industria
image
„Historia Special”: 100 de ani de la încoronarea regilor României Mari
„Historia Special”: 100 de ani de la Încoronarea de la Alba Iulia
image
Victor Babeș, cel mai elegant savant român
Victor Babeș a fost savant, profesor universitar, unul dintre cei mai renumiți oameni de știință, cunoscut și recunoscut în toată lumea. Când apărea profesorul Babeș la catedră, sau cu alte ocazii, acesta era îmbrăcat impecabil, foarte elegant, având o ținută exemplară.