Joker

Publicat în Dilema Veche nr. 1026 din 7 decembrie – 13 decembrie 2023
image

 Napoleon (Marea Britanie – Statele Unite, 2023), de Ridley Scott.

Cariera lui Joaquin Phoenix a început recent să dea naștere unor rime interne pentru care cercetătorii viitorului probabil că își freacă mîinile. Phoenix s-a ocupat de unul singur de dibuirea unor coerențe filmografice, afirmîndu-se tot mai răspicat ca un mare interpret al masculinității nevrotice, cea care amestecă o formă de grație și o umbră de infantilism, adesea degenerînd înspre consecințe neprevăzute. Pe urmele acelui singuratic din Her (Spike Jonze, 2013) care s-ar zice că a declanșat totul, Napoleonul lui Phoenix pare conceput în urma unor lecturi mai mult sau mai puțin grăbite din Freud și din cîteva manifeste feministe contemporane. Prin slăbiciunea lui pentru femei, protagonistul filmului constituie o figură cu atît mai paradoxală cu cît e mai ilustră. Într-o secvență menită să-i dezumfle gloria, generalul se încăpățînează să facă cale întoarsă din Egipt, acolo unde se afla în plină campanie militară, dezertînd de-a dreptul atunci cînd aude că proaspăta sa consoartă și-a găsit un amant. Ajuns acasă în batjocura colectivă a națiunii, face un pic pe clovnul – într-o secvență de bărbăție emasculată care amintește de Beau Is Afraid, celălalt titlu al lui Phoenix din 2023, unde interpreta un bărbat cu o mamă acaparatoare –, apoi se calmează: viitorul cuceritor al lumilor se transformă într-un puștan jalnic de îndată ce se închid ușile dormitorului.

Napoleon e cel mai interesant în aceste momente de intimitate, sinonime cu prima sa oră de rulare. E o intimitate plină de picanterii, cu regizorul Ridley Scott acționînd pe post de paparazzo al unui ziar tabloid. În aceste secvențe în care filmul pare să localizeze între așternuturi originea megalomaniei ulterioare – printr-o frustrare bărbătească ce se prelungește dinspre poala mamei, abia intuită, către patul conjugal împărțit cu Joséphine de Beauharnais (Vanessa Kirby) –, Ridley Scott chiar dă impresia că are ceva interesant de spus. Interesant în măsura în care, nici caricatural-bășcălios, nici înverșunat-revizionist, portretul împăratului transcende pe alocuri lozinca ideologizată, pentru a înflori ca personalitate ireductibilă la suma contradicțiilor ce o compun. În fond, nu e clar, pînă la final, cum de acest bărbat plin de tare și slăbiciuni (ca noi toți, pare să ne îmbie Scott să completăm în stilul bîrfei) a putut fi simultan un mare strateg militar, un politician veros, ba chiar și un ins neînfricat. Nonșalanța filmului – pe care mulți au considerat-o o lipsă – ține să nu răspundă acestor întrebări, lăsîndu-ne pînă la final în compania unei splendide năluci.

Filmul a stîrnit furie pentru că ia distanță față de „adevărul istoric”. Departe de mine dorința să comentez îngustimea de principiu a acestei viziuni, care nu pare dispusă vreo clipă să  polemizeze cu hegemonia istoriografică. Frapantă, mai degrabă, e tocmai lipsa de adecvare cu aspirațiile acestui proiect, care nu-și propune vreo clipă să adopte un caracter documentar: cum să pretinzi verosimilitate de la un Napoleon care vorbește engleza cu accent american? Și cum să ignori butada lui Scott, care face din junele-prim Bonaparte, în realitate cu șase ani mai mic ca Joséphine, ditamai bărbățoiul ridat (Phoenix are 49 de ani) care se căsătorește cu o femeie încă tînără (Vanessa Kirby avînd doar 35)? Pînă la urmă, înveșmîntat în uniforma sa stilată și aureolat de bicorn, protagonistul devine un veritabil fashion icon: cînd, plecat în grabă de pe Insula Elba, unde fusese exilat, cu scopul de a-și recupera tronul Franței, țîșnește pe cărările pămîntii din arrière-pays-ul țărănesc, ce vedem e mai mult decît un personaj de ficțiune: e un lider grijuliu, înainte de toate, cu propria imagine, cu propriul look, primul pas pentru a fi iubit de popor; cu alte cuvinte, e o reclamă care, înainte de a incarna supremația mondială, vrea să o vîndă.  

Aici e de găsit un oarecare merit al filmului: în secvențele în care Ridley Scott minte conștient, de dragul cinema-ului. Nu doar pentru că Joaquin Phoenix riscă să rămînă pe vecie captiv în rolul joker-ului întunecat, un fel de loser care ascunde nebănuite intensități în virilitatea sa terfelită de lumea înconjurătoare. Nici pentru că, realizînd acest personaj plin de asperități, care se alintă pervers, între două bătălii, în brațele femeii sale pe care are iluzia că o domină, Phoenix oferă cel mai grandios corolar al acestei personalități masculine perturbate – cum ar veni, are nevoie de nimeni altul decît Napoleon pentru a-și exorciza demonii. Ci pentru că, în spatele acestei figuri istorice, e de găsit un fel de metaforă despre staruri – aceste ființe parcă suprapămîntene despre care nimeni nu știe cum au ajuns în lumina reflectoarelor, care poartă nenumărate schelete în dulap și care, prin magie pură, se impun mai presus de cuvinte. Napoleon e complet irelevant în aspectul său de war movie – cu atît mai irelevant cu cît e construit ca un delir pirotehnic impersonal. Dar s-ar putea să intereseze în disperarea acestui bărbat de a face un comeback, și încă unul, adîncind mereu prăpastia de sub el. Ca un has been care i-a costat pe toți apropiații prea mult, dar pe care nu putem decît să îl privim cu înduioșare. În aceste clipe de agitație și circ pentru Hollywood, o asemenea privire caldă, oricît de mioapă, ascunde și un sîmbure de justețe.

Napoleon rulează în cinematografe începînd cu 1 decembrie.

Victor Morozov este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.