Ironia sorții

Publicat în Dilema Veche nr. 745 din 31 mai - 6 iunie 2018
Ironia sorții jpeg

■ Foxtrot (Israel, Elveția, Germania, Franța, 2017), de Samuel Maoz.

Foxtrot e construit sub forma unui triptic: în prima parte, Michael Feldmann (Lior Ashkenazi) este anunțat de cîțiva soldați că fiul său Yonathan a murit pe front, pentru ca ulterior vestea să fie infirmată – era vorba de un alt Yonathan Feldmann; al doilea segment cuprinde secvențe din rutina cazonă a lui Yonathan și a colegilor săi, care asigură paza pe o șosea slab circulată. La un moment dat, Yonathan trage din greșeală asupra unor civili neînarmați; în sfîrșit, fragmentul din final revine în apartamentul familiei Feldmann, la ceva timp după moartea accidentală a fiului.

Cu toate că depinde în bună măsură de o serie de turnuri narative tragi-comice, a rezuma Foxtrot la un studiu stilizat despre ironia sorții înseamnă a-l diminua. Filmul vorbește mai degrabă despre teme grave (război, iubire, moarte), reașezate la scara umană, minoră, a celor care nu le pot cuprinde întreaga semnificație. Regizorul Samuel Maoz, aflat la al doilea său lungmetraj, pare că se simte cel mai bine în spații claustrofobice, în care tensiunea crește rapid: apartamentul lui Michael, cetățean înstărit al Tel Aviv-ului, devine o bombă cu ceas în care doliul e înlocuit rapid de nervi și cuvinte tăioase. În debutul său din 2009, Lebanon (Leul de Aur la Veneția), Maoz ataca problema războiului din Liban, din aceeași perspectivă a unor tineri soldați teleportați aproape întîmplător pe front. Alegerile sale stilistice erau juste (și similare lui Foxtrot): camera nu părăsea tancul decît în ultimul cadru, iar orice relație cu exteriorul era mediată de luneta trăgătorului care inspecta cîmpul de bătălie. În Foxtrot, narațiunea lui Maoz e ceva mai liberă și are idiosincraziile ei: prima secvență a tripticului, de pildă, nu pare să curgă spre nimic, nu anunță vreo continuare – e o simplă mostră de observație a felului în care se comportă Michael într-o situație specială (se frige pe mînă cu apă clocotită, își vizitează mama care suferă de Alzheimer și nu-l recunoaște, în tot cazul pare depășit de evenimente). Maoz punctează vinietele observaționale cu diverse săgeți satirice care demască absurdul procedural al doliului și imposibilitatea ca trauma familiei să fie înțeleasă: alarma insistentă a telefonului îi amintește lui Michael să bea cîte un pahar cu apă pe oră; un soldat nepăsător se ocupă de detaliile organizatorice ale doliului, dar nu îi oferă tatălui pic de consolare.

A doua secvență e realizată pe același tipar, numai că acum Maoz exploatează rutina alienantă: zi de zi, soldații de la postul militar verifică mașinile care trec prin zonă și remarcă pasiv cum baraca lor, situată pe sol mlăștinos, se înclină din ce în ce mai tare. Dispozitivul regizoral optează fie pentru compoziții căutat-geometrice (toți cei patru soldați așezați în linie, mîncîndu-și conserva), fie pentru gros-planuri repetate ale aparaturii artizanale de care dispun aceștia (tot soiul de fire și instalații). E o alegere ce amintește de Lebanon, unde Maoz filma îndeaproape, stilizat-mizerabilist, pereții tancului, mînjiți cu cereale și un fel de clei. Această estetizare poate să treacă drept lirism gratuit, iar anumiți comentatori (precum redactorii Cahiers du cinéma) susțin că Maoz nu are stil, ci manieră, și că tocmai acest manierism ar fi momeală de premii pe la marile festivaluri (Foxtrot a luat Premiul Special al Juriului la Veneția). Cu siguranță se poate vorbi de afectare – dar cred că tocmai lentoarea prețioasă cu care Maoz filmează „cazarma“, cu treceri dinspre soldații mereu cu mintea în altă parte înspre planuri-detaliu cu conserve etc., instaurează judicios senzația dilatării timpului și impune o distanțare față de subiect. La asta se adaugă atenția îndreptată spre gesturile convenționale din imaginarul cazon (povești de familie ș.a.), precum și spre ritualurile repetitive cărora Maoz li se dedică răbdător, avînd parcă drept unic scop să satureze acțiunea cu timpi morți. Astfel că, la a-nu-știu-cîta-mașină care oprește la control, nimic nu anunță tragedia, nici „îngroparea“ ei ulterioară, la propriu. A treia secvență, care urmărește reconcilierea celor doi părinți Michael și Dafne (Sarah Adler), e bazată pe actori și pe puterea lor de a traversa stări, de la culpabilizare (Michael e cel care a ordonat ca Yonathan să se întoarcă acasă, acesta din urmă murind într-un accident pe drum) la acceptare. De aici, probabil, și sugestia dansului din titlu: cîțiva pași simpli și mereu revenirea în punctul din care ai plecat. Dar nici camera lui Maoz nu e chiar lipsită de idei, iar uneori rezultatul e încîntător (ca mîinile mlădioase ale lui Dafne, rănite într-un moment de furie, ecou al gestului lui Michael de la început, de a se frige cu apa de la chiuvetă).

Filmul (care a fost finalizat cu ajutor financiar extern) a fost foarte bine primit în Israel – mai puțin de către Miri Regev, ministru al Culturii, adversară declarată a libertății de expresie. Faptul e lesne de înțeles: imaginea nu tocmai reverențioasă pe care filmul o conturează Tzahalului – un grup dezorganizat, format din tineri soldați lăsați de izbeliște, care trag la întîmplare, și din șefi care mușamalizează afacerea – e la antipozi cu declarația lui Regev, care o consideră „cea mai morală armată din lume“. Însă latura politică e suficient de discret sugerată încît Foxtrot să nu cadă în tezism, ci să pară genul de film în care absurdul completează firesc acceptarea matură. Iar stilul lui Maoz, oricît de prețios, e în perfectă coerență cu lumea ironic-haotică, guvernată de pulsiuni nebănuite, pe care o reprezintă.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Vladimir Putin la sediul FSB FOTO EPA EFE jpg
Un fost agent CIA explică cât de periculoase sunt amenințărilor nucleare ale lui Putin
Vladimir Putin este un maestru al manipulării și fluturând sabia nucleară încearcă să facă Occidentul să cedeze, susține un fost agent CIA, citat de The Sun.
bruxelles boschetari jpg
Un vlogger celebru e șocat de ce a găsit chiar lângă Parlamentul European: „La asta chiar nu m-am așteptat”
Cunoscutul vlogger Cosmin Avram a ajuns la Bruxelles, capitala neoficială a Europei, dar ceea ce a găsit aici i-a dat fiori. Cu toate acestea, vloggerul spune că Bruxellesul nu poate fi judecat doar prin prisma acestor imagini horror și spune că orașul are și părți frumoase.
cernobil pexels 2 jpg
Cel mai periculos obiect de pe Pământ. Cei care stau chiar și cinci minute în apropierea lui vor muri două zile mai târziu
Pare desprins dintr-un scenariu de film, dar există un obiect extrem de real și mortal. Un simplu contact de 5 minute te poate ucide în doar 2 zile. Expunerea la acest obiect timp de doar 30 de secunde este suficientă pentru a provoca oboseală severă și amețeli. După 2 minute, efectul devine catastr
Agent FBI în misiune FOTO SHUTTERSTOCK
Inamicii Americii au o nouă armă preferată: bandele criminale
Rusia, China, Iran și alte țări își externalizează tot mai mult munca murdară către traficanți de droguri, criminali cibernetici și asasini plătiți, scrie The Wall Street Journal.
Parodontita   shutterstock jpeg
Medic: „Parodontita netratată crește riscul de infarct, AVC și chiar Alzheimer“| INTERVIU
De la sângerări gingivale la complicații sistemice, parodontita poate trece neobservată în fazele incipiente, mai ales dacă pacienții nu merg regulat la dentist.
putin hitler jpeg
Paralele istorice tulburătoare. Putin vede același Occident pe care l-a văzut Hitler atunci când a decis să pornească la război
Deși, pe hârtie, Alianța este militar superioară Rusiei, îi lipsește voința politică de a opri un război care îi amenință securitatea, stabilitatea și prosperitatea.
Şedinţa Consiliului Naţional al PNL în care Nicolae Ciucă a fost desemnat candidatul partidului pentru alegerile prezidențiale, la Palatul Parlamentului, în București. FOTO Inquam Photos / George Călin
O nouǎ manea pentru alegeri. Gheboasă, melodie pentru Ciucǎ cu o zi înainte de vot: "La comanda lui, dușmanii stau la distanță"
După maneaua pe care Dani Mocanu, cercetat în mai multe dosare penale, a lansat-o pentru Nicolae Ciucǎ, Gheboasă promovează o melodie dedicată liderului PNL cu o zi înainte de alegeri.
refugiati ucraineni fugind de razboi 26 februarie 2022 shutterstock 2131281067 jpg
Criza economică îi aduce înapoi în Donbas: Peste 100.000 de ucraineni aleg teritoriul sub ocupație rusă
Ucrainenii care au fugit de invazia Rusiei în 2022 se întorc la casele lor din Donbas sub ocupația rusă, deoarece nu pot ține pasul cu costul vieții pe teritoriul controlat de Ucraina.
salvamont maramures png
Salvamontiştii maramureșeni transportă canistre cu motorină spre releul de comunicaţii din Vârful lui Dan, în sprijinul STS
Salvamontiştii maramureșeni participă, sâmbătă, la o acţiune atipică, de suport pentru Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) şi Poliţia de Frontieră, pentru a reusi să mențină funcțional sistemul de comunicații în partea de nord a județului.