Într-un sat din Valea Mureșului

Publicat în Dilema Veche nr. 841 din 23 - 29 aprilie 2020
Într un sat din Valea Mureșului jpeg

● O lacrimă de fată (România, 1980), de Iosif Demian.

Iată-mă croindu-mi din nou drum prin hățișul de afișe pîrîitoare, cu pac-pac și creaturi din alte lumi pe care ni le bagă în ochi Netflix. Pur masochism, credeam – dar nu mică mi-a fost mirarea să dau peste filmul O lacrimă de fată al lui Iosif Demian, și încă la o calitate mult mai bună față de celelalte versiuni de pe Net! Pe poster – capul sobru al lui Dorel Vișan scrutînd „lejer superior”, cu gîndul la afacerea dubioasă pe care a fost însărcinat să o deslușească într-un sat din Transilvania. Bizar: nici o petardă nu explodează în fundal, nici un mușchiulos înarmat pînă-n dinți nu fură prim-planul, nici o muzică dementă nu ne asurzește – pur și simplu fiindcă filmul e fără muzică. Sau altfel spus: o capodoperă pre-decembristă ținînd piept potopului sonor-vizual orchestrat de Netflix pentru a-ți spăla mințile. Imposibil de ratat o așa întîlnire.

O lacrimă de fată începe cu cîteva cadre filmate din cabina unui ARO – un milițian pe bicicletă arată calea în timp ce înaintăm cu greu pe ulițe înnoroite, printre livezi, căpițe de fîn și căruțe încărcate. Satul din film se termină pe o coamă deasupra Mureșului; un tren huruie în zare. Un tovarăș din mașină își exprimă regretul că, prin toate locurile frumoase pe unde a călătorit, n-a avut și el un aparat de filmat „să tragă cîteva secvențe”. Iosif Demian – acest Abbas Kiarostami al satului românesc – ne face aici cu ochiul, însă filmul nu este deloc despre cadre frumoase. Dimpotrivă, Demian cultivă un stil dezorientant, plin de tăieturi și bucăți lipsă, în care frînturile de informație adunate de Vișan și de echipa lui de la săteni se oglindesc în imagini „complet decadrate, fără armonie și fără compoziție”, cum le descrie chiar regizorul într-un volum recent intitulat Iosif Demian. Note de autor. Echipa vine însoțită de un operator care înregistrează tot – dar footage-ul rezultat, marcat cu o „cruce” în film, mai rău tulbură apele: sînt înregistrări care se bagă în sufletul oamenilor, smulgînd cuvinte cu orice preț, trecînd brusc de la unul la altul, în căutarea „acțiunii”. Cînd una dintre camere ne arată lucrurile fragmentat, într-un colț de cadru, cealaltă ni le arată prea de la distanță – și viceversa.

Echipa trimisă de la centru are de elucidat moartea suspectă a unei fete pescuite din rîul Mureș. Vișan și compania pun întrebări insistente în toate direcțiile, descoperind o faună splendidă: un învățător pedant, cu o magazie plină de fructe și borcane în care inventariază tipuri de pămînt; un ins afemeiat care îndrugă verzi și uscate (Horia Baciu într-o vervă de nedescris); sau un tataie exilat în afara localității, care trăiește într-o cocioabă, supărat pe tot satul (Anton Aftenie, care în Baloane de curcubeu va fi Wili Paradis). Un mare regionalist capabil să extragă poezie rurală și din piatră seacă, Demian își construiește filmul mai puțin ca pe un milicier în care stăm cu sufletul la gură întrebîndu-ne „Care-i vinovatul?”, și mai mult ca o excursie pe teren în compania unor figuri pitorești, tratate fără condescendență. Prospețimea acestui film în 2020 vine tocmai din această atenție documentară acordată felului în care oamenii obișnuiți se comportă odată ce li se vîră o cameră în nas – cu toate ticurile, manierismele și hachițele lor. Într-o scenă savuroasă, trezit cu echipa de investigație în gospodărie, un personaj se vede obligat să răspundă la întrebări în timp ce spuma de ras i se usucă pe față – iar cînd biata lui nevastă se întîmplă să treacă prin apropiere cu un lighean, omul nervos îi smulge ligheanul din mîini și îl aruncă cît colo.

O lacrimă de fată e plin de astfel de momente spontane, în care viața nescenarizată pare să dea pe-afară, tensionînd schema imuabilă a unui film de gen. De aceea, nimic mai straniu decît a aprecia în acest film dimensiunea alegorică – precum Laura Dumitrescu în Note de autor – cînd forța filmului stă tocmai în detaliile concrete, brute, plus vrais que nature, care ne parvin intacte dintr-o comunitate de altădată. Sporind confuzia și textura pseudo-documentară a materialului, Demian recurge la un mix de actori profesioniști și amatori din partea locului. În volumul menționat, regizorul povestește cum, pentru a-i bramburi pe săteni, a înscenat în prealabil „crima” pe malul Mureșului, cu toate detaliile necesare, apoi a lăsat evenimentele să fermenteze în mintea oamenilor.

Un reprezentant al modernismului tîrziu, Demian ne servește, simultan, o urmărire cu ARO pe drumuri desfundate și o reflecție asupra mediilor – de la reportaj la ficțiune. În acest film noir deturnat, toate lucrurile tind să se amestece – doar Vișan, dotat cu o clarviziune aproape jamesbondiană, rămînînd capabil să despartă apele. Căutînd să rezolve o crimă, echipa descoperă o mini-conspirație de CAP, în care pămîntul declarat și pămîntul real existent nu coincid (versantul comic al acestei povești se găsește în Baloane de curcubeu). Este Ana Draga, fata ucisă, un fel de whistleblower care luptă împotriva mișmașurilor de la Cooperativă? Deblocînd mai multe fronturi, Vișan – ca și filmul – pare să ne spună că, oricum ar fi, încă n-am înțeles nimic: ar mai fi nevoie de o vizionare, și-apoi de încă una.

O lacrimă de fată este disponibil pe Netflix.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.