Imensităţi

Publicat în Dilema Veche nr. 606 din 24-30 septembrie 2015
Imensităţi jpeg

● Secretul nasturelui de sidef / El botón de nácar / The Pearl Button (Chile-Franţa-Spania, 2015), de Patricio Guzmán.  

Născut în 1941, Patricio Guzmán nu avea încă 30 de ani atunci cînd Salvador Allende a venit la putere în Chile prin alegeri libere şi a demarat un ambiţios program socialist – practic, o revoluţie, dar prin mijloace parlamentare – care includea naţionalizarea marilor industrii şi redistribuirea pămînturilor agricole. Reîntors plin de entuziasm din Spania, unde făcuse studii de film, Guzmán a realizat un documentar,

despre primele 12 luni de preşedinţie ale lui Allende, documentar pe care însuşi Chris Marker l-a preluat pentru a-l distribui în Franţa. În 1973, Guzmán a documentat ultimele luni ale regimului Allende şi răsturnarea sa printr-o lovitură de stat susţinută de SUA, care l-a adus la putere pe generalul Pinochet. Guzmán şi cameramanul Jorge Müller Silva au filmat intensiv între lunile martie şi septembrie, pe străzi, în fabrici, în universităţi etc., în parte pe peliculă primită de la Marker, nelăsînd să se afle că fac un documentar şi scoţînd materialul afară din ţară pe măsură ce-l filmau. Rezultatul a fost un mare documentar în trei părţi,

(1975-79), combinaţie de direct cinema şi eseu de analiză politică. Refugiat în Cuba, iar apoi în Europa, din 1973 (în timp ce cameramanul său dispărea fără urmă în mîinile poliţiei militare a lui Pinochet, unul din miile de asemenea

), Guzmán nu s-a restabilit în Chile nici după înlăturarea generalului de la putere, prin vot popular, în 1988. A rămas însă un cronicar cinematografic obstinat al administraţiei Allende şi al crimelor regimului Pinochet. 

Filmul său din 2010,

a inaugurat o etapă nouă. Subiectul era acelaşi – e subiectul vieţii lui Guzmán –, dar forma se schimbase mult de la

Era acum o formă liric-eseistică. Rudele dispăruţilor din epoca Pinochet, care încă mai scormoneau deşertul Atacama după resturi de cadavre, erau comparate cu astronomii şi arheologii din acelaşi deşert. Analogiile dintre activităţile lor mergeau de la faptul că, în fiecare caz – inclusiv la astronomi –, e vorba despre scormonire în trecut, pînă la faptul că atît stelele, cît şi scheletele sînt făcute din calciu. Imageria cu dune şi stele era de o maiestuozitate herzogiană. Comentariul citit pe banda sonoră de Guzmán însuşi era uneori rapsodic. Dar, în pofida imensităţilor în contextul cărora privea de astă dată crimele lui Pinochet, Guzmán avea grijă să nu le diminueze gravitatea. De la marile distanţe spaţiale şi temporale care făceau obiectul exerciţiilor de contemplaţie fascinată ce constituiau o bună parte din acest film, el revenea iar şi iar la ele, la turpitudinile aşternute în regiune precum nisipul, amestecate cu acesta. Straturi de turpitudini – ca să înfiinţeze un lagăr de concentrare în deşert, pentru prizonieri politici, Pinochet n-a trebuit să-l construiască de la zero, ci a folosit o bază minieră abandonată, unde în secolul XIX se muncise în condiţii de cvasi-sclavie. Spre final, Guzmán le aduce într-un observator astronomic din deşert pe două dintre Antigonele chiliene care încă n-au renunţat la ambiţia de a-şi îngropa dispăruţii, dar această conectare la imensităţi, formală şi forţată, nu transcende ceea ce tot Guzmán, în cel mai nou film al lui, numeşte „secolele de impunitate acumulate în Chile“. 

Premiat pentru scenariu la ediţia 2015 a Festivalului de la Berlin,

e o continuare la

Dacă filmul din 2010 era plasat în extremitatea nordică a ţării, noul film e plasat în extremitatea ei sudică – în Patagonia; şi dacă deşertul constituia punctul de plecare al meditaţiei din 2010 a lui Guzmán, noul lui punct de plecare e apa. (A fost anunţat şi un al treilea film, despre Anzi.) Tot o combinaţie de interviuri, imagini de arhivă,

eseistic şi maiestuoase imagini cosmice şi de natură,

porneşte de la prezenţa apei în univers; vorbeşte apoi despre cum, înainte de venirea omului alb, popoarele din Patagonia trăiau în armonie cu acest element – erau „triburi de apă“; subliniază că chilienilor moderni le lipseşte această intimitate – civilizaţia lor nu este şi n-a fost una maritimă; face un ocol prin copilăria lui Guzmán, evocînd un tovarăş de joacă mort prin înec – „primul meu

“; vorbeşte despre dispariţia triburilor de indigeni din Patagonia (şi îi intervievează pe cei cîţiva supravieţuitori), fie rase de microbi aduşi de către colonişti, fie vînate de aceştia cu sălbăticie – vînătorii erau plătiţi pentru fiecare testicul de bărbat, sîn de femeie şi ureche de copil pe care le aduceau; şi, în fine, ajunge la crimele lui Pinochet, la lagărele lui de concentrare – printre care cel de pe insula Dawson, unde fuseseră concentraţi şi indigenii în secolul trecut – şi la cele 1200-1400 de trupuri aruncate în ocean. Amintind de tehnica literară a unui W.G. Sebald, Guzmán focalizează pe elementul de legătură asigurat de un simplu nasture: nasturele în schimbul căruia fusese luat şi dus un indigen („Jemmy Button“ îi rămăsese numele), în 1830, la bordul vasului „HMS Beagle“ (cu care avea să călătorească şi Darwin cîţiva ani mai tîrziu), vas care le deschisese drumul spre Patagonia coloniştilor, misionarilor, microbilor şi vînătorilor de indigeni; şi nasturele găsit încastrat într-o şină pescuită din ocean în zilele noastre – una dintre şinele de care erau legate trupurile de

, ca să se ducă la fund. Dacă analogiile şi reveriile lui Guzmán devin ocazional prea aburoase şi preţioase – fantezii cu exoduri pe alte planete, lovitura de stat a lui Pinochet coincizînd cu explozia unei supernove –, misiunea de a inventaria şi reconstitui crimele dictatorului îl readuce mereu pe eseist la concret.  

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.