„Filmele pentru copii sînt o nișă neexplorată“ – interviu cu Liviu MĂRGHIDAN

Publicat în Dilema Veche nr. 758 din 30 august – 5 septembrie 2018
„Filmele pentru copii sînt o nișă neexplorată“ – interviu cu Liviu MĂRGHIDAN jpeg

Liviu Mărghidan a absolvit Facultatea de Geologie şi Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale“ din Bucureşti. A lucrat ca operator în televiziune, apoi, ca director de imagine, a semnat un număr impresionant de filme româneşti premiate. Are propria casă de producţie şi a realizat recent lungmetrajul Străjerii, primul film de aventuri pentru copii de după 1989. Străjerii încurajează un gen complet neglijat în cinematografia românească şi spune povestea mai multor copii aflaţi într-o tabără la munte. L-am întrebat care au fost filmele copilăriei sale şi de ce a pornit în această aventură.

Ați studiat întîi geofizica și aţi fost coleg cu Cătălin Mitulescu. Care au fost motivele care v-au determinat să studiaţi apoi imagine de film?

Eram coleg de facultate cu Cătălin (Mitulescu – n. red.) şi iarna chiuleam împreună şi mergeam la Cinematecă, unde vedeam toate filmele de două ori. Nu am fost studenţi eminenţi, Cătălin s-a lăsat după anul întîi, eu am luat licenţa, apoi m-a purtat viaţa către Institutul de Geodinamică, unde am avut şi o colaborare la catedra şcolii.

Aţi fost un geofizician cinefil?

Da, cam aşa eram. În anii ’90 m-am şi angajat la o televiziune privată, de cartier, apoi am lucrat ca fotograf şi am reuşit să mă angajez la TVR, unde am tot urcat. Am ajuns să lucrez la o emisiune de reportaje, celebră la vremea aceea, se numea Cu ochii în patru. Filmul California Dreamin’ (nesfîrşit) al lui Cristi Nemescu a pornit de la o întîmplare reală, filmată în emisiune şi povestită de mine lui Tudor Voican. De curînd a avut loc şi o retrospectivă Cu ochii în patru, unde m-am reîntîlnit cu şeful de gară care a oprit trenul NATO pentru că americanii nu aveau acte în regulă.

Numele dumneavoastră este asociat cu cel al regretatului Cristi Nemescu, cu savuroasele Amintiri din epoca de aur, cu lungmetrajul Medalia de onoare și, mai recent, cu Pororoca, în regia lui Constantin Popescu. S-a întîmplat să filmați povești al căror scenariu nu v-a plăcut?

Am fost şi producătorul filmului Pororoca… Poate că au fost pelicule care nu mi au plăcut în mod deosebit, dar, la cît de puţine filme se fac în România, nu cred că există cineva care să refuze un film. Vă pot spune că sînt legat extraordinar de tare de California Dreamin’ şi de Portretul Luptătorului la tinereţe (regia Constantin Popescu – n. red.) şi îmi mai place mult un scurtmetraj pe care l-am făcut tot cu Tică Popescu și care se numeşte Apă.

Pentru lungmetrajul Străjerii ați semnat scenariul, regia și producția. De ce credeți că a fost neglijat acest gen de film în ultimii 25 de ani?

E mult spus regizor, scenarist şi producător. În orice caz, nu le-am făcut cu normă întreagă. Filmul a pornit ca o joacă, eram cu prietenul meu Andrei Butică, operator şi el, la o terasă din centrul Clujului, în timpul TIFF-ului. Ne-am dat seama că avem echipamente şi case de producţie, dar nu facem nimic pentru copiii noştri.

Nu aveam un scenariu pentru Străjerii, doar o dorință și o idee să facem ceva. Apoi ne-am întîlnit în concediu la mare şi am pus pe hîrtie nişte secvenţe. Le-am discutat, dar nu înseamnă că am bătut în cuie un scenariu. N-am avut un text scris la filmare, tot filmul este o improvizaţie.

Revenind la întrebarea dumneavoastră, cred că e vorba de palmares. Cu un film de aventuri pentru copii nu se pot obţine premii şi, prin urmare, nici punctaj la CNC. Abia acum există o sesiune tematică dedicată producţiilor pentru copii, cred că şi-au dat seama, în sfîrșit, că a fost o nişă total neexplorată. Pentru Străjerii m-a ajutat CNC-ul doar la promovare şi distribuţie, întrucît tot eu sînt şi distribuitor şi nici unul dintre distribuitorii „celebri“ din România nu a vrut să preia partea aceasta.

Cum aţi ales micii protagonişti? Aţi făcut un casting?

Nu a fost nici un casting, am ales doar copiii apropiaţilor noştri. Am pus un anunţ pe Facebook pentru copii şi părinţi, pentru o „tabără“ unde am şi filmat, de altfel. Însă nu am fost nici o clipă conştienţi că va ieşi un film. Am apelat numai la prieteni, nimeni nu a fost plătit. Actriţa Florentina Ţilea şi-a amînat concediul şi a venit la munte cu noi. Ni s-a alăturat Andrei Butică şi aşa au apărut multe corturi, în afară de cele care se văd pe ecran. În spate mai erau douăzeci de corturi unde stăteau părinţii copiilor şi o parte din echipă. Doi dintre copiii care joacă în Străjerii sînt ai mei, Adela şi Radu, soră şi frate în film şi în viaţa reală.


— Liviu Mărghidan, foto: AARC

liviu marghidan foto aarc jpg jpeg

Ce pelicule v-au marcat copilăria?

Ţin minte că am văzut prima dată un film 3D la cinema Luceafărul, actualul Cinema PRO. Nu-mi amintesc titlul, dar mi s-a părut mai mult decît revoluţionar. Aveau două proiectoare şi rulau de pe peliculă printr-un procedeu extrem de complicat faţă de cum se redă acum. În copilărie mai eram fan Toate pînzele sus şi Lumini şi umbre.

Din cei 19 copii cu care ați filmat la Străjerii, doar trei trecuseră prin experiența camerei de filmat. Cum aţi lucrat cu ei?

I-am lăsat să vorbească, nu a existat în film nici o replică scrisă, în afară de secvenţa de la fierărie. I-am trimis pe cei doi actori la o sală de căţărare, pentru scena cu alpinismul pe stîncă. Acolo a fost destul de greu. Le-a plăcut foarte mult celor mici la concursul de orientare şi au rămas frustraţi că nu i-am lăsat să intre în competiţie în concursul acela pe care l am filmat. Chiar voiau să înveţe să se orienteze în pădure, nu să filmeze. Ne-am jucat, cei mici nu au fost conştienţi de o regie de film, de indicaţiile de regie. Le-am spus să se joace şi din cînd în cînd să facem şi cîte o filmare.

Este partea a doua a filmului pe care îl pregătiţi o continuare sau va fi o poveste independentă?

Ne dorim foarte tare să facem partea a doua a filmului, dar ne-am dat seama că nu îl putem susţine financiar, e mult mai greu ce ne propunem acum. Am vrut să filmez în august, în Delta Dunării, dar ar fi fost nevoie de bărci, de figuraţie, de mai mulţi actori. Acum a venit CNC-ul în întîmpinare cu acest concurs cu tematică pentru copii, şi am decis să aplicăm şi poate să-l filmăm anul viitor. Nu ştiu cum vom face, punctajul meu ca regizor este egal cu zero, eu nu sînt regizor, nici acest film nu l-am semnat ca regizor. La partea a doua a Străjerilor avem un scenariu scris la modul cel mai profesionist.

Ce număr de spectatori a avut filmul în România?

A avut foarte puţini spectatori plătitori de bilete. Filmul este însă foarte cerut, l am trimis în ţară la TIFF, la Anonimul, la Divan şi la Piatra Neamţ, iar în afară va merge la Washington şi la Seattle. Primesc tot felul de solicitări şi sînt foarte bucuros să dau filmul oricui mi-l cere. Nu l-am făcut ca să cîştig bani.

Aţi tăiat multe secvenţe la montaj?

Da, a căzut mult la montaj şi eu ştiu ce am greşit. Dacă aţi observat, în prima parte a filmului nu se întîmplă nimic, sînt 40 de minute de aventură „soft“. În mintea mea a fost ideea de a trezi spiritul de aventură chiar şi pentru spectatorii de mall care, dacă văd filmul cu familia, poate descoperă că poate fi palpitant să mergi la munte cu cortul. Filmul meu nu are miză artistică. A pornit ca o joacă şi la acest nivel trebuie să şi rămînă.

a consemnat Roxana CĂLINESCU

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Umbra lui Putin în România. Un cunoscut expert în securitate explică de ce am devenit o țintă pentru spionajul rusesc
Rusia a pornit un veritabil război hibrid împotriva NATO, iar România e una dintre ținte. Analistul Hari Bucur Marcu a explicat motivele pentru care serviciile ruse sunt hiperactive în zonă și de ce România reprezintă o țintă importantă pentru spionii Kremlinului.
image
Mulți voluntari străini au crezut că sunt pregătiți să lupte în Ucraina, dar s-au înșelat, spune un veteran american
Unii voluntari occidentali care s-au alăturat războiului din Ucraina au fost uciși după ce s-au înrolat presupunând eronat că lupta va fi ușoară, a declarat pentru Business Insider un veteran american care a luptat în Ucraina de la începutul invaziei și până în decembrie.
image
„Copiii spun lucruri trăznite“, momente de colecție: Nu s-a oprit din râs toată emisiunea VIDEO
Virgul Ianțu s-a amuzat copios alături de fiecare copil care a spus un lucru amuzant în cadrul show-lui de televiziune.

HIstoria.ro

image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.
image
O tentativă de sinucidere în închisoarea Pitești: Povestea dramatică a lui Nicolae Eșianu
Nicolae Eșianu s-a născut la Cluj în 1923. Tatăl, director la Banca Ardeleană, iar mama, profesoară. Școala primară o face la Sibiu și apoi Liceul Militar la Târgu Mureș. În 1942 își dă bacalaureatul la Liceul Gheorghe Lazăr din Sibiu.