Eșuat pe mal

Publicat în Dilema Veche nr. 970 din 10 noiembrie – 16 noiembrie 2022
image

 Insula (România-Belgia-Franța, 2022), de Anca Damian.

Cu noul său film, cineasta Anca Damian virează înapoi înspre politic, cu rezultate însă la fel de amestecate ca în precedentul (și mult mai seninul) Călătoria fantastică a Maronei (2019). Pariul se apropie de ceea ce experimenta deja un film precum Crulic (2011), în continuare cel mai interesant titlu al acestei filmografii: anume, o tensionare a corzilor genului, însărcinate acum să poarte încărcătura agabaritică a filmului de anvergură socială, care nu face nici o concesie de dragul pretinsului public-țintă alcătuit din copii și tineri. Grație acelui film, descopeream și în România – un teritoriu neracordat la transformările occidentale ale formatului de animație și ca atare marcat de suficiente prejudecăți – flexibilitatea eficientă a genului, capabil să găzduiască nu doar un echivalent onorabil al cinema-ului de investigație live action, ci chiar o prelungire a acestuia, acolo unde imaginile „reale” lipsesc. Idee radicală a animației chemate să „facă lumină”, să suplinească din golurile memoriei, ba chiar și să îmbrace hainele activismului. Idee care încă domină filmografia Ancăi Damian, cu riscul de a încețoșa raporturile dintre etică și estetică, necesitate și freestyle, spectacol și prost-gust.

Figura tutelară a lui Robinson Crusoe, o parabolă mereu la îndemînă pentru a critica neoliberalismul, e transformată într-un vlăstar al generației X – o prăjină simpatică cu claie de păr și barbă gălbui –, unic locuitor al unei insule pe țărmul căreia eșuează chestii de tot felul: de la deșeuri poluante la migranți care trec marea în ambarcațiuni precare. Această expozițiune se dovedește a fi partea cea mai frumoasă a filmului, tocmai pentru că nu se simte ca un capitol de manual, cu plicticoasa plantare a unui decor, cu obligatoria dezvăluire ordonată a personajelor, cu sortarea mizelor de atins. Dimpotrivă, e momentul în care animația își poate da în petic fără griji, stîrnind o vîltoare de efecte care nimeresc dozajul ideal între cai verzi pe pereți și ascuțime a sensului. E, de altfel, și singurul moment de genul acesta al filmului, care alunecă ulterior într-un dezmăț al celor dintîi asupra celei din urmă: sosirea pe insulă a unui supraviețuitor dintr-un naufragiu va declanșa un val de perplexitate și de non-sens. Dacă pînă atunci filmul va fi dat seamă de o inteligență a speculației care face din scrierea lui Defoe o călăuză validă prin actualitatea problematică a Mediteranei, urmarea aduce mai curînd a capriciu și a impas. Nu e clar de ce Robinson îl lasă pe Vineri-refugiatul în grija gospodăriei sale, și nu e clar încotro pleacă el însuși. Filmul ne pierde în acest punct.

Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund. Aceste intuiții ajung la noi fie pe calea narațiunii (Vineri este furat pe față de un mai-mare care se coboară dintr-un TAB militar, astfel ajungînd să conștientizeze pe propria piele dominația și să descopere acțiunea politică), fie pe calea formei (mici invenții, precum această sirenă ademenitor-homerică, al cărei trup e parte desen, parte animație 3D a unor găletușe de nisip aglutinate într-o coadă care se sfîrșește, pe post de înotătoare, cu o pungă în care înoată un peștișor auriu). Vedem aici reafirmată o credință nu doar în capacitatea animației de a stimula, prin metaforă și sens pieziș, o călătorie directă pînă în inima lucrurilor – de a le vedea, altfel spus, sub un alt unghi, care s-ar putea să fie mai profitabil decît perspectiva încetățenită: mai simplu spus, poate că un reportaj de televiziune o fi el, la prima vedere, mai informativ, dar experiența senzorială și empatică a filmului are toate șansele să miște mai mult în privitor. Dar e mai mult de atît – e, mai cu seamă, credința în posibilitatea animației de a revela, prin însăși eclectismul stilistic care o caracterizează, un soi de adevăr inaccesibil formelor realiste. Cînd Vineri trage pe el un strat de folie izotermă care îi luminează auriu corpul, ce vedem nu e doar o haină fancy născută din puterea de fantezie a desenului – ce vedem este memoria tuturor destinelor curmate în periplul lor către o viață mai bună.

Nu toate găselnițele filmului se ridică la înălțimea acestei asocieri. Majoritatea nu propun mai mult decît o serie de înflorituri gratuite, semn al unei creativități care se învîrte în gol, pe muzica prea repetitivă compusă de Ada Milea și violonistul Alexandru Bălănescu (care își împrumută vocea și personajelor, într-o romgleză înduioșător-stîngace). Impresia de frivolitate a ansamblului știrbește din noblețea proverbialelor bune intenții, aruncînd toată această experiență a infamiei denunțate de film într-o mare de irelevanță, fie ea și țipător colorată. Nu ajută nici senzația unei lipse de adîncimi a ansamblului: pentru ca metafora să funcționeze, ea trebuie să meargă mai adînc; pericolul acestei acțiuni aluzive e să nu depășească pragul unor generalități clișeizate. Altfel, cum se explică decizia estetică de a-i întruchipa pe toți migranții printr-o unică figură oarecare, într-un raport de complicitate cu privirile mediatice din avion, pentru care acești oameni reprezintă niște biete cifre, o masă compactă și indiferentă de alteritate? În cele din urmă, Insula rămîne o pulbere risipitoare de efort, aflată mai mereu cu un pas în spatele propriilor efecte de stil.

Insula rulează în cinematografe din 11 noiembrie.

Victor Morozov este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.