Efecte de refracţie şi de ecou

Publicat în Dilema Veche nr. 569 din 8-14 ianuarie 2015
Efecte de refracţie şi de ecou jpeg

● Clouds of Sils Maria (Franţa, 2014), de Olivier Assayas.

Membru al primei generaţii de redactori la

în anii ’50, Godard avea să afirme mai tîrziu că tot critic de cinema a rămas, chiar dacă a ajuns să facă filme în loc să scrie despre ele. Ceva asemănător se poate argumenta şi în privinţa lui Olivier Assayas (născut în 1955), care înainte de a fi regizor a făcut parte (între 1980 şi 1985) din cea de-a treia generaţie de la

. La fel ca sublima lui metaficţiune din 1996,

, noul film al lui Assayas,

(văzut la noi în cadrul festivalului Les Films de Cannes à Bucarest), e o meditaţie despre culturi coexistente. În

, cel puţin patru culturi se întîlneau atunci cînd Maggie Cheung, vedetă a cinema-ului de acţiune hongkonghez (jucată de Cheung însuşi), venea la Paris ca să joace într-un

după una dintre comorile cinema-ului mut francez

al lui Feuillade), în regia unui veteran al Noului Val (jucat de iconicul actor truffaldian şi godardian Jean-Pierre Léaud), dar în condiţiile unei cinematografii naţionale franceze şi, în general, ale unei cinematografii europene schimbate total faţă de vremurile lui Feuillade sau ale Noului Val. Cam tot aşa, în

se întîlnesc două culturi. 

Pe de-o parte, avem Marea Cultură Europeană (sau cel puţin o Mare Tradiţie în cadrul acesteia), reprezentată de o actriţă numită Maria Enders (personaj fictiv jucat de Juliette Binoche) şi de piesa în care aceasta se pregăteşte să apară:

(numele vine de la forma de şarpe pe care o iau norii în trecătoarea Maloja din Alpii Elveţieni) a dramaturgului şi regizorului elveţian Wilhelm Melchior, piesă inexistentă în realitate, dar care pare să descindă din Strindberg,

Bergman şi Fassbinder (cel din

). Ca şi la Fassbinder, subiectul piesei e o poveste de atracţie şi dominaţie erotică între două femei: una matură, care începe prin a avea pîinea şi cuţitul, dar sfîrşeşte prin a le pierde, şi una foarte tînără, care cucereşte, pustieşte şi părăseşte. La fel ca Fassbinder, dar şi ca Bergman, Melchior îşi regizase propriul text, iar Maria fusese descoperirea lui – jucase rolul fetei tinere pe scenă şi apoi într-un film regizat de dramaturg. În prezent, la vreo 50 de ani cîţi are, Mariei i s-a oferit celălalt rol, al maturei, într-o montare urmînd a fi jucată în limba engleză (la fel ca o bună parte din filmul pe care-l vedem); iar în rolul tinerei a fost distribuită o actriţă americană, Jo-Ann (Chloë Grace Moretz din

). Cunoscută (la fel ca Moretz) pe post de supereroină în blockbustere cu mare priză la publicul preadolescent, dar şi pentru escapade de tip Lindsay Lohan, copios documentate în presa tabloidă, Jo-Ann reprezintă o cu totul altă cultură decît cea de la care se revendică Maria. Nu că aceasta din urmă s-ar atinge abia acum, pentru prima dată, de cultura celeilalte: ni se spune de la bun început că a jucat ocazional la Hollywood, inclusiv în filme dominate de efecte speciale. Assayas e prea sofisticat ca să dispreţuiască aprioric blockbusterele, de la înălţimea kulturii de tip Bergman: formaţia lui intelectuală (subiectul filmului lui precedent, autobiograficul

) e prea complexă – cultura critică a situaţionismului şi a lui Mai ’68 (din perspectiva cărora Hollywood-ul şi cultura de tip Bergman apăreau ca fiind cam tot un drac), apoi

în perioada lor post-maoistă, cînd (pe lîngă faptul că redescopereau Hollywood-ul) descopereau cinematografii asiatice diametral opuse precum cea taiwaneză (rarefiată) şi cea honkongheză (mai ales de acţiune). Tînăra Jo-Ann nu interacţionează cu Maria decît în ultima jumătate de oră a filmului, cînd i se alătură în Elveţia, dar pînă atunci are cine s-o apere de zeflemelele fals-nonşalante, perceptibil-anxioase ale Marii Doamne: asistenta personală a acesteia din urmă, Valentine (Kristen Stewart din

), la fel de tînără şi de americană ca Jo-Ann. Personajul lui Stewart – superprofi, dar radiind nu numai inteligenţă încordată, ci şi nefericire enigmatică în timp ce pledează hiperarticulat în apărarea filmelor lui Jo-Ann (şi implicit în apărarea filmelor de tip

) – este o creaţie remarcabilă. Pe lîngă îndatoririle ei de secretară, Valentine trebuie s-o ajute pe Maria cu repetarea textului, ceea ce presupune nu doar să-i dea replica, ci să-i fie un fel de

, opunînd propriile interpretări – ale textului, ale vieţii – interpretărilor ei şi încasînd undele de şoc ale zvîrcolirilor Mariei, în timp ce aceasta se luptă cu textul ca să-l ia în stăpînire. E un job vampirizant, imposibil – îi cere să-şi păstreze o minte rece de organizatoare în timp ce-şi tot pune la bătaie opinii şi experienţe personale, chiar foarte intime, în solicitantele discuţii provocate de Maria –, cu nimic uşurat de falsa egalitate pe care şefa o cultivă între ele două. Conflictul dintre ele e aproape întru totul subteran, iar puţinului pe care-l lasă să irumpă, Assayas îi dă o formă sugestiv-nedesluşibilă.

e o construcţie vizînd efecte foarte subtile de refracţie şi de ecou. Conflictul piesei de teatru contra căreia Maria şi-a măsurat cîndva tinereţea, pentru ca acum să-şi măsoare îmbătrînirea (cu un posibil ecou al personajului jucat de Gena Rowlands în

al lui Cassavetes), se refractă atît în relaţia ei cu asistenta (relaţie care mai stîrneşte şi ecouri bergmaniene din

), cît şi în relaţia ei cu mai tînăra parteneră de scenă (stîrnind de astă dată ecouri din

), totul în timp ce castingul secretă fără oprire metatext suplimentar.      
 

999 16 coperta jpg
Reducția retoricii
În Eșarfe în cer (2012), Dumitru Crudu scrie despre moarte pornind de la o situație concretă, de fapt persistînd în situația concretă.
p 17 2 jpg
Celălalt pe care-l adoram
Cu toate acestea, Marx può aspettare rămîne un film găurit, incapabil să se închidă rotund.
999 17 PBreazu jpg
Un tunel creativ
Vocea lui Del Rey rămîne centrală și omniprezentă, la fel ca în operele precedente.
999 21 jpg
Delirul realității
Poate că o explicație ar fi că din trunchiul memorialisticii naziste a ieșit un trunchi mai mare, al memorialisticii Holocaustului.
Catre mine afiș spectacol jpg
Spectacolul „Către mine” de la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” închide ediția a șasea a atelierelor de scris pentru adolescenți organizate de Control N
Asociația Culturală Control N și elevii Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” (Trupa As) vă invită la spectacolul de teatru „Către mine“.
featured image (5) jpg
Povestea ascunsă a Palatului Versailles: De la o cabană de vînătoare la un obiectiv turistic impresionant
Pornind de la o cabană de vînătoare, Palatul Versailles s-a transformat în unul dintre cele mai cunoscute obiective turistice din Franța.
poster Dry Cleaning 31 05 jpg
Curățătoria punk
Post-punkerii britanici Dry Cleaning (left-field art rockers sau spoken-word punkers, cum au fost ei descriși de presa muzicală) vor concerta în premieră la București, miercuri, 31 mai, după ora 20:00, la Control Club.
998 16 coperta 1 jpeg
Nebănuite sînt căile prozatorului – de la experimentul burlesc la policier –
Dacă şi-a propus să angajeze energii cinegetic-detectivistice, atunci Femeia de marţipan e un roman detectivistic ratat, în opinia mea.
p 17 jpg
Pîntecul lumii
Cu un ochi la spiritualitate și celălalt la cinema
998 17 audio cover jpg
Levant la Gărîna
Ibrahim Maalouf, cîndva un promițător talent în jazz, e pe cale să devină un superstar world music după nominalizarea Grammy
comunicat institutul cervantes omagiu mircea cartarescu jpg
Mircea Cărtărescu, omagiat la Institutul Cervantes din București
Cu prilejul decernării Premiului FIL pentru Literatură în Limbi Romanice, ediția 2022, în cadrul celei de-a 36-a ediții a celui mai mare tîrg de limbă spaniolă.
Apa lacului nu e niciodata dulce jpg
Apa lacului nu e niciodată dulce - fragment
Acel împreună mă înghite ca o închisoare, e un noi în care nimeni nu m-a întrebat dacă vreau să locuiesc.
2nd NEW draft poster FINAL med jpg
Ultimele zile de înscrieri la New Draft, rezidența în care îți scrii propriul scenariu de lungmetraj și lucrezi cu producătorii Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana
”Prezența producătorilor Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana este cadoul nostru de mijloc de drum pentru participanți.
997 16 Bilete de sinucigas jpg
Groaznica sinucidere din strada Micsandrelor
Aș fi preferat ca Bilete de sinucigaș să fi avut pur și simplu paginile albe
p 17 2 jpg
Puncte de vedere
Între David Cronenberg și Michael Mann, acest thriller turcesc sună prea adevărat
997 17 Breazu jpg
După 29 de ani
Fuse, noul album al duo-ului britanic, merită o inimioară roșie – „What is left to lose? / Nothing left to lose”.
997 21 Iamandi jpg
Evadările de la Auschwitz
Jonathan Freedland sugerează că Rudolf Vrba și Alfréd Wetzler au fost primii evrei care au reușit să evadeze de la Auschwitz.
Book cover jpg
copertă Murmur jpg
Dincolo de bine și de rău
Bun, în tot cazul, ușor melancolic, ușor retro, noul roman al lui Mircea Pricăjan e o meditație la sensurile încurcate ale istoriei.
996 17 Eroine jpg
Cîteva ipostaze feminine în teatrul recent
O mutație subtilă s-a produs în teatrul românesc în ultima vreme: perspectiva feminină este integrată tot mai des în spectacole și recunoscută subliminal ca parte din standardul scenic.
p 23 2 jpg
Daniel Spoerri – Noul Realism, EAT ART și „tablourile-capcană“
În acest an, între 19 și 28 mai, are loc la Romaero Băneasa un nou tîrg internațional de artă contemporană, MoBU.
GR Headshot   Credit Andrew Macpherson jpg
Actorul Geoffrey Rush vine la TIFF.22
Strălucire va avea o proiecție specială la TIFF, în prezența actorului.
Mostenitorii 13mai landscape 1080 jpg
“Moștenitorii României muzicale”: recital-eveniment susținut de pianistul George Todică, laureat al Concursului internațional “George Enescu”
George Todică va interpreta un program cu opusuri celebre semnate de Enescu, Ravel, Rahmaninov și Chopin.
995 16 coperta1 jpg
Kituri de supraviețuire
Toate cele trei poete înțeleg poezia ca pe o formă subtilă de diversiune.

Adevarul.ro

image
Descoperire epocală lângă Sarmizegetusa Regia realizată cu LIDAR. Nimeni nu bănuia ce ascund munții VIDEO
Un loc plin de vestigii dacice, din Hunedoara, ascuns și neglijat complet în ultimele decenii de autorități, a fost cercetat recent de oamenii de știință, cu ajutorul tehnologiei LIDAR, iar rezultatele studiului sunt uimitoare
image
Turist amendat pentru că a urcat în Munții Piatra Craiului fără să aibă buletinul la el. De ce i-a dat dreptate judecătorul
Un turist amendat de Jandarmerie pentru că „aflându-se în Piatra Craiului, pe un traseu nemarcat, a refuzat să furnizeze date pentru stabilirea identităţii sale” a dat în judecată Jandarmeria Română.
image
Camioanele care au dus faima României în toată lumea. Povestea vehiculelor solide și fiabile, cu „atitudine“ spartană
Camioanele românești, realizate la uzinele din Brașov, au fost adaptate mereu vremurilor, cu o tehnologie de vârf și prețuri avantajoase, cucerind astfel piețele internaționale, chiar și pe cele de peste Ocean.

HIstoria.ro

image
Cine au fost cele trei soții ale lui Ștefan cel Mare? Familia și copiii domnului Moldovei
Ștefan cel Mare al Moldovei a fost căsătorit de trei ori, de fiecare dată luându-și de soţie o reprezentantă a unei mari familii aristocrate, de confesiune ortodoxă. Mai întâi, Ștefan s-a căsătorit, în vara anului 1463, într-un context în care plănuia organizarea unei cruciade ortodoxe împotriva Imperiului Otoman, cu Evdochia, care descindea după tată din neamul marilor duci ai Lituaniei. Tatăl ei, Alexandru al Kievului, era văr primar cu Cazimir al IV- lea, regele Poloniei și marele duce al Lit
image
Drumul României către Tratatul de la Trianon
Nimeni nu s-ar fi putut gândi la începutul anului 1918 la o schimbare totală în doar câteva luni a condițiilor dramatice în care se găsea România.
image
Tancurile în timpul Războiului Rece
Conflictul ideologic izbucnit între Uniunea Sovietică și aliații occidentali a dus la acumularea unor cantități enorme de material militar și la dezvoltarea inevitabilă a armei tancuri.