Economie politic─â pop

Publicat în Dilema Veche nr. 626 din 18-24 februarie 2016
Economie politic─â pop jpeg

ÔŚĆ Brokerii apocalipsei / The Big Short (SUA, 2015), de Adam McKay.

Miza filmului The Big Short, o comedie neagr─â incitant─â, adaptare a c─âr┼úii non-fic┼úionale cu acela┼či titlu semnate de Michael Lewis, e, pe de o parte, popularizarea ┼či problematizarea prin mijloace extrem de atractive pentru spectator (genuri cinematografice ┼či stiluri diferite, de la videoclipuri ┼či reclame la documentar) a unor informa┼úii economico-politice referitoare la procesul c─âderii pie┼úei imobiliare americane ┼či la criza global─â care i-a urmat, precum ┼či corelarea acestor informa┼úii la problemele contextului prezent. Pe de alt─â parte, prin autoreflexivitatea sa formal─â ┼či politic─â, filmul pune ├«n discu┼úie ├«ns─â┼či ideea de conven┼úie ÔÇô de la cea a limbajului documentarului de care se folose┼čte, la conven┼úiile sistemului financiar ÔÇô ┼či felul ├«n care aceste conven┼úii s├«nt ├«n general acceptate f─âr─â a fi ├«n vreun fel investigate.

Adam McKay se folose┼čte de o intrig─â de tip heist movie (care prezint─â ├«n forma sa clasic─â jafuri de b─ânci) cu ajutorul c─âreia, ├«n mod ironic, ne introduce ├«n de┬şzas┬ştrul economic printr-un proiect de ├«mbog─â┼úire: personajele care jefuiesc b─ânci s├«nt ├«nlocuite aici de c├«┼úiva bancheri care descoper─â existen┼úa unei bule ├«n pia┼úa imobiliar─â ┼či, ├«n┼úeleg├«nd pr─âbu┼čirea ei iminent─â, hot─âr─âsc s─â profite, pariind ├«mpotriva sistemului financiar din care fac parte ┼či ├«mbog─â┼úindu-se (spre deosebire de personajele unui heist movie, ├«n mod legal).  Cei care reu┼česc s─â vad─â ceea ce la momentul respectiv nu era clar pentru nimeni s├«nt ni┼čte personaje neconven┼úionale, prezentate ca fiind mereu ├«n opozi┼úie fa┼ú─â de tendin┼úele din jurul lor. Dr. Michael Burry (un neurochirurg ├«n via┼úa real─â, preocupat de finan┼úe ┼či interpretat de Christian Bale) e cel care reu┼če┼čte s─â descopere, ├«n urma unei cercet─âri statistice, existen┼úa unei probleme, pe c├«nd Mark Baum (Steve Carell), o persoan─â care, dup─â cum afl─âm pe parcurs, ┼či-a pierdut ├«ncrederea ├«n orice sistem, e cel care, ajutat de echipa sa, realizeaz─â o investiga┼úie aproape detectivistic─â pe teren, adun├«nd m─ârturii ale angaja┼úilor b─âncilor ┼či ale clien┼úilor, cerce┬şt├«nd un ora┼č ├«n care descoper─â o bul─â imobiliar─â ┼či discut├«nd direct cu cei ├«mpotriva c─ârora pariaz─â. Al treilea fir narativ e format din doi afaceri┼čti care ├«ncearc─â s─â se ├«mbog─â┼úeasc─â ┼či pe care un trader de pe Wall Street care nu mai activeaz─â (Brad Pitt), preocupat acum de alte lucruri mai utile, precum gr─âdin─âritul, ├«i ajut─â s─â reu┼čeasc─â. Personajele nu s├«nt ├«nt├«mpl─âtor antieroi ┼či, ├«n ciuda structurii lor de antagoni┼čti ai marilor b─ânci (┼či, de asemenea, ├«n ciuda dilemelor morale ale lui Baum), ar putea fi interpretate ca reprezent├«nd acea parte a lumii financiare care se a┼čtepta la dezastrul economic, dar nu a ac┼úionat dec├«t ├«n scopul propriei ├«mbog─â┼úiri.

Cele trei fire narative s├«nt legate, dincolo de scopul declarat, de un personaj narator, care ne aminte┼čte din c├«nd ├«n c├«nd de lipsa de moralitate a ├«ntregului proces ┼či de artificialitatea nara┼úiunii propriu-zise. Sp─ârg├«nd ÔÇ×cel de-al patrulea pereteÔÇť (adres├«ndu-ni-se direct), acesta corecteaz─â evenimentele narative prezentate, ad─âug├«nd informa┼úii sau contrazic├«ndu-le pe cele existente, f─âc├«nd astfel nara┼úiunea (care nu fusese lipsit─â de efecte de real, precum mi┼čc─ârile tremurate ale camerei, specifice documentarului, sau efectele de stop-cadru folosite de emisiunile de ┼čtiri) necreditabil─â. Evenimentele narative prezentate, ni se sugereaz─â, nu s├«nt reale, s├«nt puse ├«n slujba explic─ârii unui proces. Explica┼úile suplimentare vor fi livrate ┼či de interludii ├«n care personaje celebre, precum Selena Gomez, Anthony Bourdain ┼či Margot Robbie, explic─â concepte financiare compexe la o rulet─â, ├«n mijlocul unei buc─ât─ârii sau ├«ntr-o cad─â de baie cu spum─â. Aceste interludii faciliteaz─â transmiterea informa┼úiilor, dar s├«nt ┼či o aten┼úionare asupra conven┼úiei folosite de documentar, de apel la autorit─â┼úi: m─ârturiile ÔÇ×exper┼úilorÔÇť pot fi la r├«ndul lor gre┼čite. Astfel de aten┼úion─âri asupra propriilor conven┼úii s├«nt frecvente: desenele ┼či defini┼úiile serioase s├«nt puse al─âturi de desenul unui testicul ┼či de citate f─âr─â surs─â. Dar cea mai puternic─â demascare a unei conven┼úii r─âm├«ne reu┼čita transform─ârii unor concepte din limbajul economic ├«n limbajul pe deplin accesibil al unei comedii cu elemente pop.

De┼či victimele crizei financiare nu apar ca personaje ├«n film, ele s├«nt prezente prin fotografiile intercalate ├«n intriga fic┼úional─â: de pild─â, prin suprapunerea imaginilor cu cifre din statisticile lui Burry cu imaginile oamenilor ┼či caselor cump─ârate sau cu corturile celor care au r─âmas f─âr─â ele. Pe l├«ng─â bilan┼úul pe care ├«l face ├«n final Ben, care atrage aten┼úia asupra faptului c─â ceea ce st─â sub conven┼úia unui eveniment financiar e, de fapt, o crim─â, McKay aten┼úioneaz─â asupra faptului c─â lucrurile nu au avut, ├«n final, o rezolvare, vinova┼úii nu au fost pedepsi┼úi, iar practicile de ieri au fost reluate, sub un alt nume, ast─âzi.

Ancu╚Ťa Proca este critic de film.

p 17 2 jpg
Singur─âtate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e conving─âtor pentru c─â, ├«nainte de a ne ame╚Ťi cu panseuri spirituale, se impune ├«n calitatea sa de corp f─âr─â ru╚Öine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai t├«rziu, devenind un fel de dioram─â a felului ├«n care a putut naviga o fabuloas─â forma╚Ťie uitat─â a anilor ÔÇÖ80 prin soundscape-ul ├«nceputului deceniului urm─âtor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Vene╚Ťia
Edi╚Ťia din acest an nu e, din fericire, grandioas─â ╚Öi nici sentimentul de parc de distrac╚Ťie nu mai e la dispozi╚Ťia ta, ca p├«n─â acum.
TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, ve╚Ťi avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Camer─â Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lanseaz─â op╚Ťionalul de educa╚Ťie cinematografic─â pentru elevi
Programul EducaTIFF continu─â s─â se dezvolte la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimu╚Ťe, muzic─â ╚Öi baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana ├«nt├«i, cu un narator de v├«rsta a treia, ce graviteaz─â ├«n jurul unor teme precum nostalgia tinere╚Ťii, muzica, erotismul, totul ├«nv─âluit ├«ntr-o folie de ÔÇ×unheimlichÔÇŁ care a devenit marca autorului nipon.

HIstoria.ro

image
Nașterea Partidului Țărănesc, în tranșeele de la Mărășești
├Än Primul R─âzboi Mondial, Mihalache se ├«nscrie voluntar ca ofi┼úer ├«n rezerv─â ╚Öi se remarc─â prin curaj ╚Öi prin vitejie peste tot, dar mai cu seam─â la M─âr─â╚Öe╚Öti. Regele Ferdinand ├«nsu╚Öi ├«i prinde ├«n piept ordinul ÔÇ×Mihai ViteazulÔÇť pentru faptele sale de eroism.
image
Dacă am fi luptat și vărsat sânge în 1940 pentru Basarabia, poate că...
Istoria nu se scrie cu autoprotectoarele ÔÇ×dac─â...ÔÇŁ ╚Öi ÔÇ×poate c─â...ÔÇŁ. Nimeni nu poate dovedi, chiar cu documente istorice atent selectate, c─â ÔÇ×dac─â...ÔÇŁ (sunte┼úi liberi s─â completa┼úi Dumneavoastr─â aici), soarta Rom├óniei ar fi fost alta, mai bun─â sau mai rea. Cert este c─â ultimatumurile sovietice din 26-27 iunie 1940 ╚Öi deciziile conduc─âtorilor rom├óni luate atunci au avut efecte puternice imediate, dar ╚Öi pe termen lung.
image
Cine a fost Mary Grant, englezoaica devenit─â simbol al Revolu╚Ťiei de la 1848 din ╚Üara Rom├óneasc─â
ÔÇ×Rom├ónia revolu╚Ťionar─âÔÇŁ, crea╚Ťia pictorului Constantin Daniel Rosenthal, este unul dintre cele mai reprezentative tablouri ale rom├ónilor, simbol al Revolu╚Ťiei de la 1848. Rom├ónca surprins─â ├«n tabloul care a f─âcut istorie a fost, de fapt, la origini, o englezoaic─â pe nume Mary Grant.