Dubla doi

Publicat în Dilema Veche nr. 969 din 3 noiembrie – 9 noiembrie 2022
image

Coupez ! (Franța-Marea Britanie-Japonia, 2022), de Michel Hazanavicius.

Regizorul Michel Hazanavicius și-a făcut o reputație (pompată, trebuie spus) din voluptatea cu care pastișează mituri ale cinema-ului. A făcut-o cu epoca filmului mut în marele hit The Artist (2012). A făcut-o cu Jean-Luc Godard – un mit cinematografic pe două picioare – în Le Redoutable (2017). O face din nou acum, în Coupez !, cu genul filmului cu zombie (așa-numita „serie Z”). A vedea în demersul său o miză revizionistă înseamnă totuși a suprainterpreta grosolan: Hazanavicius e mai curînd un bun imitator al efectelor de stil, prea puțin interesat de examinarea lor sub un raport ceva mai critic. Cînd unul dintre personajele lui Coupez ! începe să urle pe nepusă masă despre zombie-ca-devorator-capitalist-al-mărfii, racordîndu-se din mers la teoria critică marxistă care vedea în filmele unui George Romero un deget mijlociu abia mascat la adresa neoliberalismului, impresia e mai degrabă aceea a decalajului ludic, a poantei de buzunar. Ironie interesantă, care face din cineast un complice al adevărurilor pe care, chipurile, le atacă, hîrjonindu-se postmodern și inofensiv cu o realitate la care aderă de fapt cu ambele mîini. Căci simțim, atunci, cum Hazanavicius vede într-o astfel de lozincă „politică” ceva de tipul unei înverșunări fără umor – o atitudine de care trebuie să facă mișto. Un snobism pe invers, dacă vreți, care exclude sub pretextul că integrează, hăhăindu-se cu superioritate la adresa oricărei discuții serioase.

Coupez ! e un film destul de lung, care – după vreo oră de alergat pe urmele propriei cozi – se dovedește a fi ceea ce este: un film francez de autor. Prea puțin contează că autorul trudește pe terenul contestat al filmului cu potențial de public – felul în care mînuiește materialul de origine îl trădează la tot pasul. Pentru autor – spre deosebire de artizanul studiourilor de odinioară –, filmul cu zombie înseamnă obligatoriu deturnare (fie spre politică, vezi Raoul Peck sau Jordan Peele, fie spre farsă, vezi Jim Jarmusch sau, desigur, Hazanavicius). Pentru farseur, sîngele trebuie să curgă la galon, machiajul grotesc să se demaște ca atare, iar „pasajele obligatorii” (strîmbăturile moacei, jump scares, alergătură și urlete) să cadă în ridicol cu fiecare ocazie. Prima parte a filmului regizat de Hazanavicius e un inventar copios al acestor scălîmbăieli, cu prilejul unui film-în-film despre atacul unor zombie. Inspirația cineastului e să modeleze aceste scălîmbăieli într-o formă – planul-secvență – care face ca dintr-odată toate aceste postúri clișeizate să capete o dimensiune suplimentară. Hazanavicius face atunci mișto de înverșunarea cinema-ului de două ori: întîi, ca supralicitare a unor lucruri care se trădează de la o poștă drept butaforie ieftină; apoi, ca nevoie de a epata prin tehnică. 

Filmul devine din acel punct mult mai palpitant, de parcă sarcina spectatorului – de a-l separa pe istețul Hazanavicius de masa cineaștilor mediocri – ar căpăta aerul unei misiuni imposibile. Nu e clar, în primă fază, dacă Hazanavicius recurge la cadrul lung pentru a emula moda actuală sau pentru a o satiriza – dar îi iert regizorului nevoia de a relua o secvență de 30 de minute pentru a ne oferi explicația, fiindcă văd în această redundanță, făcută pe spinarea spectatorului plătitor de bilet, ca o aroganță binevenită, o îndrăzneală de a trimite spre reflecție în cadrul unui „biet” produs de entertainment. Așa se face că în mijlocul lui Coupez ! se instalează o mică breșă care, în momentele cele mai autoreflexive ale partiturii, ajunge ditamai spărtura de sensuri și ipoteze referitoare la turnajul unui film, la disciplina muncii și, mai larg, la hazard, iluzie, accident. Păcat că, în concluzia sa – cu toată echipa filmului-din-film îmbrățișîndu-se și zîmbind fotogenic la apus –, Hazanavicius sfîrșește prin a astupa grăbit breșa, încheind tărășenia printr-o autocelebrare gășcoasă a industriei de film, întărită de încercările prin care a trecut...

Finalul complezent a știrbit impresia unui film altminteri suficient de inventiv încît să gîdile propriile noastre moduri de a ne raporta la ceea ce vedem. Fără a ști de unde provin toate incongruențele planului-secvență cu care filmul se deschide, am presupus că Hazanavicius încearcă să insufle materialului „autenticitate”, apucînd-o pe scurtătură (la un moment dat, camera ajunge la nivelul solului, într-o poziție șubredă: „marcă auctorială leneșă”, mi-am zis, pentru ca abia către final să înțeleg că acolo, de fapt, se împiedicase și căzuse un cameraman). Există aici o minimă chestionare a lucrurilor pe care sîntem dispuși, sau nu, să le acceptăm de dragul cinema-ului („e doar un film” reprezentînd, de altfel, una dintre lozincile în jurul cărora se învîrte Coupez !). Poate să nu pară cine știe ce, dar deja văd în asta un semn interesant de destabilizare al programului escapist propus de orice comedie horror postmodernă.

Coupez ! rulează în cinematografe din 21 octombrie.

Victor Morozov este critic de film.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

dependenta de telefoane, foto shutterstock jpg
Efectele nocive ale timpului îndelungat petrecut pe TikTok și YouTube de copii. „Ritmul somnului se dereglează, apar oboseala cronică, irascibilitatea"
Un studiu recent realizat de Ofcom, autoritatea britanică pentru reglementarea media, atrage atenția asupra efectelor nocive ale folosirii excesive a rețelelor sociale în timpul nopții de către copii.
Bulevardul Magheru în perioada interbelică (© Wikimedia Commons)
Modernizarea României cu ajutorul produselor industriale importate din Germania în anii 1941-1943
Anul 1939 a adus un nou conflict în Europa și rapid s-a transformat în unul planetar prin dorința conducătorilor marilor puteri. România s-a proclamat neutră, dar liderii totalitari au vrut cu orice preț să implice statul din Carpați în conflict.
Nicolae Tonitza   Coada la paine jpg
Una dintre cele mai sângeroase și controversate greve din România. Armata a deschis focul, fără avertisment, împotriva muncitorilor
Una dintre cele mai sângeroase greve din istoria României a avut loc pe 13 decembrie 1918. Imediat după terminarea războiului, sute de muncitori români, în special tipografi, au intrat în grevă și au ieșit la proteste pentru a cere condiții decente de muncă. Au fost împușcați pe capete.
Radu miruta FB jpg
Radu Miruță: „Industria de apărare e o mlaștină”. Compania în care „s-a întâlnit un prost cu un deștept”
Ministrul Economiei, Radu Miruță, a afirmat, duminică seară, că industria națională de apărare a României a funcționat zeci de ani fără investiții serioase, deși banii au existat an de an în conturi.
Markus Wolf, șeful spionajului est-german (© Bundesarchiv Bild 183-1989-1104-040)
Proiectul CANOPY WING, exploatarea vulnerabilității sistemelor de comunicații sovietice
În anii ’80, guvernele SUA și URSS încercau să răspundă la întrebarea cum ar putea să „câștige” un război nuclear global sau să supraviețuiască unor lovituri preventive sau unui conflict nuclear.
Europa intenţionează să lanseze prima rachetă Ariane 6 FOTO: ESA
Nu se mai face nimic în România? O parte din cea mai puternică rachetă europeană, fabricată în țara noastră
Cercetătorul Claudia Tănăselia a comentat un titlul de pe site-ul agenției spațiale europene: „Ariane 6 - Made in Romania”. Ariane 6 este cea mai puternică rachetă europeană construită vreodată și anumite părți din aceasta sunt fabricate în țara noastră.
O insulă izolată din Bermuda, în mijlocul Oceanului Atlantic FOTO Shutterstock
Structura uriașă descoperită sub Insulele Bermude, unică pe Pământ: ar explica de ce arhipelagul pare să plutească
O echipă de cercetători a identificat un strat de rocă neobișnuit, de peste 20 de kilometri grosime, sub crustă oceanică de sub Insulele Bermude, care ar putea explica de ce arhipelagul pare „să plutească” deasupra Oceanului Atlantic.
Inteligenta artificiala FOTO Shutterstock jpg
Cum folosesc românii Chat-urile AI și care au fost cele mai populare în 2025
O analiză realizată de agenția de specialiști, bazată pe date extrase din Google Trends, Ahrefs, DataForSEO, Statcounter ne arată care tool-uri AI sunt cele mai căutate și populare, cât și în ce scopuri sunt ele folosite de către utilizatori.
Traian Băsescu și Ilie Bolojan FOTO Mediafax
Băsescu cere desființarea Coaliției și-l atacă pe Grindeanu: „Crede că obligația lui e să servească doar PSD”
Fostul președinte Traian Băsescu a afirmat, duminică seară, că un guvern minoritar „nu poate funcționa” și susține că adevărata problemă nu este Ilie Bolojan, ci liderul PSD, Sorin Grindeanu, pe care îl acuză că pune partidul înaintea interesului național.