Dubla doi

Publicat în Dilema Veche nr. 969 din 3 noiembrie – 9 noiembrie 2022
image

Coupez ! (Franța-Marea Britanie-Japonia, 2022), de Michel Hazanavicius.

Regizorul Michel Hazanavicius și-a făcut o reputație (pompată, trebuie spus) din voluptatea cu care pastișează mituri ale cinema-ului. A făcut-o cu epoca filmului mut în marele hit The Artist (2012). A făcut-o cu Jean-Luc Godard – un mit cinematografic pe două picioare – în Le Redoutable (2017). O face din nou acum, în Coupez !, cu genul filmului cu zombie (așa-numita „serie Z”). A vedea în demersul său o miză revizionistă înseamnă totuși a suprainterpreta grosolan: Hazanavicius e mai curînd un bun imitator al efectelor de stil, prea puțin interesat de examinarea lor sub un raport ceva mai critic. Cînd unul dintre personajele lui Coupez ! începe să urle pe nepusă masă despre zombie-ca-devorator-capitalist-al-mărfii, racordîndu-se din mers la teoria critică marxistă care vedea în filmele unui George Romero un deget mijlociu abia mascat la adresa neoliberalismului, impresia e mai degrabă aceea a decalajului ludic, a poantei de buzunar. Ironie interesantă, care face din cineast un complice al adevărurilor pe care, chipurile, le atacă, hîrjonindu-se postmodern și inofensiv cu o realitate la care aderă de fapt cu ambele mîini. Căci simțim, atunci, cum Hazanavicius vede într-o astfel de lozincă „politică” ceva de tipul unei înverșunări fără umor – o atitudine de care trebuie să facă mișto. Un snobism pe invers, dacă vreți, care exclude sub pretextul că integrează, hăhăindu-se cu superioritate la adresa oricărei discuții serioase.

Coupez ! e un film destul de lung, care – după vreo oră de alergat pe urmele propriei cozi – se dovedește a fi ceea ce este: un film francez de autor. Prea puțin contează că autorul trudește pe terenul contestat al filmului cu potențial de public – felul în care mînuiește materialul de origine îl trădează la tot pasul. Pentru autor – spre deosebire de artizanul studiourilor de odinioară –, filmul cu zombie înseamnă obligatoriu deturnare (fie spre politică, vezi Raoul Peck sau Jordan Peele, fie spre farsă, vezi Jim Jarmusch sau, desigur, Hazanavicius). Pentru farseur, sîngele trebuie să curgă la galon, machiajul grotesc să se demaște ca atare, iar „pasajele obligatorii” (strîmbăturile moacei, jump scares, alergătură și urlete) să cadă în ridicol cu fiecare ocazie. Prima parte a filmului regizat de Hazanavicius e un inventar copios al acestor scălîmbăieli, cu prilejul unui film-în-film despre atacul unor zombie. Inspirația cineastului e să modeleze aceste scălîmbăieli într-o formă – planul-secvență – care face ca dintr-odată toate aceste postúri clișeizate să capete o dimensiune suplimentară. Hazanavicius face atunci mișto de înverșunarea cinema-ului de două ori: întîi, ca supralicitare a unor lucruri care se trădează de la o poștă drept butaforie ieftină; apoi, ca nevoie de a epata prin tehnică. 

Filmul devine din acel punct mult mai palpitant, de parcă sarcina spectatorului – de a-l separa pe istețul Hazanavicius de masa cineaștilor mediocri – ar căpăta aerul unei misiuni imposibile. Nu e clar, în primă fază, dacă Hazanavicius recurge la cadrul lung pentru a emula moda actuală sau pentru a o satiriza – dar îi iert regizorului nevoia de a relua o secvență de 30 de minute pentru a ne oferi explicația, fiindcă văd în această redundanță, făcută pe spinarea spectatorului plătitor de bilet, ca o aroganță binevenită, o îndrăzneală de a trimite spre reflecție în cadrul unui „biet” produs de entertainment. Așa se face că în mijlocul lui Coupez ! se instalează o mică breșă care, în momentele cele mai autoreflexive ale partiturii, ajunge ditamai spărtura de sensuri și ipoteze referitoare la turnajul unui film, la disciplina muncii și, mai larg, la hazard, iluzie, accident. Păcat că, în concluzia sa – cu toată echipa filmului-din-film îmbrățișîndu-se și zîmbind fotogenic la apus –, Hazanavicius sfîrșește prin a astupa grăbit breșa, încheind tărășenia printr-o autocelebrare gășcoasă a industriei de film, întărită de încercările prin care a trecut...

Finalul complezent a știrbit impresia unui film altminteri suficient de inventiv încît să gîdile propriile noastre moduri de a ne raporta la ceea ce vedem. Fără a ști de unde provin toate incongruențele planului-secvență cu care filmul se deschide, am presupus că Hazanavicius încearcă să insufle materialului „autenticitate”, apucînd-o pe scurtătură (la un moment dat, camera ajunge la nivelul solului, într-o poziție șubredă: „marcă auctorială leneșă”, mi-am zis, pentru ca abia către final să înțeleg că acolo, de fapt, se împiedicase și căzuse un cameraman). Există aici o minimă chestionare a lucrurilor pe care sîntem dispuși, sau nu, să le acceptăm de dragul cinema-ului („e doar un film” reprezentînd, de altfel, una dintre lozincile în jurul cărora se învîrte Coupez !). Poate să nu pară cine știe ce, dar deja văd în asta un semn interesant de destabilizare al programului escapist propus de orice comedie horror postmodernă.

Coupez ! rulează în cinematografe din 21 octombrie.

Victor Morozov este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.