Două debuturi importante disponibile online

Publicat în Dilema Veche nr. 979 din 12 ianuarie – 18 ianuarie 2023
image

Două dintre cele mai importante filme lansate în 2022, EO și Crimes of the Future, aparțin unor octogenari. Lucru care m-a inspirat să profit de un foarte util program curatoriat de platforma MUBI – „First Films First“ – pentru a le descoperi debuturile mai puțin cunoscute.

 Stereo (Canada, 1969), de David Cronenberg.

În cazul vreunui „nume greu“, cu carieră deja pe deplin confirmată, ne uităm la debut cu ochi curioși și lacomi, doar-doar vom dibui o scînteie, un mugure de sensibilitate dezvoltat ulterior, o intuiție care să consfințească faptul că „da, încă de pe atunci...“. De unde și senzația că Stereo, primul film al marelui cineast canadian David Cronenberg, reprezintă deopotrivă o confirmare și o dezamăgire. O confirmare pentru că, foarte convenabil, filmul pune pe masă o serie de constante – universul concentraționar al instituției medicale, relația tensionată cu psihologia, precum și ochiul care știe să facă corelații pline de miez între simptome mai mult sau mai puțin fanteziste și diverse malaises sociale –, constante care vor fasona în lung și-n lat opera cineastului. Însă Stereo rămîne, în mod clar, un crochiu – o încercare fără îndoială palpitantă, care se citește mereu egal, ca un raport medical, cultivînd acel ton clinic-fără-să-fie-cinic ce-i reușește atît de bine canadianului. Dar totuși o simplă încercare: concret, un film mut peste care cineastul a adăugat o voce albă, descriptivă, sperînd să obțină sens din această alăturare.

Un decalaj prinde să se instaleze între imaginile oarecare – indivizi angrenați în jocuri de laborator prea puțin inteligibile – și vocea inundată de termeni specializați. Decalaj interesant, care se grăbește să alunece în categoria filmului de avangardă auster, refuzîndu-i privitorului o cît de mică plăcere, o satisfacție senzorială etc. Găsesc în el o asemănare cu Pasolini – pînă și personajul blonziu și enigmatic al lui Ronald Mlodzik aduce cu Terence Stamp din Teorema – fără însă a-i atinge vreodată intensitatea vertiginoasă. O buclă pare că se închide între acest debut și cel mai recent film al lui Cronenberg, Crimes of the Future, alt film teoretic, dar mult mai maximalist în anvergura clocotitoare a caietului de observații. Între ele se întinde filmografia acestui mare observator curios-anxios, care a știut să-și facă un nume tocmai din bruiajul pistelor: de la aerul rarefiat al experimentului și pînă la voluptatea mainstream, Cronenberg a trasat un teren de joc care sfidează căsuțele prestabilite, reușind să pună carne pe ceea ce – în Stereo, bunăoară – se prefigura deja ca o privire acerbă, ironică, obsedată de ideea corpului.

image

 Rysopis (Polonia, 1964), de Jerzy Skolimowski.

Tot 26 de ani avea și Jerzy Skolimowski – cel mai cosmopolit cineast polonez – la debut. Opera sa ulterioară, însă, se dovedește mult mai eclectică și mai puțin răspunzătoare în fața unei logici imanente decît a lui Cronenberg, fapt rezumat destul de fidel și de traducerea în engleză a titlului filmului de față – Identification Marks: None. Skolimowski a tot traversat teritorii geografice și estetice fără să prindă rădăcini niciunde, iar debutul – oricît de îndatorat regimului socialist din Polonia – rămîne ilustrativ pentru o anumită bîțîială, o anumită frivolitate dulce care i-a animat opera încă de la început. Polonezul a scris, a regizat și a jucat rolul principal în film – un fel de om bun la toate care se destina, asemenea geniilor burlești de odinioară, unei înțelegeri subtile a gestului în cinema, ca și a suplimentului sufletesc pe care gestul respectiv îl incarnează în fața camerei.

Școala Poloneză a rămas în istoria filmului pentru dilemele morale care, film după film, sfîșiau vreun personaj aflat la răscruce de drumuri. Tocmai în această reducere la absurd – această transpunere a unui context politic în planul unor idei ceva mai metafizice – au constat atît formidabila sa putere de sugestie, cît și limita sa structurală. Privit cu reculul anilor, cinema-ul polonez al epocii se-arată uneori greoi, chiar dacă adesea just în problemele ridicate. Există o oarecare îngroșare a tușei care, în 1964 – adică în plin avînt al Noului Val francez, prin excelență o direcție artistică consacrată ușurătății ființei, dar și tehnicii de înregistrare a celei dintîi –, nu-l afectează pe Skolimowski. Cineastul privește deja înspre Occident, acolo unde va ajunge nu peste mult timp: la Godard cel din Vivre sa vie, la Truffaut cel din Jules et Jim, la o finețe vaporoasă a tonalității, care în Rysopis se amărăște la contactul cu un sistem cam represiv, atunci cînd nu se pierde de-a dreptul în piruete formale ușor derizorii. Parcursul de-o zi al acestui tînăr student printr-un oraș de provincie care arată ca un decor de teatru expresionist nu rămîne în memorie detaliat, punctual – ci sub forma unei traiectorii, unei linii frînte, apoi reluate, împînzite de interacțiuni lejere și absurde. Mai aproape de filmele colegilor de generație cehoslovaci, Rysopis caută o libertate care – în economia unei istorii a cinema-ului ce știe să rețină doar capodoperele împămîntenite – s-ar putea să-i fi adus și pierzania pe termen scurt.

Victor Morozov este critic de film.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Emigrarea este o decizie dificilă pentru multi romani  Foto Freepik com jpg
Țările din Vest unde românii ezită să se întoarcă: „Cei mai mulți sunt nostalgici. Vorbesc numai despre pământul matern”
Anual, peste 200.000 de români părăsesc țara ca emigranți. Mulți dintre cei întorși după câțiva ani susțin că, în ciuda unui nivel de trai mai ridicat, nu au reușit să se adapteze societăților occidentale, mai ales în comunități în care numărul românilor este redus.
masini second hand jpeg
Cât de des își schimbă românii mașinile. Din ce țări ar trebui să evitați să le cumpărați
O mașină care și-a schimbat proprietarul de prea multe ori nu va mai fi foarte căutată pe piața second-hand, existând posibilitatea să fi fost prost întreținut sau să ascundă defecte tehnice pe care foștii proprietari nu doreau să le rezolve.
Imperiul rus
Rusia și obsesia imperiului. De ce Kremlinul nu renunță la războaiele de expansiune
Mulți observatori ai Rusiei continuă să spere că statul rus va ajunge să se comporte ca un actor responsabil pe scena internațională. Evoluțiile recente sugerează însă că impulsul imperial rămâne o constantă dificil de abandonat.
portofel digital
Tinerii de până în 30 de ani tratează banii cash ca pe o glumă
Dacă ai un tânăr de până în 30 de ani în apropiere, poate ar fi bine să renunți la ideea de a-i face cadou clasicul portofel, pentru că nu-l va folosi. Tinerii tratează banii cash ca pe o glumă, folosindu-i doar pentru mici răsfățuri, de parcă n-ar mai avea valoare, scrie presa internațională.
inteligenta artificiala foto shutterstock png
Românii, extrem de sceptici în folosirea AI, deși le-ar putea crește productivitatea și creativitatea
Angajații din România sunt printre cei mai puțin entuziasmați de impactul inteligenței artificiale asupra muncii lor, doar o treime declarându-se astfel, sub media globală de 41%.
Bani castig FOTO Shutterstock jpg
Cum să economisești ca un milionar. Sfaturi simple de urmat în noul an
Mentalitatea face diferența în modul în care ne gestionăm banii. Psihologii spun că optimismul și poveștile scurte care explică concepte financiare complexe pot transforma economisirea dintr-o corvoadă într-un obicei natural, chiar și pentru cei cu venituri mai mici.
Grasi obezi care fac sport miscare alergare parc slabire FOTO Shutterstock
De ce e important să faci mișcare zi de zi? Exercițiile ușoare care fac minuni pentru creier și te mențin energic și după 60 de ani
Chiar și mișcarea ușoară, făcută regulat, poate avea efecte surprinzătoare asupra creierului tău. Pașii mici, plimbările scurte sau câteva minute de stretching nu doar că aduc energie corpului, dar pot reduce cu până la 45% riscul de demență mai târziu în viață.
summit ue jpg
O săptămână decisivă pentru UE. Poate demonstra Europa că nu este „slabă” în fața lui Trump?
Uniunea Europeană se află într-un moment critic, încercând să dovedească faptul că este mai mult decât un actor secundar pe scena geopolitică.
muncitori brasov 1987 FOTO memorialsighet ro jpg
Primii români care au avut curajul să strige „Jos Ceaușescu”. Revolta anticomunistă care a prefigurat Revoluția din 1989
Prima mare revoltă a românilor contra regimului comunist a avut loc, de fapt, cu doi ani mai devreme față de evenimentele din 1989. Este vorba despre protestele de mare amploare ale muncitorilor de la Uzinele „Steagul Roșu” din Brașov, aspru reprimate de Securitate.