Docu-melo-anima-film

Publicat în Dilema Veche nr. 403 din 3-9 noiembrie 2011
Docu melo anima film jpeg

ÔŚĆ Crulic ÔÇô drumul spre dincolo (Rom├ónia, 2011), de Anca Damian. 

Cu siguran┼ú─â cel mai insolit film rom├ónesc al anului, Crulic al Anc─âi Damian este o docudram─â de desene animate despre Claudiu Crulic, cet─â┼úeanul rom├ón care, ├«ncarcerat ├«n octombrie 2007 la Cracovia sub ├«nvinuirea de furt, a respins acuza┼úia ┼či a intrat ├«n greva foamei, murind ├«n ianuarie 2008, la v├«rsta de 33 de ani. Printr-un artificiu fic┼úionalizant destul de problematic ├«n cazul de fa┼ú─â, povestea vie┼úii lui Crulic ne e spus─â p├«n─â la un punct chiar de el, de dincolo de morm├«nt, sub forma unui monolog compus de Damian cu asisten┼úa Elenei Vl─âd─âreanu ┼či interpretat de Vlad Ivanov; de la un punct ├«ncolo, o a doua voce intervine tot mai des, ghid├«ndu-ne ├«n limba englez─â prin labirintul birocratic al comunic─ârilor dintre grevistul foamei, conducerea ├«nchisorii, autorit─â┼úile poloneze care-i anchetau cazul ┼či autorit─â┼úile diplomatice rom├óne┼čti, un parcurs ce nu prea las─â loc de dubii ├«n privin┼úa faptului c─â rom├ónul a fost victima unor neglijen┼úe grave. Povestea e ilustrat─â ÔÇô ┼či poten┼úat─â dramatic ÔÇô printr-o sumedenie de tehnici. Exist─â peisaje realizate ├«n acuarel─â. Exist─â anima┼úie cu h├«rtie decupat─â. Exist─â inser┼úii de fotografii apar┼úin├«nd lui Crulic ┼či familiei sale (atunci c├«nd poli┼úi┼čtii o pozeaz─â pe prietena lui, ├«n fa┼úa aparatului st─â o fotografie de-a ei, pe c├«nd ├«n vizorul acestuia ÔÇô pe care-l putem vedea simultan ÔÇô vedem chipul ei desenat) ┼či inser┼úii de imagini cinematografice (o ambulan┼ú─â filmat─â ├«n timp ce iese din curtea unei ├«nchisori desenate). La un moment dat, via┼úa lui Crulic devine, pre┼ú de un episod, o pagin─â de band─â desenat─â, cu aparatul de filmare panoram├«nd de la o c─âsu┼ú─â la alta. Prezentarea oficial─â a ├«nchisorii din Cracovia e tratat─â ca o reclam─â, cu prezentatoare desprinse parc─â dintr-o colec┼úie vintage de grafic─â americ─âneasc─â de advertising. Fiecare din cele dou─â m─âtu┼či care l-au crescut pe Crulic e reprezentat─â ca un ochi mare, cu gene lungi, ├«n prelungirea unei schi┼úe copil─âre┼čti de corp; el ├«nsu┼či e reprezentat uneori din doar c├«teva linii, astfel ├«nc├«t prin corpul s─âu se poate vedea peisajul; ├«n alte momente, portretistica devine destul de elaborat─â, ca de pild─â ├«n reprezentarea lumii din ├«nchisoare (unde accentul cade pe din┼úi). 

Ludismul animatorilor ÔÇô entuziasmul lor de a ├«ncerca tehnici ┼či idei, pe c├«t de firesc (dat─â fiind absen┼úa ├«ndelungat─â a anima┼úiei din mainstream-ul audiovizualului rom├ónesc), pe at├«t de primejdios (dat fiind faptul c─â se exercit─â asupra nenorocirii unei persoane reale, pe care risc─â s-o trivializeze) ÔÇô e ┼úinut sub control de bunul lor gust; culorile s├«nt ├«n general grave ┼či delicate, ceea ce ajut─â ┼či la omogenizarea amestecului de tehnici, ┼či, odat─â ce Crulic intr─â ├«n ├«nchisoare, elementul de joac─â-de-dragul-joacei se estompeaz─â ├«n favoarea unei concentr─âri practic hollywoodiene pe mijloacele cele mai apte s─â poten┼úeze la maximum drama deten┼úiei ┼či a ├«nfomet─ârii: impresionantul efect de travelling deasupra unui ┼čir de celule (├«n fiecare dintre ele ├«ntrez─ârindu-se c├«te o dram─â), ritmat de pa┼čii unui gardian; efectele de unghi subiectiv, cu tot cu pierderi de scharf exprim├«nd starea de sl─âbiciune a lui Crulic; sau ├«ncercatele efecte scenice de tip Crulic-muribund-vizitat-├«n-celul─â-de-Crulic-copil.  

Damian ├«┼či atinge scopul de a ├«ntip─âri suferin┼úa lui Crulic, neb─âgat─â ├«n seam─â c├«nd ar fi trebuit, ├«n amintirea celor care-i v─âd filmul. De asemenea, e precis─â ├«n reconstituirea ├«ntortocheatului du-te-vino de h├«rtii, ordine, ┼čtampile etc., pe meandrele c─âruia s-a pierdut o via┼ú─â. Pe de alt─â parte, las─â ├«n cea┼ú─â circumstan┼úele unei arest─âri anterioare (tot pentru furt), ale eliber─ârii lui (tot ├«n urma unei greve a foamei), ale rela┼úiilor dintre Crulic ┼či femeia care a fost arestat─â ├«mpreun─â cu el (o prezen┼ú─â fantomatic─â ├«n film), ale rela┼úiilor dintre el ┼či colegul de apartament care s-a sinucis la scurt timp dup─â moartea lui, ale accidentului de ma┼čin─â pe care l-a suferit tot ├«n str─âin─âtate, cu c├«┼úiva ani mai devreme. Damian avea tot dreptul s─â e┼čueze ├«n desc├«lcirea acestor detalii ┼či, odat─â ce a e┼čuat, s─â le elimine complet din film, opt├«nd s─â se concentreze exclusiv pe dovezile de neglijen┼ú─â/nedreptate din cazul care a devenit notoriu (oricum ar fi ar─âtat via┼úa lui Crulic ├«n perioadele ei despre care se ┼čtiu mai pu┼úine, faptul c─â ├«n acest caz i s-au ├«nc─âlcat ni┼čte drepturi ┼či i s-au ignorat ni┼čte strig─âte disperate, ceea ce a dus la moartea lui, apare ca incontestabil), dar autoarea a optat pentru conven┼úia vie┼úii povestite de dincolo de morm├«nt, ceea ce, dat fiind num─ârul mare de lucruri neelucidate, e o op┼úiune problematic─â. Monologul rostit de Ivanov (a┼ča cum ├«l roste┼čte actorul ┼či a┼ča cum a fost scris) e monologul unui om inocent nu doar de furtul din cauza c─âruia a murit, ci de orice; un inocent de carier─â, un ÔÇ×suflet simpluÔÇť, de partea ├«ngerilor, din clipa na┼čterii p├«n─â ├«n clipa mor┼úii. La c├«t de pu┼úine se ┼čtiu, e posibil ca a┼ča s─â fi ┼či fost, dar chiar ┼či pu┼úinul pe care-l afl─âm ├«n film sugereaz─â o via┼ú─â cu por┼úiuni mai ├«ncurcate, care amenin┼ú─â s─â expun─â figura povestitorului, a┼ča cum a construit-o Damian, ca pe o simplificare sentimental─â.

Povestea Casei Afis Coperta png
Autobiografie: ÔÇ×Povestea Casei PaleologuÔÇŁ, un eseu despre educa╚Ťie
Editura Funda╚Ťiei Paleologu a publicat recent o autobiografie intelectual─â semnat─â de Theodor Paleologu ╚Öi, totodat─â, un eseu despre educa╚Ťie ╚Öi un manifest pentru ini╚Ťiativele independente ├«n acest domeniu vital.
Povestea Casei Afis Coperta jpg
Theodor Paleologu semneaz─â un eseu despre educa╚Ťie ╚Öi modul ├«n care o practic─â de aproape 10 ani la Casa Paleologu
Cititorii au ocazia de a p─âtrunde ├«n universul istoriei culturale a cunoscutei cl─âdiri din strada Armeneasc─â 34, construit─â ├«n 1932 de Mihail Paleologu, bunicul patern al autorului, ┼či Emilia, cea de-a treia lui so╚Ťie, un parcurs creionat din pove╚Öti recuperate ╚Öi amintiri ale autorului.
946 16 copertaKIWI jpg
Grani╚Ťe
├Äncep├«nd cu aceast─â edi╚Ťie, deloc ├«nt├«mpl─âtor intitulat─â ÔÇ×Grani╚ŤeÔÇŁ, antologia ÔÇ×KIWIÔÇŁ (Editura Polirom, 2022) ofer─â un cuprins interna╚Ťional.
946 17 Morozov jpg
B─ârbatul care iubea femeile
C├«teva femei devin materie literar─â pur─â, ajung├«nd s─â umple cu vocea lor, cu corpul lor, cu frazele lor marea carte autofic╚Ťional─â care e via╚Ťa scriitorului protagonist.
946 17 Breazu jpg
Buletin de București
Pe MNB, scriitura muzical─â a lui Boiangiu are c├«rlig ÔÇô e un LP cu multe rico╚Öeuri tematice, s─ârind zglobiu de la una la alta.
p  21 Totintot sau marea metamorfoza, 1942 1945 jpg
Victor Brauner ÔÇô Totul ├«n tot sau marea metamorfoz─â
A╚Öezarea pe soclul tabloului a sculpturii care ├«nf─â╚Ťi╚Öeaz─â varianta tridimensional─â a unui segment din pictur─â demonstreaz─â inten╚Ťia artistului de a crea o oper─â susceptibil─â s─â sugereze un spa╚Ťiu ├«n care exteriorul (sculptura) ╚Öi interiorul (tabloul) s├«nt reunite.
comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat ├«n timp record ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â ├«n colec╚Ťia ANANSI
ÔÇ×Cea mai tainic─â amintire a oamenilorÔÇŁ de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat ├«n 2021 cu Prix Goncourt, cea mai important─â distinc╚Ťie literar─â din Fran╚Ťa, a ap─ârut recent ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â, la mai pu╚Ťin de jum─âtate de an de la anun╚Ťarea premiului ├«n Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
ÔÇ×Am vrut s─â ╚Ötergem grani╚Ťa dintre real ╚Öi virtual, dintre obiect ╚Öi reflexieÔÇŁ ÔÇô interviu cu membrii echipei H3, creatorii instala╚Ťiei ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ, prezentat─â de IQOS la Romanian Design Week
Instala╚Ťia interactiv─â ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ este realizat─â de studioul de art─â ╚Öi tehnologie H3, ├«n parteneriat cu IQOS, ╚Öi propune o experien╚Ť─â multisenzorial─â imersiv─â, prin care vizitatorii s├«nt invita╚Ťi la un proces de autocunoa╚Ötere.
Re╚Ťeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ
ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ, o poveste curajoas─â despre drepturile femeilor, inspirat─â din realit─â╚Ťile Americii de la finalul anilor ÔÇÖ60, deschide cea de-a 21-a edi╚Ťie TIFF, cu o proiec╚Ťie de Gal─â organizat─â vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ. Recital sus╚Ťinut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Varia╚Ťiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, ├«n cadrul proiectului ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ, organizat de Radio Rom├ónia Muzical ╚Öi Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 ÔÇ×fic╚Ťiuni despre via╚Ť─âÔÇŁ ├«n Competi╚Ťia Oficial─â TIFF 2022
12 produc╚Ťii din toat─â lumea, printre care ╚Öi dou─â filme rom├óne╚Öti, intr─â ├«n cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
ÔÇ×A fost odat─â la HollywoodÔÇŁ, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment ├«n luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansat─â miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Libr─âria Humanitas de la Ci╚Ömigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) ╚Öi s├«mb─ât─â, 4 iunie, ora 12.00, ├«n cadrul Salonului Interna╚Ťional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actri╚Ťa Maia Morgenstern, Premiul de Excelen╚Ť─â la TIFF 2022
Actri╚Ťa Maia Morgenstern va fi omagiat─â la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii ╚Öi vie╚Ťi paralele
├Än ÔÇ×╚śoferul din OzÔÇŁ se asociaz─â fericit umorul, ironia, tandre╚Ťea, caracterele hiperbolizate ╚Öi inevitabila tenta╚Ťie a parabolei socio-politice cu priz─â imediat─â.
945 16 jos Iamandi jpg
Insa╚Ťiabila nemul╚Ťumire a lui Stalin
Bol╚Öevismul a fost exportabil ╚Öi a produs rezultate ÔÇ×cvasiidenticeÔÇŁ peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
G─âsim or─â╚Öelul mic ╚Öi netulburat ├«n care toat─â lumea se cunoa╚Öte cu toat─â lumea, g─âsim jocul de putere aparent blajin ├«ntre localnici ╚Öi intru╚Öii ÔÇ×de la centruÔÇŁ, g─âsim briza u╚Öoar─â de nefericire care traverseaz─â, din direc╚Ťii diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizual─â a celei de-a 21-a edi╚Ťii a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urm─â de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpreteaz─â unul dintre cele mai frumoase concerte de vioar─â compuse vreodat─â
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe!
├Äntre 1 ╚Öi 12 iunie 2022, la Bucure╚Öti ┼či ├«n alte zece ora┼če din ┼úar─â┬áÔÇô Cluj-Napoca, Ia╚Öi, Timi╚Öoara, Br─âila, Bra╚Öov, Constan╚Ťa, Sf├«ntu Gheorghe, Sibiu, Suceava ┼či T├«rgu Mure╚Ö┬áÔÇô cinefilii s├«nt invita╚Ťi la ├«nt├«lnirea anual─â cu cele mai recente ╚Öi remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi? jpeg
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi?
Corpurile s├«nt grele, teama, dezn─âdejdea, dar ╚Öi m├«ng├«ierea ├«nso╚Ťesc un drum care porne╚Öte dintr-un acas─â spre nu se ╚Ötie unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť
ÔÇ×L-am v─âzut pe Picasso asambl├«nd obiecte aparent ne├«nsemnate ╚Öi aceste obiecte, odat─â a╚Öezate de c─âtre el ├«ntr-o anumit─â ordine, cap─ât─â via╚Ť─â.ÔÇŁ

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude ╚Öi spectaculoase metode de execu╚Ťie
C─âlcarea sau strivirea de c─âtre un elefant este o metod─â de execu╚Ťie sau de tortur─â mai pu╚Ťin cunoscut─â de-a lungul istoriei, de╚Öi a fost practicat─â p├ón─â ├«n secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: art─â sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?