Divina Comedie socio-politică

Publicat în Dilema Veche nr. 646 din 7-13 iulie 2016
Divina Comedie socio politică jpeg

Bei xi mo shou / Behemoth (China-Franța, 2015), de Liang Zhao.

Preocuparea lui Liang Zhao pentru explorarea cu mijloacele documentarului a unor probleme sociale actuale ale Chinei nu este nouă, așa cum o demonstrează filmul său precedent, tulburătorul documentar observațional Petition, care urmărea relaţia abuzivă dintre stat şi cetăţenii care îi contestau deciziile, reuniţi în nişte locuinţe provizorii încropite lîngă clădirile oficiale, într-un „oraş al petiţionarilor“. Noul său film, prezentat la Veneţia și premiat la noi în cadrul Festivalului de Film Pelicam, dar interzis în țara sa, îşi introduce spectatorul în decorul peisajelor pustiite – alarmante dezastre ecologice –, aparținînd munţilor exploataţi miner din Mongolia de astăzi, pînă în măruntaiele pămîntului în care se extrag şi apoi se prelucrează materiile la temperaturi inumane, trecînd prin cercuri simbolice infernale, pînă în centrul pămîntului. Cei care inhalează praful de cărbune sînt filmați în casele șubrede în care locuiesc, în spitalele care îi tratează şi în cimitirele în care ajung în final mulţi dintre ei, pentru a servi unui proiect social grandios al statului: construirea a sute de oraşe (aşa-numitele „oraşe-fantomă“) cu zgîrie-nori, mall-uri, semafoare şi aeroporturi, înălțate pentru urbanizarea populaţiei rurale, pe care majoritatea celor care au nevoie de ele nu şi le permit și care rămîn, prin urmare, complet nelocuite.

E meritul remarcabilei forțe de sugestie a documentarului faptul că un oraș‑fantomă e perceput de spectator cu o senzație la fel de sinistră ca în cazul oricărui film horror și la fel de bizar ca într‑un SF despre lumi viitoare, păstrînd neatins caracterul său real, fără să ne lase să uităm ce reprezintă acele orașe – viețile irosite ale altor oameni care le-au ridicat. Spectrele lor par să locuiască clădirile și străzile. Mai sugestivă chiar decît plimbarea prin aceste orașe rămîne descrierea procesului de exploatare minieră sub forma manifestării unei creaturi mitologice infernale. Monstrul Behemoth e invocat de un narator-poet (într-o oarecare măsură redundant, repetînd ceea ce imaginea redă destul de clar), care îl descrie ca pe un stăpîn invizibil, care se face simțit prin puterea pe care o exercită asupra oamenilor, mașinilor care transportă materiile, și locurilor. Liang Zhao filmează fiecare explozie ca și cum ar picta-o, accentuînd nuanțele roșiatice în mod impresionist și mixînd sunetul astfel încît să pară pufniturile unei creaturi care, în mișcarea sa, face munții să se cutremure și aburii să se ridice. Odată cu Behemoth, stilul regizoral al lui Liang Zhao trece de la modul observațional, din care mai păstrează anumite elemente, mai ales în descrierea vieții de zi cu zi a minerilor, la un documentar de tip poetic, cu rădăcini culturale în Divina Comedie a lui Dante și în budism, iar la nivel stilistic, în arta video. Elementele observaționale rămase amintesc într-o oarecare măsură de documentarul D’Est al cineastei Chantal Akerman (care fusese expus și el în galerii sub forma unei instalații video), cel puțin prin felul lipsit de cuvinte în care sînt alternate portretele unor mineri cu treburile lor zilnice. Această schimbare stilistică e motivată de Liang Zhao prin schimbarea percepției sale asupra rolului pe care un cinema angajat politic, precum cel pe care îl practicase în trecut, îl poate avea asupra unei societăți, declarînd că, dacă mai face astăzi filme, nu e în scop politic, ci doar pentru sine. E evident că, în noul său film, accentul politic devine secundar, transmiterea unor informații și crearea unor raționamente trec și ele în planul doi, lăsînd să prevaleze tonul, atmosfera și sugestia. Evenimentele sînt expuse în mod clar, însă ceea ce transmit e dincolo de o îngrijorare economică, socială sau ecologică.

Atunci cînd argumentează acordarea premiului, președintele juriului, Vlad Alexandrescu, laudă calitățile picturale ale documentarului, precum și bogăția de referințe culturale înalte (de la Tarkovski la Dante), situîndu-l la granița dintre documentar și filmul de artă (de ce, însă, nu ar avea loc documentarul chiar în perimetrul filmului de artă?). La polul opus, Jay Weissberg discută, în cronica sa din Variety, despre criticile pe care le-ar putea întîmpina filmul tocmai din cauza acestei bogății lirico-mitologice, care ar putea fi interpretată drept excesivă (Weissberg dă exemplul numeroaselor scene de tip performance în care un bărbat în poziție de fetus e filmat la granița dintre exploatările miniere și pajiști). Însă, cu toate acele înflorituri despre care vorbește Weissberg, în scena abstractă care înfățișează bărbatul la limita dintre lumea exploatată miner și cea naturală  transpare clar dezastrul ecologic. La nivel mai general, ceea ce apare ca intenție în Behemoth e împlinit: discutarea situației economice, politice sau sociale e pusă în relație cu întrebări legate de o viziune spirituală – încotro ne îndreptăm și de ce.

Ancuța Proca este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.