Despre dragoste și alți demoni

Publicat în Dilema Veche nr. 953 din 14 – 20 iulie 2022
image

● Vers la tendresse (Franța, 2016), de Alice Diop.

A devenit ca un reflex salvator, pentru mine, ca, de cîte ori îmi doresc să aflu vești despre Franța de azi, să mă uit la cîte un film de Alice Diop. Găsesc acolo cam tot ce e de știut în privința acestei națiuni aflate în plină ebuliție, redată pe ecran cu empatie și îngăduință față de oricare dintre luptele care o animă (cel mai recent documentar al său, Nous, se distinge prin radicalismul cu care alătură pături sociale a priori ireconciliabile), dar refuzînd pînă și cea mai vagă tendință a sectarismului identitar. Să nu confundăm lucrurile: Alice Diop este o femeie de culoare, și tocmai această postură face ca filmele sale să devină, foarte repede, de-a dreptul pasionante, traversate de un cîmp electric de forțe politice. Dar punctul din care vorbește ea se înscrie mai curînd în sensibilitatea documentară veche de a vedea la celălalt (iat-o pe cineastă stînd la masă, în Nous, cu venerabilul scriitor alb Pierre Bergounioux), decît în trend-ul recent al creatorilor care își reafirmă poziția exclusiv pe baza unor predici destinate celor ca ei. În sensul acesta, mediumetrajul Vers la tendresse, cu care a triumfat acum cîțiva ani la Premiile César, e exemplar pentru căutarea intensă a alterității care stă la bază activității sale: Alice Diop urmărește în film patru bărbați pe care îi întreabă despre dragoste. Rezultatul n-are nimic dintr-un capriciu aleatoriu: el dă naștere unui mozaic de atitudini ce descriu, printre rînduri, o lume care se ferește de luminile mediatice.

Vedem în Vers la tendresse doi tineri pentru care experiența amoroasă s-a rezumat dintotdeauna la interacțiuni sincopate, stîlcite de stigma socială: femeile întîlnite de ei sînt mereu „curve”, „ușuratice”, bune de-o noapte și-atît. Vedem apoi un tînăr homosexual de culoare, care își descrie drumul anevoios pînă la asumarea propriei condiții. Vedem, în fine, un bărbat care trăiește o poveste de iubire rotundă și afișată alături de o femeie, sfidător la adresa prejudecăților din cercul de prieteni. De ce sînt relevante aceste scurte portrete realizate de Alice Diop? Din două motive. Primul ține de social – mai exact, de sentimentul că, în Franța periferiilor, dragostea e un chin și un tabu, iar acesta e un discurs eliberat cu efort. Sînt multe momente în care simțim cum violența mediului social irupe în plină poveste intimistă, dar poate cel mai emoționant intervine atunci cînd al doilea tînăr ne spune că iubirea este pentru albi, fiindcă doar în familiile de albi ea reprezintă un subiect pus pe tapet. Vers la tendresse este un film neașteptat de dureros, în măsura în care dă la iveală trauma unei generații: nu doar aceea de a nu ști cum să iubească, ci și aceea de a se autodistruge în numele unui machism fără noimă, perpetuat în gașcă pe post de atitudine protectivă.

Un alt motiv transformă aceste mici mostre de biografie în veritabile necesități: precizia cineastei de a le trata drept experiment audiovizual. Formal vorbind, Vers la tendresse nu avansează opțiuni aventuroase, dar fiecare fragment poate fi citit ca un ingenios exercițiu de stil, care apropie cele povestite de subgenuri clar delimitate, de la filmul de suburbie (film de banlieue) la romance. Seva polemică a filmului e cu atît mai strălucită cu cît ea vine la pachet cu o aparentă acceptare blîndă a stării de fapt: în ultimul segment, cel cu relația de dragoste „sănătoasă”, Diop filmează o secvență de mozoleală, pendulînd grațios între clișeu pop și sentimentalism dezlănțuit, iar în penultimul, o simplă călătorie cu trenul de periferie constituie o ilustrare numai bună a dorului de depărtări. Prima parte e însă cea mai bogată la nivel vizual: Diop realizează aici un fel de scurtmetraj despre nocturnul populat cu figuri suspecte, între care cîțiva tineri defavorizați ce își fac loc cum pot: vezi secvența în care cumpără niște sticle de apă și niște sticluțe de vodcă, transferă conținutul celor din urmă în recipientul primelor și trag o dușcă, apoi pornesc mai departe, de parcă numai așa ar putea da piept cu viața.

Nous, de asemenea disponibil online pentru vizionare, este cel mai important film de pînă acum al cineastei: dispozitivul său se vede acolo desăvîrșit de fundamentala egalitate pe care plasează, de pildă, un imigrant malian fără acte și o bandă de vînători regaliști – indiferentă atît la statuturile lor sociale distincte, cît și, să nu ne îndoim, la afinitățile sale prealabile. Însă această deschidere, care merge mînă în mînă cu o democrație a aparatului de luat vederi, niciodată scăpat din frîu și lăsat să facă pe deșteptul, este deja evidentă în Vers la tendresse. Alice Diop caută puncte nevralgice ale contemporanului, zone politice unde se dau aspre bătălii pentru renegocierea forțelor și raporturilor dintre cei favorizați și cei uitați. Cinema-ul are rolul său de jucat în lumea aceasta febrilă, iar o operă precum cea a regizoarei, cu fantezia sa reținută și sociologia sa sălbatică, este dintre cele care, astăzi, ne-au devenit indispensabile.

Vers la tendresse se poate viziona online, pe platforma MUBI.

Victor Morozov este critic de film.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Banner Emily Burghelea
Ce și-a propus Emily Burghelea, de Sărbători?! „Crăciunul acesta, învăț să fac sarmale”
Emily Burghelea se apucă să facă în premieră sarmale, de Crăciun.
Bombardament israelian in Siria  FOTO IDF png
Atac violent al Israelului la Damasc. Împrejurimile capitalei siriene au fost bombardate
Avioane de luptă israeliene au bombardat joi împrejurimile capitalei siriene Damasc, aflată de duminică sub controlul insurgenţilor care l-au înlăturat de la putere pe preşedintele Bashar al-Assad.
ronaldinho reuters
aderare euro bce frankfurt foto 123RF
BCE a redus din nou dobânda cheie, deşi a înrăutățit previziunile de creștere a economică a zonei euro
BCE a redus dobânda cheie pentru a patra oară în acest an, în contextul în care economia zonei euro încetineşte iar turbulenţele politice din Franţa şi Germania creează îngrijorări.
trump time/ FOTO/Instagram Time
Donald Trump, desemnat pentru a doua oară „personalitatea anului” de revista Time
Pentru a doua oară, Donald Trump a fost desemnat „personalitatea anului” de revista Time, o distincție care subliniază impactul său imens asupra politicii americane și a scenei internaționale.
megan fox profimedia jpg
Megan Fox, gravidă și din nou singură! I-a dat papucii lui Machine Gun Kelly: „S-a săturat de comportamentul lui”
Actrița Megan Fox (38 de ani) a fost luată pe nepregătite de despărțirea de Machine Gun Kelly (34 de ani), survenită la finalul lunii noiembrie, la scurt timp după ce cei doi anunțaseră că așteaptă primul lor copil împreună.
gheorghe ursu dosar copy jpeg
Dosarul asasinării disidentului Gheorghe Ursu se rejudecă. Înalta Curte anulează decizia de achitare a torționarilor
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) a anulat joi, 12 decembrie, decizia de achitare a foştilor ofiţeri de Securitate Marin Pîrvulescu şi Vasile Hodiş, cei care l-au torturat pe disidentul Gheorghe Ursu, urmând ca dosarul să fie rejudecat.
shutterstock 1681953553 jpg
Desertul zilei. Cornuleţe fragede cu marmeladă
Ţi-e dor de cornuleţele acelea din copilărie făcute în casă? Vezi cum le poţi face în propria bucătărie pentru a-i răsfăţa pe toţi cei dragi!
banner Lavinia Pârva png