Despre două filme din cinematografe

Publicat în Dilema Veche nr. 935 din 10 – 16 martie 2022
Despre două filme din cinematografe jpeg

● Lucruri pentru care merită să plîngi (Ungaria, 2021), de Cristina Groșan.

Cristina Groșan e o autoare de film foarte dinamică: debutul său în limba maghiară nici n-a ieșit bine din cele cîteva cinematografe de artă autohtone că aceasta a și demarat un nou lungmetraj în Cehia, iar cel mai recent scurtmetraj pe care l-a realizat la noi încă nu și-a terminat periplul prin festivaluri. Activitatea la foc intens, cînd mulți colegi de generație încă ezită să facă pasul spre „metrul întreg”, bibilind îndelung la proiecte care strîng praful, e un semn încurajator. Ea asigură nu doar o fierbințeală a ideii chemate la confruntări repetate cu sala și cu publicul, ci și un răspuns adecvat la mersul tot mai înnebunitor al societății. Din păcate, totuși, atît filmul de debut al cineastei, Lucruri pentru care merită să plîngi, cît și scurtmetrajul din 2020, Trecea un prinț călare, se dovedesc modeste. Nu le lipsesc nici aderența la actualitate – primul titlu discută viața dezordonată a unei femei din generația milenialilor, în timp ce al doilea prezintă o interacțiune alunecoasă între un puștan de școală generală și o fată mai mare – și nici o anumită dezinvoltură a tonului, mereu binevenită pentru a te salva din ghearele simptomelor obișnuite ale „capodoperei”: stil greoi, seriozitate papală, tentația manierismului care să epateze spectatorul. Ce le lipsește însă acestor filme este ambiția.

Asta le face să aterizeze într-o zonă destul de gri a ofertei, complet nefavorabilă în măsura în care le blochează și calea pretenției artistice, și pe aceea a entertainment-ului asumat. Lucruri..., de pildă, e un film mult prea vaporos – cadrele n-au nici o ancoră formală, iar opțiunea pentru un tip de comedie mereu atent să nu sară calul condamnă povestea la uitare. De altfel, realizarea degajă un aer de telefilm: peripețiile acestei femei între două vîrste (Nóra Rainer-Micsinyei, de asemenea co-scenaristă), obligată să își adune cioburile destinului într-o noapte în care ajunge, cum-necum, să împartă casa cu o bătrînă decedată, nu se justifică pe ecran mare, cu-atît mai mult cu cît filmul, departe de a-și altoi personajul prin șfichiul ironiei, alege să-l dădăcească pînă la capăt. E de crezut că povestea dă astfel glas unei apetențe generaționale pentru scenarii automaterne, care preferă să încurajeze un statu quo bizar – oare chiar e OK să nu faci nimic cu viața ta? – printr-o privire infantilizantă, tipică bătăii pe spate între tovarăși. E salutar ca un film să își susțină personajul, dar acest proces trebuie dezvoltat cu arme mai ascuțite – de pildă, printr-o chestionare sistemică a capitalismului, regim care favorizează astfel de „ratați existențiali”. În orice caz, e nevoie de o abordare aptă să ne mai zgîndărească puțin ego-ul.

● Un erou (Iran-Franța, 2021), de Asghar Farhadi.

Unul dintre răsfățații circuitului festivalier cu succes notabil atît la critică, cît și la public, iranianul Asghar Farhadi a început, de vreo zece ani încoace – mai exact, de la acel foarte frumos O despărțire (2011) –, să întoarcă pe toate părțile rețeta cu care ne-a cîștigat inimile, sperînd să mai stoarcă din ea un dram de prospețime. Au rezultat niște povești de un universalism fără semnătură, numai bune de pus în scenă aici sau acolo – de unde și mobilitatea fenomenală a lui Farhadi, din Iranul natal pînă în Franța și Spania –, care izvorăsc dintr-un survol leneș al societății. Minimul care se poate spune despre Un erou, cel mai recent opus al regizorului, este că ne oferă o ficțiune unsă – în toate sensurile cuvîntului, într-atît de lin a ajuns să curgă totul la Farhadi către un deznodămînt obligatoriu în coadă de pește. În plus, ce surprinde tot mai mult, pe măsură ce filmografia sa se îmbogățește cu premii, iar conaționali mai îndrăzneți și mai controversați îngroașă rîndurile cineaștilor șicanați sau blocați de regimul de la Teheran, e oportunismul gros al autorului – genul care nu vede și nu aude în afara propriei bule –, conjugat cu indiferența festivalurilor europene de primă mînă.

Există ceva obositor în dorința lui Farhadi de a vorbi despre societatea iraniană deopotrivă în tot ce are ea mai retrograd și mai apolitic, genul de chestii care invită la moralism, dar în același timp trec foarte convenabil pe sub radarul cenzurii: minciuni, dileme morale, tăceri vinovate. Așa cum arăta criticul Ionuț Mareș, Farhadi redescoperă o urgență a acestor noțiuni de fiecare dată cînd lucrează în țara lui, ceea ce face totodată ca producțiile sale din străinătate, cu grija lor excesivă pentru cinste civică, să frizeze irelevanța. Problema unui film precum Un erou – privitor la socotelile îmbîrligate ale unui bărbat care se crede norocos, apoi ghinionist, apoi iar norocos – este că, incapabil să inventeze ceva dincolo de programul uzual, ajunge să forțeze nota: un plot twist și-ncă unul și-ncă unul, pentru a ținti un soi de menghină fără ieșire care făcea deja gloria unui thriller reușit precum Despre Elly (2009). Aici însă se simte lucrătura la tot pasul – dublată de angoasa unui randament tot mai deficitar într-ale suspansului –, ceea ce transformă filmul într-o experiență sufocantă, cu miros de déjà-vu.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.