Departe de tot

Publicat în Dilema Veche nr. 971 din 17 noiembrie – 23 noiembrie 2022
image

  Vic + Flo ont vu un ours  (Canada, 2013), de Denis Côté.

O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut. În Vic + Flo ont vu un ours, cineastul canadian Denis Côté împrumută cîteva elemente comune ale filmului de gen – horror-ul enigmatic petrecut departe de oraș, filmul noir despre imposibilitatea evadării din circuitul violenței etc. – pe care uită să le mai restituie poveștilor originale, lăsîndu-le să plutească în derivă prin scenariul său deturnat și ticsit de bizarerii. Lucrătura din acest film timpuriu anunță culoarea ce va urma: un interes constant, manifestat sub forma unor ocheade jucăușe și uneori stîngace, față de istoria cinema-ului în sens larg, cuplat la o serie de idiosincrazii de autor. Această stîngăcie e chiar ceea ce îmi place: senzația că partiturile distincte ale filmului nu conviețuiesc decît cu mare greutate, coagulate într-un întreg ciudat și pe undeva nesatisfăcător. Mai toate filmele realizate de Côté în această perioadă – vezi și Curling (2010), de pildă – se aseamănă: mostre de know-how nu neapărat bine închegat, încă nesigure pe propria viziune și opintite în rudimentele de cinefilie pe care nu au reușit să le digere pînă la capăt. Filmele acestea sînt ca niște obiecte fragile fără destinație precisă, căzute pradă unor manierisme discrete care mai au de lucru pînă să capete fluență.

Chiar și așa rătăcit într-o zonă gri a cinema-ului, un film precum Vic + Flo ont vu un ours merită toată atenția. O merită, întîi de toate, pentru însușirile lui contradictorii, de încercare aterizată undeva mai prejos de posibilitățile deschise de inteligența artistică a creatorului său. Mă interesează aici sentimentul de film oarecare – o poveste generică, insuficient deformată pentru a te țintui în loc, îmbrăcată într-o formă de aceeași factură –, ce reușește performanța de a cunoaște profunzimea lucrurilor simple și de a se simți, în ciuda acestei înțelegeri superioare, căznit, nenatural. De ce a simțit Côté să facă tocmai acest film – exercițiu de stil abia mascat, în spatele căruia nu se ghicește nici o inimă? Poate pentru a se juca cu granulația peliculei, pentru a explora diverse registre centrifuge – absurdul acestui elicopter teleghidat care zumzăie într-un peisaj mort, hazul acestui copil care cere bani pentru jalnica bucată muzicală cîntată la trompetă etc. –, în fine, pentru a căuta un anumit refuz al ostentației formale care să permită totuși mici breșe de experiment. Program minimalist, care denotă o privire de cineast inconsolabilă la gîndul oricărei risipe de bani de dragul capriciului.

Vic (Pierrette Robitaille) și Flo (Romane Bohringer) sînt două lesbiene decise să nu mai aibă treabă cu legea pe care au încălcat-o într-un trecut ce ne rămîne opac. Două chipuri cum nu se poate mai diferite, pe care stau înscrise istorii nebănuite de semn divergent, unul determinat și flegmatic, celălalt pasional și rebel, à la Charlotte Gainsbourg, chipuri aduse de Côté într-un același pat – locul numai bun pentru a visa degeaba la o nouă ordine a lucrurilor. Ordine etanșă și privilegiată, spartă iar și iar de un tînăr comisar (Marc-André Grondin) însărcinat să o țină sub observație pe Vic, și care ajunge mai îmbîrligat în această dragoste cu năbădăi decît protagonistele însele. Vic + Flo ont vu un ours are o acțiune ale cărei neclarități merg, am impresia, dincolo de zona fertilă a flou-ului care dă naștere presupunerilor contradictorii în mintea spectatorului – pînă înspre un sentiment de frustrare care s-ar putea să fie prea mult. Dialogurile sună adesea pompos și greoi, aidoma secvențelor obligatorii ale unor jocuri de putere prea demonstrative. Pînă și actele personajelor par rodul unui condei ocolit cu încăpățînare de grație și forțat să-i găsească un înlocuitor fad.

Însă a reduce filmul la o confruntare schematică între lucruri bine făcute și lucruri mai puțin inspirate ține de o abordare scorțoasă a celui care se consideră „de specialitate”; o abordare care lui Côté, fost critic de film, trebuie că îi apare acum ca fiind dintre cele mai vane. Căci filmul are șarm, născut dintr-o stranietate persistentă care impune nu doar imaginarul acestui punct geografic al lizierei – ci întreaga schelărie narativă a lui Côté, capabilă să smulgă afect proaspăt din piatra seacă a tumultului amoros, de-atîtea ori văzut pe ecran. Găsim aici o apetență pentru bricolaj și pentru sporirea confuziei care constituie contrariul unui cinema clinic și previzibil din capul locului – o invitație de a lua în serios desișul de mistere al lumii, păstrat intact după contactul cu această privire regizorală care, vorba cuiva, caută noul în lucrurile vechi, cu grade variabile de reușită.

Vic + Flo ont vu un ours este disponibil pe MUBI, în cadrul unei retrospective dedicate lui Denis Côté. 

Victor Morozov este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.